همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز نوشت: نامزدهای ۲۷ کمیسیونر اروپا باید طی ۱۰ روز آینده در پارلمان حاضر شده و از برنامه‌های خود برابر نمایندگان دفاع کنند، در حالیکه انتقادات شدیدی نسبت به انتخاب های ژان کلود یونکر رییس بعدی کمیسیون وارد است.

به گزارش ايرنا، این خبرگزاری روز یکشنبه در گزارشی از بروکسل مقر پارلمان اروپا افزود: 27 کمیسیونر جدید معرفی شده توسط ژان کلود یونکر از روز دوشنبه (29 سپتامبر/7مهر) باید در نشست های پارلمان حاضر شده و از برنامه های پیشنهادی خود در برابر نمایندگان دفاع کنند.

یونکر کمیسیونرهای پیشنهادی خود را افرادی سیاسی و نه تکنوکرات نامیده است؛ هرچند بیشتر آنها نخست وزیر و مقامات پیشین سیاسی و تعداد کمتری بروکرات هستند.

اما نمایندگان پارلمان اروپا از انتخاب چند نفر از آنها به ویژه کمیسیونر بانکداری یعنی جاناتان هیل از انگلیس، برنامه و بودجه یعنی پییر موسکوویسی از فرانسه و کمیسیونرهای معرفی شده از مجارستان و اسپانیا ناراضی هستند.

یونکر با انتخاب هیل و موسکوویسی قصد دارد لندن را به پذیرش قوانین مالی اتحادیه اروپا و پاریس را به بازسازی ساختار و کاهش هزینه های داخلی وادار سازد. هیل باید روز چهارشنبه (9 مهر) و موسکوویسی روز پنج شنبه (10 مهر) در پارلمان حاضر شوند.

ساختار جدید کمیسیون اروپا با هدف تسویه و کاهش قوانین اتحادیه اروپا انتخاب شده است که بسیاری از رای دهنده ها را عصبانی کرده و بر چند اولویت جزئی تمرکز دارد. غیر از این احیای اقتصاد اتحادیه اروپا که با بیکاری شدید روبروست واز نظر اقتصادی احزاب ضداروپایی در آن قوت گرفته اند.

از طرف دیگر نمایندگان پارلمان اروپا نیز بسیار علاقه دارند قدرت کلیدی خود را در برابر شاخه اجرایی اروپا نشان دهند. نمایندگان پنج سال قبل با همین کمیسیونرها مخالفت کردند که خوزه مانوئل باروسو رییس فعلی کمیسیون اروپا پیشنهاد داده بود تا اینکه وی وادار شد سه نفر را تغییر دهد و نفر چهارم را برای مقام دیگری معرفی کند.

جیانی پیتلا رهبر فراکسیون چپ میانه در پارلمان اروپا که در انتخابات ماه مه (اردیبهشت/خرداد) توانستند به عنوان دومین حزب وارد پارلمان شوند، روز جمعه گذشته (4مهر/ 26 سپتامبر) و بعد از نشستی طولانی با یونکر گفت: ما باید مطمئن شویم همه کمیسیونرها به خوبی در مورد وظایف آینده خود برنامه ریزی کرده اند...درگیری هنوز ادامه دارد.

جلسه رای گیری همه کمیسیونرها در پارلمان اروپا برای روز 22 اکتبر (30 مهر) تعیین شده است، بنابر این اگر کمیسیون های تخصصی نماینده معرفی شده یونکر را تایید نکنند، روندی که بر اساس آن یونکر باید اول نوامبر (10 آبان) جایگزین باروسو شود به تعویق خواهد افتاد.

از طرف دیگر کمیسیون اروپا به کار خود ادامه می دهد، اما تاخیر در تایید کمیسیونرهای جدید می تواند به تضعیف موقعیت اتحادیه اروپا به ویژه در شرایطی منجر شود که رویارویی بروکسل و مسکو به بیشترین حد رسیده است، وضعیت مالی در منطقه یورو بی ثبات است و مذاکرات با ایران باید به سرانجام برسد.

موسکوویسی و هیل دو نامزد کمیسیونری هستند که یقینا انتقادات زیادی در مورد آنها مطرح می شود، نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا به موسکوویسی به عنوان وزیر دارایی پیشین سوسیالیست فرانسه اعتمادی برای اصلاح ساختار مالی و بودجه ای فرانسه ندارند. علاوه بر این سوسیالیست ها نیز به هیل برای پذیرش قوانین مالی اتحادیه توسط لندن اعتمادی ندارد، یکی از نماینده های پارلمان او را روباهی در مرغدانی توصیف کرده بود.

افزون بر این طرفداران محیط زیست نسبت به انتخاب میگوئل آریاس اسپانیایی به عنوان کمیسیونر تغییرات آب و هوا و انرژی بسیار انتقاد دارند، به ویژه که خانواده وی در صنعت نفت فعال اند. وی روز چهارشنبه باید در پارلمان اروپا برای ارائه برنامه های خود حاضر شود. از طرف دیگر تیبور نوارسکیس از مجارستان که به عنوان کمیسیونر آموزش و تحصیلات معرفی شده است، به دلیل سوابق حزب وی در زمینه دموکراسی احتمالا نشست توجیهی دشواری را در پی خواهد داشت.

در ضمن غیر از انتقادات نمایندگان پارلمان نسبت به نامزدهای کمیسیونرها، ساختاری که یونکر به عنوان معاونان رییس برای هماهنگی بین کمیسیونرها انتخاب کرده است، باعث نگرانی بسیاری شده است.

ژان آرتویی عضو میانه رو پارلمان اروپا از حزب چپ میانه و رییس کمیسیون بودجه گفت: این سازمانی بسیار عجیب است.

بسیاری از آنها می گویند نسبت به ساختار مد نظر یونکر هیچ اطلاعی ندارند و این ساختار نمی تواند کارآمد باشد، زیرا در ان برای نمونه موسکوویسی به عنوان کمیسیونر اقتصاد تصممی می گیرد اما باید به دو معاون رییس از فنلاند و لیتوانی گزارش بدهد که هر دو متحدان آلمان در منطقه یورو هستند و طبیعتا نسبت به سیاست های موسکوویسی نظر مثبتی ندارند.

کد خبر 273356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha