دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

معصومه آباد: اگر از افزایش جمعیت مهاجران به شهر تهران و مشکلات وابسته به آنها بگذریم، از هجوم جوندگان در کانال‌های زیر زمین و ورود حشرات و آفات گلخانه‌­ای به فضای باز شهر نمی‌توان گذشت؛ به‌طوری که چندی است شیوع آفت مگس سفید به فضای شهر تهران ذهن بسیاری از مدیران شهری را به‌خود جلب کرده است.

معصومه آباد

براساس نظر كارشناسان علوم باغباني و فضاي سبز كاربرد سموم متعدد در مبارزه با آفات، عواقب سوء فراواني در بر خواهد داشت. از آن جمله مي‌توان به ايجاد مقاومت در آفات، طغيان آفات جديد، انهدام دشمنان طبيعي (پارازيتوئيدها و شكارگرها) اشاره كرد. ازجمله آفاتي كه رهاورد مبارزه شيميايي مستمر و عدم‌مديريت صحيح بوده، مگس‌هاي سفيد است.

از سوي ديگر از آنجا كه انتظار مي‌رود اين حشرات در فضاهايي كه از نظر شرايط آب و هوايي و منابع غذايي با فضاي داخل گلخانه شباهت بيشتري داشته باشند، تجمع وتكثير بيشتري پيدا كنند، لازم است تا با شناسايي عوامل مساعد تكثير‌ها، اقدامات ضروري در راستاي كنترل اين آفت در فضاي باز صورت گيرد.آنچه در اين بين حائز اهميت است بهره‌گيري از مديريت تلفيقي مبارزه با آفات IPM در مبارزه با اين آفت است. در اين روش بنا به ويژگي‌هاي آفت، ميزبان، دامنه خطر و فاكتور‌هاي متعدد ديگر از انواع روش‌هاي مستقيم و غيرمستقيم فيزيكي، شيميايي، بيولوژيك و غيره براي رسيدن به راهكار كنترلي مناسب استفاده مي‌شود.

از روش‌هاي مبارزه بيولوژيك مي‌توان به استفاده از زنبورهاي پارازيتوئيد،كنه شكارگر و همچنين استفاده قارچ ورتيسليوم(مايكوتال) اشاره كرد. استفاده از زنبور پارازيتوئيد از سال 1926ميلادي آغاز شد. همچنين براساس مطالعات پژوهشگران مشاهدات رفتاري مگس سفيد نشان داده است كه اين حشره به برگ‌هاي سبز مايل به زرد گياهان ميزبان حساسيت بيشتري نشان مي‌دهد و به سمت آنها جلب مي‌شود به‌طوري‌كه برگ‌هاي سبز مايل به زرد با طول موج 600- 500 نانومتر جاذب‌تر از ساير برگ‌هاست و مگس سفيد به چنين طول موجي حساسيت نشان مي‌دهد.

بنابراين مي‌توان چنين استنباط كرد كه با حذف برگ‌هاي مسن زرد رنگ چه در شرايط گلخانه و چه در فضاي آزاد، مي‌توان حداقل از جلب بيشتر مگس‌هاي سفيد تا حد زيادي كاست و به‌احتمال زياد ميزان خسارت را كاهش داد. همچنين با توجه به اينكه دوام و ماندگاري برگ گياه در شرايط مختلف آب‌وهوايي در دماهاي پايين در زمستان گذراني مگس سفيد مؤثر است، در آستانه فصول سرد، رسيدگي بهنگام به گياهان در مناطق مستعد تكثير مگس سفيد امري غيرقابل اجتناب است. لازم است تا در راستاي مديريت بحران احتمالي پيش رو در شهر تهران، سازمان‌ها و نهاد‌هاي ذيربط با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي متشكل از متخصصين حوزه باغباني، فضاي سبز، حشره‌شناسي، آفات و بيماري‌هاي گياهي، به طرح راهكارهاي پيشگيرانه و همچنين راه‌هاي كنترلي اين آفت اقدام كنند.

  • رئيس‌كميته‌ايمني‌شوراي‌شهر
کد خبر 274126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha