تعــداد موش‌های پایتخت تهران طی یک عملیات ضربتی ظرف ۶ ماه گذشته ۳۰درصد کاهش یافته که با ادامه این روند تا پایان امسال پیش بینی می‌شود تعداد موش‌های شهرمان به نصف کاهش یابد.

موش

گرچه مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران كه از اسفندماه سال گذشته مسئوليت امحاي موش‌هاي پايتخت را برعهده گرفته تعداد آنها را زير يك ميليون سر مي‌داند اما درعين حال به آماري اشاره مي‌كند كه از سوي چند موسسه علمي طرف قرارداد با شهرداري اعلام شده و آنها تعداد موش‌هاي تهران را زير 2ميليون سر اعلام كرده‌اند.

اين آمار از نظر رضا قديمي با در نظر گرفتن مساحت تهران و مزارع كشاورزي حاشيه شهر كه از قيام دشت و پاكدشت گرفته تا كرج (مناطق 15،20و 18) ادامه دارد نمي‌تواند نگران كننده باشد. وي با قاطعيت از فائق آمدن شهرداري به معضل موش پايتخت سخن گفت و افزود: يك تيم هزار نفره در شهرداري تهران متشكل از دانشگاهيان و محققين گرفته تا كارگران در رده‌هاي مختلف دراين حوزه به كار گرفته شده‌اند.

قديمي در مصاحبه با همشهري با اشاره به اينكه به محض شناسايي كلوني موش‌ها ظرف 15 روز تا يك ماه جمعيت موش‌ها را مي‌توان به شدت كاهش داد، گفت: با اين وجود ريشه كن كردن موش‌ها غيرممكن است و اساسا درهيچ كجاي دنيا اين امكان نيست كه بتوان موش را به طور كامل از چرخه اكوسيستم محو كرد بلكه جمعيت موش را مي‌توان كنترل كرد و به حداقل رساند. وي با استناد به نظر كارشناسان داخلي و خارجي گفت: تعداد موش‌ها بايد درحدي باشد كه فعاليت زيرزميني محدود داشته باشند نه اينكه وارد حريم زندگي مردم شوند.

مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري با خطاب قراردادن اصناف زباله ساز نظير فست فود فروشان، رستوران داران، قصابي‌ها و ميوه‌فروش‌ها گفت: آموزش و آگاهي دادن به صاحبان اينگونه اصناف تا از ريختن زباله‌ها و باقيمانده مواد غذايي خود در داخل جوي‌ها خودداري كنند مي‌تواند يكي از عوامل موفقيت ما در كنترل جمعيت موش‌ها باشد . وي همچنين در يك فراخوان عمومي اعلام كرد: هر خانه، كارخانه يا كارگاهي كه به ما از طريق سامانه 137 يا 1888 خبرشناسايي كلوني موش بدهد ظرف يك ساعت نسبت به اعزام ماموران اقدام خواهيم كرد. اين ماموران علاوه برا اهداي تله چسبي و آموزش‌هاي لازم در زمينه امحاي موش‌هاي به تله افتاده نيز اقدام خواهند كرد.

بنابراين گزارش، از شهريور ماه گذشته به 3900 مدرسه تهران تله چسبي رايگان اهدا شده، زيرا از نظر قديمي براي محيط‌هاي در بسته استفاده ازتله چسبي بهترين وسيله است اما براي فضاهاي باز نيز وي طعمه‌گذاري را بهترين راهكار دانست و گفت: با هماهنگي انستيتو پاستور و سازمان حفظ نبابات اقدام به خريد يك نوع سم از كشور ايتاليا كرديم كه اين سم از ارديبهشت ماه گذشته جايگزين سموم قبلي شده و اثر بخشي بسيار بالايي دارد.

 

کد خبر 274153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha