همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: موش ها سالانه ۳۳ میلیون تن مواد غذایی را از بین می برند که این میزان معادل غذای یک سال ۱۳۰ میلیون نفر است.

به گزارش فارس، در نشست ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه سال 93 امر کنترل و مبارزه با جانوران مضر شهری در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، رحمت الله حافظی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی گفت: بر اساس گزارش WHO، موش‌ها سالانه 33 میلیون تن مواد غذایی را از بین می‌برند که این میزان غذا، برای تغذیه یک ساله 130 میلیون نفر کافی است.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی که توسط جوندگان به سایر حیوانات و انسان منتقل می‌شود، مبارزه با این جانوران را حائز اهمیت می‌کند. این حیوانات منشا بسیاری از بیماری‌های مسری انسان و حیوان هستند که برخی توسط خود جوندگان و برخی توسط انگل ها به انسان منتقل می‌شوند و شامل عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی نظیر طاعون، جذام، سل و ... می‌شود.

حافظی افزود: یک موش در یک سال تا 10 بار زایمان کرده و هر بار متوسط 7 بچه به دنیا می آورد. بنابراین اگر مقابله با این جانوران استمرار نداشته باشد و با روش‌های علمی مدیریت نشود، روز به روز به تعداد جمعیت آنها اضافه می شود و علاوه بر بیماری‌ها و تخریب مواد غذایی، منظر شهری را نازیبا کرده و برای برخی شهروندان ناراحتی روحی و روانی ایجاد می‌كند.

عضو شورای شهر اضافه کرد: یک سال قبل ماموریت مقابله با موش ها به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل محول شد که مسئولان این شرکت چند ماه درباره بهترین روش های مبارزه با موش مطالعه کرده و آخرین روش های علمی و سمومی را که اثرات مخرب زیست محیطی نداشته باشد، شناسایی و استفاده کردند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر اذعان کرد: بر اساس گزارش هایی که نه از طریق مسئولان، بلکه توسط شهروندان به ما رسیده، در کمیسیون احساس می کنیم مقابله با موش ها در تهران روند خوبی داشته است. البته گاهی برآوردهای عجیبی درباره جمعیت موش های تهران تا 60 میلیون شنیدیم که تحقیق با روش های علمی درباره این موضوع انجام شده است.

حافظی در پایان گفت: از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل می خواهیم مقابله با موش ها را استمرار بخشد و شهروندان نیز با حساسیت نسبت به موضوع، به گزارش دهی، حتی به صورت موردی ادامه دهند و نظافت محیط شهری را نیز رعایت کنند.

شناسايي محورهاي آلوده

در ادامه، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل درباره روند واگذاری مبارزه با موش به این شرکت گفت: موضوع مبارزه با جانوران مضر شهری از اواسط بهمن 92 طی ابلاغیه ای از سوی معاون خدمات شهری شهرداری به ما اعلام شد. بعد از این تفویض اختیار، دو محور اصلی موضوع کار ما بود: مبارزه و کنترل با موش‌های شهری و جمع آوری و زنده ‌یری سگ‌های ولگرد.

وی افزود: از آنجا که اواسط زمستان بود، طرح ویژه زمستان را با امکانات موجود به صورت ضربتی اجرا کردیم و بعد، در طرح استقبال از بهار در مرکز خرید و فروش خودروی شهید دوران مانوری را برگزار کردیم تا ببینیم چه امکانات و قابلیت هایی در شرکت ساماندهی مشاغل برای مبارزه با موش وجود دارد.

قدیمی اضافه کرد: در روز مانور، 700 نفر از نیروهای مناطق و نواحی در این مرکز جمع شدند که لباس ها و ابزارها و تجهیزات هر یک به شکلی بود. نیروها باتجربه بودند، اما آموزش ها و تجهیزات بروز نبود. همچنین متریال لانه کوبی و کارهای دیگر بسیار سنتی بود و لازم بود بر اساس استانداردهای روز دنیا به روز رسانی شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در ادامه گفت: به منظور شناسایی دقیق محورهای آلوده، در چهار نوبت از میدان راه آهن تا ونک، میدان آزادی تا امام حسین (ع)، میدان سپاه تا شوش و میدان تجریش تا سیدخندان بازدید پیاده انجام دادیم. همچنین دو نوبت بازدید شبانه از مسیر میدان راه آهن، خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر و بلوار کشاورز و همچنین خیابان های ستارخان و شادمان و فلسطین به عمل آوردیم. البته در خیابان ولیعصر یا بلوار کشاورز به دلیل تردد بالای عابر پیاده، ممکن است افراد یک موش را چند بار ببینند و گزارش کنند. اما در بعضی محورهای آلوده تر، موش ها کمتر مشاهده می شدند.

وی اضافه کرد: به فاصله 45 روز از محول شدن موضوع به ما، طرح استقبال از بهار در پیش بود که خطر زادوولد جانوران مضر شهری در فصل جفتگیری آنها، یعنی بهار نیز ما را تهدید می کرد. بنابراین سعی کردیم با امکانات موجود در زمان محدود، اقدامات را تشدید کنیم و در بسیاری از مناطق، چادر برپا کردیم.

اطلاعات مردم از موش كم است

قدیمی اذعان کرد: یافته های ما نشان داد که اطلاعات مردم درباره موش کم است که این مسئله تاثیر بالایی در ازدیاد جمعیت موش دارد. همچنین وفور موش چندان به شمال و جنوب و شرق و غرب شهر ارتباطی ندارد، بلکه هر جایی که غذا، لانه و آب فراهم باشد، موش ها اقدام به تولید مثل و ایجاد کلونی می کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تصریح کرد: عمده کلونی های موش در جاهایی بود که اصناف زباله ساز فعالیت می کردند که برای آموزش این اصناف، جلساتی با روسای اتحادیه ها برگزار و نکات آموزشی را مطرح و به تک تک مغازه ها مراجعه کردیم، به خصوص در ساعات پایانی شب که احساس می کردیم اصناف کمتر نظافت را مراعات می کنند، به مغازه ها سرکشی و با کمال تاسف مشاهده کردیم بسیاری از اصناف غذایی زباله خود را به جای مخزن زباله، در جوی آب یا کنار مخزن رها می کردند. اما ما مدت 4- 3 ماه را صرفا به بحث آموزش گذراندیم که هنوز نیز این روند ادامه دارد و در مساجد، اصناف، مدارس و ... جزوات و بروشورهای آموزشی توزیع کردیم.

وی با اشاره به ادعاهای افراد درباره روش های مبارزه با موش گفت: افراد متعددی از سر دلسوزی یا سودجویی راهکارهای عجیبی را برای کاهش جمعیت موش ارائه می دادند که با تک تک آنها جلسه گذاشتیم و حرف هایشان را شنیدیم. در بین آنها حتی افرادی بودند که می گفتند ورد می خوانیم و موش ها از بین می روند! در عین حال بسیاری از راهکارها نیز بسیار موثر و فکر شده بود. اما ما حرف همه را شنیدیم تا هجمه ای که به سوی شهرداری بود، فروکش کند.

قدیمی تاکید کرد: سیاست شهرداری و توصیه شورای شهر، استفاده حداقلی از طعمه مسموم و به حداقل رساندن مبارزه شیمیایی است. به همین جهت با بررسی و استعلام از سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی دفع آفات کل کشور، این سازمان10 تن سم جدید خارجی منطبق با استانداردهای روز اروپا و سازگار با محیط زیست شهری در دو نوع پَلِت و واکس بلوک (پارافینه) به نام دیفتیالون را معرفی کرد که در 10 تن از آن، تنها 150 گرم ماده موثره استفاده شده است. ضمنا این ماده در زنجیره غذایی سایر جانوران قرار نمی گیرد و به همین جهت، ضرری برای محیط زیست ندارد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل عنوان کرد: ضمنا 90 هزار تله چسبی کتابی برای کنترل و مبارزه مکانیکی تهیه و به طور رایگان در میان شهروندان، اصناف، مدارس، مساجد و ... در مراسم مناسبتی مثل طرح استقبال از بهار، طرح مهر قلم و بازگشایی مدارس و ... توزیع شد. همچنین بیش از 60 هزار جلد کتابچه آموزشی چاپ و در اماکن خصوصی و بین شهروندان و اصناف در نواحی 123 گانه توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، لباس‌های کار کامل شامل کلاه، لباس یکسره، تی شرت، کفش ایمنی یکسان و متحدالشکل برای پرسنل پیمانکاران تهیه شد. همچنین تامین و تجهیز عوامل اجرایی مناطق به موتورسیکلت های یکسان به همراه آرم و علائم و جی پی اس، تشکیل کمیته و کارگروه های علمی و تخصصی و اساتید سرشناس و متخصص، تعیین هزار فاز عملیاتی یک ساله در سطح شهر و ... از سایر اقدامات ما بود که در نتیجه آنها، طی 9 ماه نخست سال جاری، 164 هزار لاشه موش به دست آمد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با رد شایعات درباره جمعیت چند میلیونی موش هی تهران گفت: جمعیت موش های شهر تهران بر اساس آمار و برآورد علمی، در بدترین شرایط به یک میلیون و 800 هزار موش می رسد.

قدیمی در پایان به بحث زنده گیری سگ های ولگرد پرداخت و گفت: ما از زمان تحویل گرفتن وظیفه مبارزه با سگ های ولگرد، کشتار آنها را ممنوع و زنده گیری سگ را شروع کردیم که در نتیجه این طرح، 7313 قلاده سگ در طی 9 ماهه نخست سال جاری زنده گیری شده است.

کد خبر 283195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha