سازمان غذا و دارو صدور هرگونه مجوز برای تولید فرآورده‌های دارویی با استفاده از سلول‌های بنیادی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو را تکذیب کرد.

آرتروز

كارشناس فرآورده‌هاي بافت سلول و ژن درماني اداره بيولوژيك اين سازمان گفت: در زمينه درمان بيماران مبتلا به آرتروز زانو با استفاده از سلول‌هاي بنيادي تاكنون هيچگونه مجوزي از سوي سازمان غذا و دارو براي ارگان يا شركتي صادر نشده است.

دكتر مهرنوش زارع با تأكيد بر اينكه سازمان غذا و دارو، مسئوليت نظارت بر فرآورده‌هاي بافت، سلول و ژن‌درماني را عهده‌دار است، افزود: فرآورده‌هاي بافت، سلول و ژن‌درماني به‌عنوان فرآورده‌هايي كه در پزشكي ترميمي از آنها استفاده مي‌شود و به‌خصوص استفاده از سلول‌هاي بنيادي، مخاطرات خاص خود را دارد و هرگونه فعاليت ابتدايي منوط به طراحي و انجام مطالعات كارآزمايي باليني است كه با رعايت استانداردهاي ملي و بين‌المللي انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه در كشور شركت‌هايي در زمينه توليد اين فرآورده‌ها فعاليت دارند كه برخي از آنها براي دريافت مجوز با سازمان غذا و دارو در ارتباط هستند، توضيح داد: فعاليت اين شركت‌ها در مرحله كار آزمايي باليني و بررسي كارشناسي است و هنوز هيچ كدام مجوزي براي توليد فرآورده‌هاي يادشده به‌عنوان خدمات درماني و با مورد مصرف خاصي دريافت نكرده‌اند.

 

کد خبر 274864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha