یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

هفته گذشته وقتی با لابی کشورهای عربی و غربی تلاش ترکیه برای عضویت در شورای امنیت شکست خورد، موقعیت جدید ترکیه در منطقه و ضدیت با این کشور، بیش از گذشته مشخص شد.

ترکیه

اكنون كار از جنگ لفظي فراتر رفته و حالا كشورهاي عربي گزارش‌هاي اطلاعاتي خود را درباره كمك تركيه به داعش منتشر كرده‌اند. سازمان‌هاي اطلاعاتي كشورهاي عربي كه زماني براي تغيير رژيم در سوريه در يك سو با تركيه قرار داشتند، اكنون گزارش داده‌اند كه تركيه نه‌تنها نيروهاي گروه تروريستي داعش را آموزش مي‌دهد بلكه كمك‌هاي لجستيك، تصاوير و اطلاعات ماهواره‌اي درباره مواضع گروه‌هاي كرد را در اختيار اين گروه مي‌گذارد. در گزارشي جديد منابع اطلاعاتي اردن اعلام كرده‌اند كه نيروهاي بسياري از گروه تروريستي داعش توسط تركيه در طرحي محرمانه آموزش ديده‌اند. براساس اين گزارش ۱۶عضو گروه تروريستي داعش كه هنگام فرار به اردن بازداشت شده‌اند در بازجويي‌ها به آموزش خود در خاك تركيه اعتراف كرده‌اند.

اين در حالي است كه منابع اطلاعاتي مصر هم در گزارش ديگري اعلام كرده‌اند كه تركيه اطلاعات راهبردي لجستيكي درباره اوضاع منطقه ازجمله تصاوير ماهواره‌اي استقرار نيروهاي كرد را در اختيار داعش قرار مي‌دهد. مقام‌هاي سازمان اطلاعاتي مصر تأكيد كرده‌اند كه اين اطلاعات شامل انبارهاي ذخيره تسليحات نيروهاي كرد سوريه مي‌شود. پيش از اين و به‌ويژه پس از آزادي ۴۹ گروگان تركيه‌اي از سوي داعش گزارش‌هاي مختلفي از روابط نزديك داعش با تركيه منتشر شده بود. به تازگي جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريكا هم در يك سخنراني اعلام كرد كه تركيه از نيروهاي داعش حمايت مي‌كند. اين در حالي است كه همزمان با افشاي كمك‌هاي تسليحاتي و لجستيكي تركيه به داعش مقام‌هاي اين كشور حملات ائتلاف به رهبري آمريكا عليه مواضع داعش در كوباني را يك اقدام نمايشي و تبليغاتي خواندند.

مشاور نخست‌وزير تركيه در گفت‌وگو با ديلي‌تلگراف با اعلام اينكه حملات آمريكا به مواضع داعش اقدامي ناچيز به‌حساب مي‌آيد، تأكيد كرد كه اين اقدام تنها يك ژست تبليغاتي است. مقام‌هاي تركيه بارها اعلام كرده‌اند كه عمليات در سوريه بايد با هدف تغيير رژيم در اين كشور صورت بگيرد و حمايت اين كشور از گروه تروريستي داعش در همه سال‌هاي گذشته با همين هدف بوده است. نيروهاي كرد سوريه چند هفته است كه در مقابل تصرف كامل شهر كوباني توسط نيروهاي داعش مقاومت كرده‌اند. هر چند مقام‌هاي آمريكا با به راه انداختن به‌اصطلاح ائتلاف، حملات هوايي عليه داعش انجام مي‌دهند اما هر روز اسناد جديدي درباره كمك‌هاي مختلف كشورهايي كه اتفاقاً رابطه نزديكي با واشنگتن دارند، به داعش منتشر مي‌شود. در همين راستا و با نا‌اميدي از تركيه، وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرده كه اين كشور به‌صورت مستقيم با نيروهاي كرد سوريه درباره مقابله با داعش وارد مذاكره شده است.

کد خبر 275196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha