یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

مرضیه موسوی: تا چند شب دیگر ‌ماه محرم آغاز می‌شود. بار دیگر عطر دل‌انگیز این‌ماه در فضای زمان و مکان می‌پیچد و خاطره جانبازی و رشادت سالار شهیدان را در یادها زنده می‌کند.

 همه مردم از چند روز قبل به تكاپو و تلاش افتاده‌اند تا در برگزاري هرچه بهتر و با شكوه‌تر مراسم سوگواري امام‌حسين(ع) و ياران با‌وفايش سهمي داشته باشند. از هر كوچه و خياباني كه رد مي‌شوي افراد پير و جوان و حتي كودك و نوجواني را مي‌بيني كه در حال برپا كردن هيأت يا ايستگاه صلواتي هستند. خلاصه اينكه ‌ماه محرم سن و سال و پست و مقام و مال و ثروت نمي‌شناسد و مردم در هر جايگاهي كه باشند دوش به دوش هم در حال تدارك براي ‌ماه محرم هستند. اگر شما هم جزو همين برپاكنندگان خيمه‌هاي عزا به ‌حساب مي‌آييد حتما توصيه‌هاي اين صفحه را مروري بكنيد تا مراسم عزاداري‌تان به بهترين شكل ممكن برپا شود.

در فضاهاي مساجد، حسينيه‌ها و تكايا به ازاي ۵۰ تا ۳۰۰ نفر ۲‌راه خروج، از ۳۰۱ تا هزار نفر ۳‌راه خروج و بيشتر از هزار نفر ۴خروجي در نظر گرفته شود.

رعايت فاصله مناسب سيم‌هاو اتصال‌هاي برقي از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرچم، پلاكارد، پرده، فرش و... الزامي است.

فيوز‌هاي برق هيأت‌ها بايد استاندارد باشند و از به‌كارگيري فيوزهاي تقويت شده و غيراستاندارد به‌طور جدي جلوگيري شود.

استفاده از لامپ‌هاي برق ولتاژ بالا، بدون حباب و حفاظ مناسب، خطرآفرين و خسارت‌بار است.

قبل از استفاده از وسايل گرمازا، از استاندارد و سالم بودنشان اطمينان حاصل شود.

هنگام گرفتن انشعاب از لوله‌كشي گاز براي بخاري‌ها يا اجاق‌هاي هيأت‌ها، حتما از شيلنگ‌هاي فشار قوي مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

براي سالخوردگان و اطفالي كه در مراسم عزاداري شركت مي‌كنند حتما بايد مكاني امن در نزديك‌ترين نقطه به راه خروجي پيش‌بيني شود.

آغشته‌كردن چادرهاي برزنتي به روغن و مواد نفتي براي جلوگيري از نشت رطوبت باران، موجب افزايش قابليت آتشگيري و آتش‌سوزي سريع چادر خواهد شد.

از روشن‌كردن هرگونه شعله روباز داخل يا كنار چادر تكايا براي گرم‌كردن محيط، طبخ غذا، چاي و... به‌طور جدي خودداري كنيد.

در تمام قسمت‌هاي هيأت، به‌ويژه محل طبخ غذا حتما بايد به اندازه كافي كپسول‌هاي اطفاي حريق وجود داشته باشد و كاركنان نحوه استفاده از آن را بدانند.

مراسم عزاداري هيأت مذهبي با محوريت مسجد، برنامه‌هاي قرآني و وعظ و خطابه با بهره‌مندي از مبلغان با تأكيد بر موضوع سبك زندگي حسيني، خداباوري و ايمان، آزادگي و عزت، شجاعت و حماسه برگزار شود.

توجه جدي به ادعيه و زيارت‌ها، مناجات ماثوره از ائمه طاهرين(ع) در برنامه‌هاي اصلي و برگزاري نماز جماعت اول وقت و توجه ويژه به برگزاري نماز جماعت ظهر عاشورا.

توجه مبلغان و سخنوران محافل حسيني به محوريت انقلاب اسلامي و نقش بي‌بديل رهبر معظم انقلاب اسلامي در وحدت جهان اسلام و رهبري فرهنگي انقلاب اسلامي در مقابله با نظام سلطه.

اجراي برنامه‌هاي عزاداري با دقت در ارائه اشعار و متون پرمحتوا و مستند توسط مداحان اهل‌بيت(ع).

تلاش براي ارتقاي كيفي برنامه‌ها و تأكيد بر روضه‌خواني براساس مقتل‌هاي معتبر.

برنامه‌ريزي براي برپايي ايستگاه صلواتي و جذب نذورات و هدايت آنها براي انجام نذر فرهنگي مانند كتاب و... .

برگزاري اجتماعات باشكوه يك روزه هيأت‌هاي مذهبي در يك يا چند نقطه در ايام ماه‌هاي محرم و صفر با پوشش رسانه‌اي از مراسم و بهره‌گيري از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي نهادهاي فرهنگي مردمي.

مغتنم شمردن حضور كودكان و نوجوانان در برنامه‌هاي اصلي مساجد، هيأت‌هاي مذهبي و لزوم توجه ويژه به اين عزيزان توسط متوليان امر.

لزوم تعامل و همكاري دستگاه‌هاي اجرايي، براي دراختيار گذاشتن مكان به هيأت‌هاي مذهبي به‌ويژه هيأت‌هاي شاخص و بزرگ.

براي خروج دسته‌هاي عزاداري از هيأت‌ها، از قبل با نيروهاي انتظامي هماهنگي داشته باشيد و دسته‌ها را در مسيرهاي غيرمجاز حركت ندهيد.

در ساعات پر رفت‌و‌آمد، از برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي در خيابان‌هاي اصلي كه باعث ترافيك مي‌شوند، خودداري كنيد.

همياران پليس قرار است كه براي بهبود برگزاري مراسم عزاداري تلاش كنند، پس حداكثر همكاري را با آنها داشته باشيد.

از سازهاي نامتعارف موسيقي در دسته‌ها كه نوعي بدعت است، خودداري كنيد. مأموران با ديدن اين ساز‌ها به مسئولان هيأت‌ها تذكر مي‌دهند.

از نصب بلندگوهاي قوي در منطقه مسكوني كه ايجاد مزاحمت مي‌كنند، به‌طور جدي پرهيز كنيد.

مسئولان هيأت‌ها موظفند كه تدابير لازم را براي پيشگيري از فعاليت‌ها و سخنراني‌هاي غير مرتبط به مراسم عزاداري اعمال كنند و با مشاهده اين موارد، موضوع را به‌سرعت به كلانتري‌ها اطلاع دهند.

از انجام اقدام‌هاي خرافي مانند قمه‌زني و... جلوگيري شود.

براي پيشگيري از هر حادثه غيرمترقبه، تمام اعضاي هيأت درخصوص رعايت توصيه‌هاي انتظامي، بهداشتي و امدادي آموزش ببينند.

براي تسهيل در ارائه خدمات انتظامي، مسئولان هيأت‌ها حداقل ۲ نفر از اعضاي هيأت امنا را كه ويژگي‌هاي لازم مانند معتمد محل بودن را دارند، به‌طور رسمي به‌عنوان رابطان هيأت به پليس معرفي كنند.

مسئولان از ورود افراد نا‌شناس به محل طبخ و توزيع غذا كه در آنها احتمال ايجاد مسموميت در غذا وجود دارد، جلوگيري كنند.

هشدارهاي انتظامي
كمك به پليس در ايجاد نظم

برپايي هيأت‌ها و دسته‌هاي عزاداري يك طرف ماجراست و تلاش براي برقراري امنيت و سلامت عزاداران طرف ديگر. اگر مي‌خواهيد كه مجالس عزايتان هرچه پربار‌تر برگزار شود و همه از فيض اين مراسم‌ بهره‌مند شوند، توصيه‌هاي مسئولان نيروي انتظامي براي هيأت‌ها را جدي بگيريد.

توصيه‌هاي آتش‌نشاني
ايمني ويژه در هيأت‌ها

ماجراي غم‌انگيز مسجد ارك كه يادتان هست؟ اگر دوست داريد كه اين حادثه تلخ‌بار ديگر تكرار نشود توصيه‌هاي مأموران آتش‌نشاني را درخصوص موارد ايمني هيأت‌ها جدي بگيريد. اگر به اين توصيه‌ها تا به امروز توجه نكرده‌ايد، هنوز هم دير نشده است.

توصيه‌هاي فرهنگي
برگزاري اجتماع باشكوه

ستاد ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبت‌هاي مذهبي، هر سال ضمن تشويق مؤمنان به برگزاري هرچه باشكوه‌تر مراسم عزاداري در ايام محرم و صفر، عزاداران و هيأت‌هاي مذهبي و برگزار‌كنندگان هرگونه مراسم عزاداري را به رعايت نكاتي توصيه مي‌كند.

اهميت عدم‌ايجاد مزاحمت

رعايت حال شهروندان در ساعات پاياني شب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. ايجاد مزاحمت براي ديگران شايد اجر عزاداري را كم كند، البته همه مردم هم در اين شب‌ها و روزها متوجه خاص بودن اين ايام هستند اما به مسئولان هيأت‌ها و دسته‌هاي عزاداري توصيه مي‌شود در حركت دسته‌هاي عزاداري و حين برگزاري مراسم عزاداري، به‌ويژه در ساعات پاياني شب، رعايت حال بيماران و افراد مسن را بكنند. حضور دسته‌هاي عزا بعد از ساعت 12شب ممكن است باعث ايجاد مزاحمت شود.

کد خبر 275209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha