گروه سیاسی: تنها یک روز پس از پایان دور دوم مذاکرات سفیران ایران و آمریکا در بغداد

و در حالی‌که نشریه کریستین ساینس مانیتور، راه موفقیت‌آمیز بودن این گفت‌وگوها را افزایش سطح مذاکرات عنوان کرد، وزیر امور خارجه ایران نیز این موضوع را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر آمریکا برای افزایش سطح مذاکرات درخواست رسمی بدهد، آنرا بررسی می‌کنیم.

منوچهر متکی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران که ایسنا خبر آنرا منتشر کرد و در پاسخ به سؤالی درباره افزایش سطح مذاکرات ایران و آمریکا گفت: پس از آنکه آمریکایی‌ها درخواست خود را در این رابطه به ایران ارائه کردند، این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در سطح معاون وزیر

جالب‌تر آنکه واحد مرکزی خبر، خبری را به نقل از خبرگزاری‌ فرانسه‌ منتشر کرد مبنی بر اینکه‌ منوچهر متکی‌، روز گذشته اعلام‌ کرد تهران‌ آماده‌ است‌ مذاکرات‌ با واشنگتن‌ درباره‌ عراق‌ را در سطح‌ معاونان‌ وزیر امور خارجه‌ بررسی‌ کند‌.

این خبر درحالی منتشر شد که وزیر امور خارجه شب گذشته اعلام کرد: درخواست ارتقای سطح گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درخصوص عراق مطرح نشده و لذا در دستور کار نیست.

امیدوار به ادامه

متکی در ادامه مصاحبه خود گفت: عمده بحث‌ها در عراق مسائل امنیتی و راهکارهای امنیت و همین طور بحث تروریسم و گروه‌های تروریستی مستقر در عراق بوده است که امیدواریم با جدیت بیشتر این گفت‌وگوها در دورهای بعد ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه درباره تشکیل کمیته سه جانبه ایران، عراق و آمریکا نیز گفت: ایده های مختلفی در بحث امنیت عراق و همچنین میزان اختیارات دولت عراق در حوزه های مختلف از جمله در مسائل امنیتی مطرح شده است و طرفین قرار است در مشورت با دولت های خود و دولت عراق تصمیمات بعدی را به اطلاع برسانند.

وی با اشاره به برخی اظهارات مقامات آمریکایی علیه ایران خاطرنشان کرد: پاسخ‌های روشن ما در برابر ادعاهای غلط آمریکا همواره اعلام شده است، بنابراین ما مواضع خود را در رابطه با حرف‌های نادرستی که بیان می شود در جای خود بیان می‌کنیم.

سیاست قطعی

همچنین به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، سیاست قطعی ایران در مورد عراق را حمایت از دولت و امنیت و یکپارچگی این کشور اعلام کرد.

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره مطرح شدن موضوع دیپلمات‌های دستگیر شده ایرانی در عراق گفت: هنوز گزارش کامل مذاکرات را ندیده‌ام.

منبع اتهامات ضد ایرانی

حسن کاظمی قمی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران پس از برگزاری نشست بغداد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: منبع اتهامات ضد ایرانی و اخبار غلط آمریکایی‌ها در عراق فتنه‌انگیزانی چون بعثی‌های جنایتکار هستند.

کد خبر 27524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز