شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

اعضای ۲ باند که قصد داشتند با حفاری دست به سرقت از موزه قلعه‌باشی در شهرستان نقده بزنند با هوشیاری مردم ناکام ماندند.

سرقت موزه

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان غربي با بيان اين خبر گفت: از آنجا كه موزه نقده روي تپه قلعه باشي واقع شده است، اعضاي يك باند از 6الي 7‌ماه پيش اقدام به خريد خانه‌اي مسكوني در خيابان روبه‌روي تپه تاريخي قلعه باشي كردند. آنها سپس با پرده كشي و پوشاندن محيط اطراف خانه اقدام به حفاري مي‌كردند كه با هوشياري همسايه مجاور نسبت به صداها و لرزش‌ها، رازشان فاش شد و پس از اينكه همسايه در تماس با پليس ماجرا را گزارش كرد، تيمي از مأموران راهي محل شدند.

جباري ادامه داد: با دستگيري اعضاي اين باند مشخص شد كه آنها با تجهيزات كاملي اقدام به حفاري‌هاي پلكاني شكل به عمق 16متر و طول 30متر با قطر 2متر كرده بودند و با تعبيه سيستم‌هاي انتقال هوا و تخليه فاضلاب، تونلي عميق را در محوطه تپه قلعه باشي براي دسترسي به موزه قلعه باشي حفر كرده بودند.

وي گفت: در بازرسي‌هاي انجام شده از اين خانه تعدادي اثر از جمله، فسيل، استخوان و هاون سنگي كه در نتيجه حفاري‌ها به‌دست آمده بود كشف و ضبط شد. همچنين در اين خانه نقشه و طلسم‌هايي نيز كشف شد كه بيانگر اعتقاد اعضاي باند به طلسم شدن گنج‌هاي زيرزميني بود. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان غربي ادامه داد: تا‌كنون 6نفر از سارقان و حفاران ميراث فرهنگي كه اين تونل را حفر مي‌كردند دستگير شده‌اند و احتمال وجود و دخالت افراد ديگر نيز وجود دارد كه تحقيقات براي شناسايي آنها ادامه دارد. وي با اشاره به حفاري دومي كه در محوطه تپه قلعه باشي رخ داده بود، گفت:

اين حفاري نيز شامل تونلي بوده كه تيمي ديگر در ضلع جنوبي اين تپه اقدام به حفر آن كرده بودند كه يك هفته پيش توسط مأموران كشف شد ولي هنوز ارتباطي بين اين دو حفاري گزارش نشده است. جباري ادامه داد: در اين موزه سفالينه‌هاي خاكستري تپه حسنلو، سكه‌هاي مربوط به دوره‌هاي مختلف تاريخي، آجرهاي لعابدار تپه تاريخي قالايچي بوكان و ربط سردشت و آثار فلزي مكشوفه از تپه حسنلو، نگهداري مي‌شود. اين در حالي است كه انگيزه دقيق حفاران از اين اقدام تاكنون مشخص نشده و آنچه معلوم است دسترسي آنان به موزه و آثار تاريخي موجود در اين گنجينه تاريخي بوده است.

کد خبر 276615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha