مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
۰ نفر

خط‌کشی‌های عابرپیاده از مهم‌ترین علائم ترافیکی هستند که هر روز بسیاری از ما چه سواره و چه پیاده از روی آنها رد می‌شویم، اما این خط‌کشی‌ها از سوی برخی شهروندان آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

خط کشی

قائم‌مقام معاون شهردار تهران نيز با اعلام اينكه خط‌كشي معابر، مهم‌ترين علامت افقي ترافيكي محسوب مي‌شود، گفت: هدف از ترسيم اين علامت، آگاهي دادن به رانندگان و عابران پياده و انضباط بخشيدن به تردد سواره‌ها و پياده‌هاست.
حجت‌الله بهروز افزود: خط‌كشي معابر، خط قرمز قانون و مبناي قانونمندي شهروندان است و رعايت حريم آن بايد با پشتوانه محكم قانوني و نظارتي مورد حمايت قرار گرفته و بي‌توجهي به خط‌كشي براي متخلفان هزينه داشته باشد. وي با تأكيد بر افزايش روزافزون تعداد وسايل نقليه و سفرهاي درون شهري در پايتخت، اعلام كرد: بر اين اساس و به‌منظور ساماندهي ترافيك، توجه به خط‌كشي‌هاي معابر به‌عنوان مهم‌ترين زبان هدايت در فرهنگ ترافيك، امري ضروري است كه از جانب شهروندان مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد.

  • خط‌كشي‌ها بايد جاي موانع فيزيكي را بگيرند

نوع رانندگي و رفتارهاي ترافيكي شهروندان، نمايانگر سبك زندگي آنها و معرّف ميزان توسعه‌يافتگي جامعه است. همچنين بخش قابل توجهي از اختلال در جريان ترافيك شهر، مرتبط با فقر فرهنگي است و فرهنگ‌سازي‌ و ارائه آموزش‌هاي فراگير با استفاده از قالب‌هاي فرهنگي و هنري در تمامي عرصه‌ها و بسترهاي اجتماعي، باعث كاهش حجم ترافيك، رعايت حقوق متقابل رانندگان و عابران پياده و نيز رانندگي اصولي و رفتارهاي منطقي در سطح شهر مي‌شود.
بهروز با بيان اينكه در راستاي زمينه‌سازي به‌كارگيري خط‌كشي به جاي استفاده از موانع فيزيكي، تمامي معابر شهري در 22منطقه شهر تهران براي ساماندهي خط‌كشي‌هاي معابر و گذرگاه‌هاي عابر پياده مورد بازنگري قرار خواهند گرفت، تصريح كرد: اجراي خط‌كشي‌هاي جديد در محل‌هاي مورد نياز و خط ايست در تقاطع‌هاي داراي حق تقدم و هماهنگ‌سازي‌ تابلوها و خط‌كشي‌ها و امحاي خط‌كشي‌هاي قديمي در محل‌هاي غيرضرور ازجمله اقداماتي محسوب مي‌شوند كه در اين حوزه صورت گرفته است.
به گفته وي اجراي خط هشدار در تمامي تقاطع‌ها و اصلاح خط‌كشي‌هاي نامناسب به جا مانده از قبل، ازجمله مواردي هستند كه مدنظر قرار گرفته‌اند. اصلاح گذرگاه‌هاي عرضي از لحاظ كيفيت و نوع خط‌كشي، پيوستگي خطوط عرضي در محل پياده‌روها، رفع انسداد در گذرگاه‌هاي عرضي، ساماندهي پياده‌راه‌ها و هدايت عابران پياده نيز از ديگر اقداماتي است كه مورد توجه ويژه مديريت شهري قرار دارد.

  • سياه‌شدگي و لغزندگي خط‌كشي‌ها به حداقل مي‌رسد

قائم‌مقام معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه استفاده از رنگ‌هاي استاندارد، درخشندگي خطوط و قابل رؤيت بودن آنها، ازجمله ويژگي‌هايي هستند كه خط‌كشي‌هاي معابر بايد از آنها برخوردار باشند، اظهار كرد: از مؤلفه‌هاي كيفيت رنگ، مي‌توان ميزان و قدرت مواد فرّار، قدرت‌پوشانندگي، دانه‌بندي، سختي و انعطاف‌پذيري و نيز مقاومت آن در برابر سايش را نام برد، ضمن اينكه براي ماندگاري هرچه بيشتر رنگ، بايد شرايط محيطي و روش‌هاي مختلف اجراي آن نيز مورد توجه قرار گيرد. سياه‌شدن يا لغزندگي روي خطوط عابر ازجمله مشكلاتي است كه براي برخي شهروندان دردسرهايي هم درست كرده است.

بهروز در اين‌باره تصريح كرد: ازجمله عوامل مؤثر در بروز پديده سياه‌شدگي، عبور و مرور انبوه خودروها از روي خطوط، انواع آلاينده‌هاي محيطي، دوده ناشي از مصرف سوخت خودروها و قيرزدگي آسفالت يعني نفوذ مواد قيري آسفالت به درون خط‌كشي‌هاست كه البته در تلاش هستيم تا با همكاري پژوهشكده پليمر و پتروشيمي ايران، نسبت به رفع اين نواقص و اجراي هر چه كيفي‌تر خط‌كشي‌هاي معابر اقدام كنيم.

وي با تأكيد بر اينكه به‌منظور بالا بردن كيفيت اجراي خط‌كشي در معابر شهري، پژوهشكده مذكور موفق به توليد نمونه خاصي از پوشش پليمري شده كه روي خطوط به‌كار رفته و از سياه شدگي و لغزندگي آنها جلوگيري مي‌كند، خاطرنشان كرد: درصورت موفقيت‌آميز بودن اجراي آزمايشي اين نمونه جديد در چند معبر شهري، اجراي آن را به كل شهر گسترش خواهيم داد.

کد خبر 276826

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha