چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

سمیرا نعمتیان : خیلی‌ها نذر دارند که در مناسبت‌های مختلف ماه محرم و صفر غذایی تهیه‌ و آن را بین عزاداران امام حسین(ع) توزیع کنند.

شله زرد

به همين دليل صفحه خانه‌داري امروز را به آموزش چند مدل از نذري‌هاي مرسوم اختصاص داده‌ايم؛ نذرتان قبول.

عدس پلو

مواد لازم براي 3نفر
برنج 2پيمانه
عدس سه ‌چهارم پيمانه
پياز خلالي شده 2عدد متوسط
گوشت چرخ شده 150گرم
پياز يك عدد كوچك
كشمش 5قاشق
نمك و فلفل سياه
روغن خوش عطر پلويي يا كره

برنج را از شب قبل با آب و سنگ‌نمك خيس كنيد؛ البته به برنج هم بستگي دارد. اگر برنج شما تازه است، مدت زمان كمتري آن را خيس كنيد.
عدس را يك ساعت در آب خيس كنيد و بعد با يك ليوان آب بپزيد. حدودا يك ساعت براي زمان پخت عدس كافي است. در قابلمه عدس هم موقع پختن باز باشد كه پوست عدس‌ها جدا نشود و شكل عدس به هم نخورد،. پياز خلالي را در روغن سرخ كنيد تا رنگ عسلي بگيرد.پيازها را با حرارت متوسط سرخ كنيد تا اول نرم شود و بعد بپزد و بعد رنگ آن عسلي شود.آب ديگ برنج كه جوشيد، برنج را به آن اضافه كنيد. نزديك آبكش‌كردن برنج، عدس را هم اضافه كنيد و هم بزنيد. برنج را آبكش كنيد و كنار بگذاريد. كف قابلمه روغن بريزيد و نان بچينيد و برنج و عدس را روي آن بريزيد و اجازه بدهيد كه دم بكشد.گوشت‌ها را با پياز رنده شده و نمك و فلفل ورز بدهيد و قلقلي كنيد. هرچه قلقلي‌هاي شما ريز‌تر باشد زيباتر مي‌شود. قلقلي‌ها را توي كمي روغن‌ تفت بدهيد تا هم بپزد و هم سرخ بشود. كشمش‌ها را هم در روغن، سريع سرخ كنيد و از روي حرارت برداريد چون كشمش زود مي‌سوزد. كشمش‌ها را با پياز داغ مخلوط كنيد.
برنج كه دم كشيد خاموش‌اش كنيد. 10دقيقه در قابلمه برنج را نيمه‌باز بگذاريد تا كمي بخار خارج شود و برنج خمير نشود. در ظرف مورد نظرتان عدس پلو را بكشيد و با كشمش و پياز داغ و گوشت قلقلي تزيين كنيد.
مي‌توانيد مقداري از عدس پلو را با زعفران مخلوط و براي تزيين استفاده كنيد.

حلواي نذري

مواد لازم
آرد: 5پيمانه
روغن مايع: 2پيمانه
كره: 50گرم
شكر: 2/5پيمانه
آب: 2پيمانه
گلاب: نصف پيمانه
زعفران ساييده: نصف قاشق چايخوري
هل: چند عدد
نان ميكادو: چند عدد

يك نكته اساسي در تهيه حلوا اين است كه با مقدار دقيق كار كنيد. اگر با پيمانه كار مي‌كنيد بايد تمام مواد حدودا نصف آرد باشد و اگر با ترازو اندازه مي‌گيريد بايد همه مواد تقريبا هم‌اندازه باشد.روغن حلوا بهتر است تركيب روغن جامد و مايع باشد و البته كره و روغن مايع.زعفران را توي گلاب بريزيد و بگذاريد خيس بخورد.
اول از همه بايد شربت حلوا را آماده كنيد و اجازه بدهيد سرد بشود. شكر و آب را بگذاريد روي حرارت متوسط تا شكر حل شود و بعد از چند قل خاموش‌اش كنيد. دانه‌هاي هل را توي شربت بيندازيد. آرد را توي تابه بريزيد و با حرارت متوسط تفت بدهيد.
تقريبا بايد نيم ساعت هم بزنيد تا آرد به آرامي بپزد و رنگش طلايي شود. اصلا عجله نكنيد. بايد خامي آرد گرفته شود و آرام‌آرام سرخ شود. بايد تقريبا رنگ آرد كرم شود. وقتي آرد به رنگ دلخواه درآمد آن را الك كنيد تا يكدست شود.
روغن مايع را اضافه كنيد و هم بزنيد و بعد كره را اضافه كنيد. كمي تفت بدهيد و از روي حرارت برداريد.
شربت و زعفران را به آرد اضافه كنيد و هم بزنيد. بايد خيلي مراقب باشيد چون بايد سريع هم بزنيد. اين مواد خيلي داغ است پس حتما از دستكش پارچه‌اي كمك بگيريد.
حرارت را خيلي كم كنيد و دوباره حلوا را روي حرارت قرار بدهيد و آن را هم بزنيد اما مواظب باشيد خيلي سفت نشود.
حلوا را از روي حرارت برداشته و كنار بگذاريد. يك عدد نان ميكادو را روي ميز بگذاريد و روي آن يك لايه حلوا بكشيد. لايه نان بعدي را رويش بگذاريد و كمي فشار بدهيد. بعد از چند دقيقه با يك چاقوي اره‌اي و تيز برش‌هاي مربعي بدهيد و در سيني‌هاي سرو بچينيد. براي تزيين روي حلواها كمي پودر كاكائو الك كنيد.حلواها آماده است. اين حلوا بايد سريع سرو شود چون اگر خيلي بماند رطوبت حلوا نان را نرم مي‌كند و ديگر ميكادوي شما ترد نيست.

شله زرد

مواد لازم به اندازه 5 كاسه
برنج: 100گرم يا دو سوم پيمانه
شكر: 200گرم تقريبا 2پيمانه سرخالي
كره: 20گرم
خلال بادام: يك قاشق پر
زعفران: نصف استكان
گلاب: 2قاشق
پودر هل: نوك قاشق چايخوري

براي شله زرد بهتر است از برنج خردشده استفاده كنيد. از يك روز قبل برنج را خيس كنيد و چندبار آب برنج را عوض كنيد.
اين مقدار برنج را با 5پيمانه آب روي حرارت بگذاريد تا بجوشد. وقتي جوشيد كف روي برنج را جمع كنيد و برداريد. حرارت را متوسط كنيد. بعد كره را اضافه كنيد. به برنج اجازه بدهيد كه خوب باز شود و دانه‌هاي آن نرم شود. اگر در اين مرحله برنج را زياد هم بزنيد شروع مي‌كند به ته گرفتن.
اضافه كردن كره باعث مي‌شود هم برنج شما سر نرود و هم اينكه شله‌زرد براق‌تري داشته باشيد.
بادام‌ها را در گلاب خيس كنيد.
تا وقتي برنج حسابي‌ له نشده نبايد شكر را اضافه كنيد.
وقتي حسابي دانه‌هاي برنج باز شدند و لعاب برنج خارج شد زعفران را اضافه كنيد.
شكر و بادام‌ها به همراه گلاب و هل را اضافه كنيد. دقت كنيد از وقتي شكر را اضافه كرديد شله زرد شما غليظ نمي‌شود.
حرارت زير شله زرد را خيلي كم كنيد و روي آن دم كني بگذاريد تا براي 20دقيقه تقريبا دم بكشد.
شله زرد شما آماده است. حالا مي‌توانيد در ظرف مورد نظر بكشيد و روي آن را با دارچين و بادام و پودر پسته تزيين كنيد.

آش شله قلمكار

مواد لازم
گوشت گوسفند با استخوان: نيم‌كيلو
نخود: يك‌سوم پيمانه
مخلوط لوبيا‌چيتي + قرمز: يك پيمانه
گندم: نصف‌پيمانه
برنج: نصف‌پيمانه
عدس: يك پيمانه
پياز: 3عدد بزرگ
سبزي آش: 400گرم (تره + جعفري + اسفناج + كمي گشنيز)
ترخون خشك: 4قاشق
كمي مرزه و ريحان
زردچوبه: يك قاشق چايخوري
پودر تخم‌گشنيز:يك قاشق چايخوري
دارچين: نصف قاشق چايخوري
نمك و فلفل سياه
براي روي آش پيازداغ و نعنا داغ

از 24ساعت قبل گندم را خيس كنيد و چندبار آب آن را عوض كنيد. حبوبات را هم به جز عدس در ظرفي جداگانه از شب قبل خيس كنيد.
گوشت را با يك پياز و يك عدد چوب دارچين و برگ‌بو و كمي زردچوبه و فلفل بپزيد. آب‌گوشت را بيشتر بريزيد تا براي آش، آب خوشمزه‌تري داشته باشيد. گوشت كه پخته شد آب آن را صاف كنيد و آن را براي‌ آش نگه‌داريد. گوشت را از استخوان‌ها تميز كنيد و بعد آن را بكوبيد.
گندم و حبوبات به جز عدس را بپزيد. وقتي حسابي پخت، يك‌سوم از مواد را جدا كنيد و بقيه آنها را به گوشت كوبيده شده اضافه ‌‌كنيد و مجدد بكوبيد تا‌ آش شما حسابي كش بيايد.
در يك قابلمه بزرگ پيازها را كه خلالي خرد كرده‌ايد با كمي روغن تفت بدهيد تا طلايي بشود. بعد كمي زردچوبه به آن اضافه كنيد. آب گوشت را با عدس و برنج بپزيد. وقتي برنج حسابي باز شد حبوبات نكوبيده و كوبيده را اضافه كنيد. سبزي خرد شده را هم به اين مواد اضافه كنيد و هم بزنيد و حرارت را ملايم كنيد تا جا بيفتد. تقريبا يك‌ساعت زمان لازم داريد تا‌ آش شما جا بيفتد. يادتان نرود كه زود به زود آش را هم بزنيد تا ته نگيرد.
ترخون خشك شده و مرزه و ريحان و ادويه‌ها را هم اضافه كنيد. اين آش بايد كمي تند باشد. بهتر است از فلفل سياه استفاده كنيد. ‌آش را هرچه بيشتر هم بزنيد بهتر كش مي‌آيد و خوشمزه‌تر مي‌شود.10 دقيقه آخر كمي نعنا‌ داغ اضافه كنيد. روي‌ آش را هم با نعنا‌داغ و پياز داغ تزيين كنيد. با اين مقدار مواداوليه تقريبا 6كاسه‌ آش شله قلمكار داريد.
نذرتان قبول

 

کد خبر 276864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha