مهر نوشت: همزمان با ورود به هشتمین سال عرضه کارتی بنزین و اجرای نظام سهمیه بندی فرآوردههای مختلف نفتی، دولت تدبیر و امید به منظور مدیریت مصرف انواع حاملهای انرژی در ناوگان حمل و نقل کشور به ویژه بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی، طرح عرضه کارت انرژی را در دستور کار قرار داده است.
براساس مراحل مقدماتی مطالعاتی این پروژه، قرار است پس از انجام مراحل کارشناسی و اجرای آزمایشی تمامی حامل های انرژی عرضه شده به ناوگان حمل و نقل کشور در قالب یک کارت هوشمند تحت عنوان " کارت انرژی" به خودروسواران عرضه شود.
مطابق با آمارهای رسمی منتشر شده در کشور هم اکنون به طور متوسط روزانه 70 میلیون لیتر بنزین، 50 میلیون لیتر گازوئیل و بیش از 25 میلیون متر مکعب سی.ان.جی و گاز مایع در ناوگان حمل و نقل کشور مورد استفاده قرار می گیرد و در مجموع روزانه معادل بیش از 145 میلیون لیتر سوخت در کشور می سوزد.
متوسط مصرف انواع حاملهای انرژی در طول چند سال گذشته تاکنون با وجود اجرای سناریوهای مختلف قیمتی و غیر قیمتی همچون افزایش قیمتها، ابطال کارتهای سوخت خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلتها نه تنها کاهش نیافته که حتی با رشد و جهش مصرف هم روبرو شده است.
از این رو مسئولان دولت به این جمع بندی رسیدهاند که با عملیاتی کردن کارت هوشمند انرژی خودروسوارانی که چندین وسلیه نقلیه همچون موتورسیکلت، خودرو سواری و یا خودروی سنگین در اختیار دارند تنها با استفاده از یک کارت حامل انرژی مورد نیاز خود را مطابق با یک سهمیه ماهانه تامین کنند.
در شرایط فعلی کارگروهی متشکل از مسئولان وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، وزارت نیرو، معاونت اقتصادي مناطق آزاد و برخی از کمیسیونها و تشکلهای صنفی غیر دولتی برای انجام مطالعات تکمیلی اجرای کارت هوشمند انرژی تشکیل شده و قرار است این پروژه را در سه فاز آزمایشی و نهایی در استانهای مختلف کشور اجرایی کنند.
بر اساس آخرین تصمیم گیری این کارگروه، مقرر شده است به زودی طرح کارت هوشمند انرژی در دو منطقه آزاد اقتصادی آزاد قشم و ارس به صورت پایلوت و آزمایشی عملیاتی شود و در مراحل بعدی این پروژه در برخی از استانهای دیگر کشور هم اجرایی شود.
پای سامانه سوخت به کل جایگاهها باز شد
هم اکنون بیش از 20 میلیون کارت هوشمند فعال بنزین، گازوئیل و گاز مایع در کل کشور فعال است، با این وجود طراحی و مراحل مقدماتی نصب سامانه هوشمند سوخت در جایگاه هیا سی.ان.جی کشور هم آغاز شده است.
از این رو پس از نصب و راه اندازی سامانه هوشمند سوخت در جایگاه های بنزین، گازوئیل و گاز مایع، حالا نوبت جایگاههای عرضه سی.ان.جی بوده که به سامانه مدیریت مصرف و عرضه سوخت مجهز شوند که در این صورت عملا شرایط برای عرضه حاملهای انرژی با کارت هوشمند انرژی فراهم میشود.
یکی از مهمترین اهداف دولت در عرضه حاملهای مختلف انرژی با استفاده از کارت انرژی آن است که خودروسواران میتوانند با ضریب تبدیل مشخصی، به جای بنزین از CNG استفاده کنند.
شناسايي خودروهاي بنزين سوزي كه در كارگاههاي غيرمجاز به صورت غيراستاندارد دوگانه سوز شده اند، امکان پرداخت الکترونیک هزینه بنزین، گازوئیل و CNG از دیگر مزیت های مطرح شده از سوی مسئولان وزارت نفت در صورت تحقق و عملیاتی کردن کارت هوشمند انرژی در کشور خواهد بود.
نظر شما