یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۶
۰ نفر

سیدامیر موسوی: این برای نخستین‌بار نیست که آژانس بین‌المللی اتمی در آستانه مذاکرات هسته‌ای گزارش‌های مغرضانه‌اش علیه ایران را با هدف فشار بیشتر به تیم مذاکره‌کننده کشورمان و کسب امتیاز از سوی غربی‌ها در مذاکرات منتشر می‌کند.

جمهوري اسلامي ايران در طول چند سال اخير و همزمان با مذاكرات هسته‌اي در همكاري‌هايش با آژانس بين‌المللي اتمي سنگ‌تمام گذاشت و در چارچوب همكاري‌هاي فني و قانوني نهايت همكاري را با اين سازمان بين‌المللي داشت.
مسئولان آژانس بين‌المللي اتمي معتقدند همين كه سؤال از سوي آنها مطرح مي‌شود ولو اينكه سندي هم در اين خصوص نداشته باشند ايران موظف به پاسخگويي است درحالي‌كه در زمان رياست البرادعي آژانس مستنداتش را دراختيار ايران قرار مي‌داد و بر همان اساس هم مسئولان كشورمان پاسخ‌هاي لازم را ارائه مي‌كردند.

اما به‌نظر مي‌رسد كه مسئله آژانس با ايران بر سر مسائل فني نيست و آنها نگاه سياسي به اين موضوع دارند. به همين‌خاطر قرار نيست سؤالات و ابهامات آنها پاياني داشته باشد؛ هر چقدر كه جمهوري اسلامي ايران دلايل قانع‌كننده خود را با مستنداتش ارائه كند، آژانس ابهام تازه‌اي ايجاد مي‌كند كه نشان‌دهنده سياسي‌كاري اين سازمان بين‌المللي است. اگر در روزهاي آينده توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه1+5 ايجاد شود شاهد آن خواهيم بود كه لحن و سؤالات آژانس بين‌المللي هم تغيير خواهد كرد؛ چرا كه آژانس تحت سيطره اعضاي شوراي امنيت كار مي‌كند و اگر 5عضو دائمي اين شورا رضايت نداشته باشند، آژانس هم عملا نمي‌تواند درباره برنامه هسته‌اي ايران نظر مثبت بدهد و يا حداقل ايرادي نگيرد.

از همين رو تا اعضاي دائمي و حداقل آمريكا، ‌انگليس و فرانسه راضي نشوند و توافقي با ايران صورت نگيرد گزارش‌هاي مغرضانه آژانس بين‌المللي اتمي به همين منوال ادامه خواهد داشت.لذا بايد تا پايان ضرب‌الاجل تعيين‌شده يعني سوم آذر صبر كرد؛‌ قدرت‌هاي بزرگ به اين نتيجه رسيده‌اند كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح‌آميز است و در حال حاضر به‌دنبال تضمين‌هايي هستند كه ايران در آينده به‌دنبال برنامه‌هاي نظامي پيش نرود.

نكته دومي كه از گزارش‌هاي مغرضانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آن هم در آستانه مذاكرات هسته‌اي برداشت مي‌شود اين است كه كشورهاي غربي از گزارش‌هاي آژانس به‌عنوان ابزاري براي فشار به ايران در آستانه مذاكرات استفاده مي‌كنند تا در دقيقه90 هم بتوانند امتيازات بيشتري از ايران بگيرند، درحالي‌كه مذاكره‌كنندگان كشورمان كاملا مسلط بر موضوعات هستند و به‌هيچ‌وجه از خط‌قرمز‌هاي تعيين‌شده عقب‌نشيني نخواهند كرد.

آخرين تلاش‌هاي غربي‌ها بعد از تهديدات لفظي، به هم ريختن اوضاع منطقه و فشار كنگره آمريكا براي تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران حالا در قالب گزارش آژانس نمود پيدا كرده است تا بتوانند امتيازات بيشتري دريافت كنند.

کد خبر 277166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha