سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

طرح جابه‌جایی جاده اصلی بجنورد- آزاد شهر از داخل پارک ملی گلستان بار دیگر در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

 پارک ملی گلستان برای حیات وحش امن می‌شود

پس از اين جابه‌جايي، جاده داخل پارك ملي گلستان براي تردد گردشگران با محدوديت سرعتي حدود 30كيلومتر استفاده خواهد شد.

با اجراي جاده جايگزين يكي از مطالبات چند ساله دوستداران محيط‌زيست برآورده مي‌شود. عبور جاده از قلب پارك ملي گلستان طي سال‌هاي اخير باعث قطعه‌قطعه شدن زيستگاه‌ها شده علاوه براين، بسياري از گونه‌هاي حيات وحش براثر تصادف با خودروهاي عبوري تلف شده‌اند. آتش‌سوزي‌هاي زنجيره‌اي در پارك ملي گلستان از ديگر پيامدهاي نامطلوب عبور جاده از قلب پارك ملي گلستان است كه مسئولان منابع طبيعي و محيط‌زيست بارها برآن انگشت گذاشته و همواره يكي از عوامل اصلي بروز آتش‌سوزي در اين پارك را بي‌احتياطي مسافران در ايجاد آتش و رها كردن آن عنوان كرده‌اند.

معصومه ابتكار كه براي بررسي مشكلات زيست‌محيطي به استان خراسان شمالي سفر كرده با اعلام خبر جابه‌جايي جاده اصلي از داخل پارك ملي گلستان گفت: اين طرح در دولت هشتم نيز مطرح و مطالعات آن انجام شده بود اما در دولت قبلي از دستور كار خارج شد.

آنطور كه ابتكار به ايرنا گفته است در دولت يازدهم سازمان حفاظت محيط‌زيست با نيت حفاظت از پارك ملي گلستان طرح مطالعاتي جابه‌جايي جاده اصلي محور بجنورد- آزاد شهر را از داخل اين منطقه حفاظت شده در دستور كار قرار داد و طرح مطالعات جابه‌جايي اين محور از پارك ملي گلستان كه حدود 30كيلومتر مسافت دارد، انجام شد. به گفته وي، وزارت راه و شهرسازي نيز با اين طرح سازمان حفاظت محيط‌زيست موافقت كرده و شتاب در اجراي اين پروژه ملي منوط به تعامل وزارت راه و شهرسازي با سازمان حفاظت محيط‌زيست و همكاري بيشتر اين وزارتخانه است. با حذف جاده بجنورد- آزاد شهر از داخل پارك ملي گلستان، ارتباط استان‌هاي شمالي به شرق كشور به‌خصوص خراسان رضوي از محور شهرآباد در مانه و سملقان خراسان شمالي به كلاله در خراسان رضوي جايگزين مي‌شود.

محور شهرآباد در شهرستان مانه و سملقان در سال‌هاي اخير مرمت شده و با بسته شدن محور بجنورد- آزاد شهر از پارك ملي گلستان در پي سيل سال 90، محور شهرآباد- كلاله جايگزين شده است. با اجراي طرح جايگزيني اين جاده از شهرآباد به آزاد شهر مسافت خراسان شمالي به گلستان نيز حدود 40تا 50كيلومتر كوتاه‌تر مي‌شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در ادامه گفت: در راستاي حفاظت هوشمند از پارك ملي گلستان و منطقه حفاظتي ساريگل اسفراين در خراسان شمالي اين دو منطقه حفاظتي به دوربين‌هاي هوشمند كنترل از راه دور تجهيز مي‌شوند.اين دوربين‌ها كه تحت عنوان «هلي كم» معروفند، قابليت عكسبرداري در شب و انتقال آن به مركز را نيز دارند.

کد خبر 277399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha