سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ابعاد تازه‌ای از دلایل عرضه نشدن نفت خام در بورس انرژی را فاش کرد.

بورس

به گفته او كساني كه تا‌كنون در تلاش براي عرضه نفت خام از طريق بورس بودند اطلاع دقيقي از عمق معاملات نفت نداشتند. او تأكيد كرد: عمده‌ترين مانع برسر عرضه نفت در بورس انرژي موضوع هجينگ نفت يا پوشش ريسك است.علي كاردر، معاون سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت در گفت‌وگو با همشهري درباره دلايل عرضه نشدن نفت در بورس انرژي گفت: شركت ملي نفت هيچ تمايلي به شكست عرضه نفت در بورس انرژي ندارد اما مشكل اينجاست كه تاكنون تصور دقيقي از نوع و نحوه عرضه در بورس وجود نداشت؛ در واقع هيچ‌كس عمق ماجرا را نمي‌دانست.

از او پرسيديم آيا اختلاف اصلي بر سر قيمت نفت است؟ او توضيح داد: خير. مشكل اصلي قيمت نيست‌. موضوعات پايه‌اي ديگري در مورد نحوه تحويل و تضمين‌ها و همچنين هجينگ نفت(پوشش ريسك) مطرح است‌كه مانع از عرضه شده. او افزود: بحث‌ هجينگ نفت ‌از موضوعات اساسي و پايه‌اي فروش نفت است. با توجه به اينكه مكانيسم‌هاي هجينگ در ايران وجود ندارد خريداران خارجي با توجه به نوسان قيمت‌ها و احتمال سقوط از خريد نفت بدون وجود چنين مكانيسم‌هايي از طريق بورس واهمه دارند.

كاردر تأكيد كرد كه فعاليت‌هاي مطالعاتي پخته‌اي با همكاري بورس آغاز شده است و گفت: كارهاي مطالعاتي به‌صورت جدي آغاز شده است. او تأكيد كرد: برنامه اصلي عرضه 10يا 30هزار بشكه نيست بلكه برنامه ما عرضه نفت در حجم‌هاي بسيار بزرگ است. از او پرسيديم در حال حاضر شركت ملي نفت تنها عرضه‌كننده در ايران است، آيا بهتر نيست تعداد خريداران و فروشنده‌ها در بورس انرژي افزايش يابد؟ او توضيح داد: فعلا عرضه نفت در حد همان آكشن(سيستم حراج) در بورس است. براي اينكه بورس انرژي به چنين قابليتي برسد نياز به رفع تحريم‌ها، تصويب قوانين جديد و مسائل ديگر است كه فعلا اجراي آن شدني نيست.

معاون سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت تأكيد كرد: فعلا برنامه ما اين است كه با توجه به مزيت نسبي كه در توليد گاز داريم اين كار را با عرضه گاز در بورس انرژي انجام دهيم و پس از آن معاملات نفت را در اين قالب آغاز و بورس انرژي را تبديل به يك بورس انرژي واقعي كنيم.او توضيح داد: اين بار به‌طور جدي در تلاش هستيم عرضه نفت را در بورس انرژي به سرانجام برسانيم و در حال انجام كارهاي مطالعاتي و تكنيكي هستيم.

به گزارش همشهري، از ابتداي سال قرار بود عرضه نفت خام در بورس‌انرژي انجام شود كه پس از چندبار عرضه ‌متوقف ‌شد. روز شنبه ‌سيدعلي‌حسيني، مديرعامل بورس انرژي از اختلاف نظر برسر قيمت نفت با شركت‌ ملي‌ نفت‌ سخن گفته و اعلام كرده بود: شركت نفت در تعيين قيمت نفت خام قابل‌عرضه براي داخل بايد خواست خريداران را نيز مدنظر قرار دهد. او اعلام كرد: وقتي قرار است نفت خام از طريق بورس عرضه شود قيمت پايه را عرضه‌كننده و قيمت معاملاتي را بازار تعيين مي‌كند. شركت نفت بايد در مورد قيمت پايه از روش‌هايي استفاده كند كه مورد قبول خريداران است؛ مثلا در به كار‌گيري نرخ ارزي كه در فرمول قيمت‌گذاري استفاده مي‌كند يا در تعيين قيمت براساس محموله‌هاي صادراتي بايد نظر خريداران را نيز اعمال كند.

کد خبر 277493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha