اما حالا ديگر علم روباتيك بهقدري پيشرفته شده كه خود روباتها هم مربي دارند و براي اينكه به يك مربي روباتي تبديل شويم، بايد در كلاسهاي خاصي شركت كنيم.
بله، واقعيت دارد؛ ديگر فقط اين روباتها نيستند كه در كلاس درس به معلم كمك ميكنند و برخي موضوعهاي درسي را بهشيوهاي خلاق و جذاب به دانشآموزان ياد ميدهند. حالا خود روباتها قابليت يادگيري دارند و خريدارانشان با كمي صبر و آشناشدن به علم روباتيك، به معلم روباتي تبديل ميشوند. عجب دنياي وارونهاي شده است!
«آندريا توماز»، مدير مؤسسهي فناوري جورجيا است. جايي كه دربارهي آموزش روباتها تحقيق ميشود و به خريداران روباتهاي «كيوري» (iruC) ياد ميدهند چهطور روباتها را آموزش دهند. كيوري يك روبات انساننماست كه هدف از ساخت آن، كمك به ما آدمها در زندگي روزمره است. اين دانشمند در گفتوگوي كوتاهي دربارهي نحوهي اين آموزشها توضيح داده است.
- اصلاً چه نيازي هست كه روباتها هم قابليت يادگيري داشته باشند؟
امروزه، روباتهاي شخصي به محيطهاي انساني راه پيدا كردهاند و مهندسان روباتيك نميتوانند به همهي چيزهايي فكر كنند كه يك روبات بايد بداند. براي همين ما در آزمايشگاه به كاربران ياد ميدهيم چهطور به روباتها ياد بدهند. براي اين كار از زاويههاي مختلف به موضوع نگاه ميكنيم؛ از انواع اطلاعات گرفته تا انواع تعاملها و نحوهي يادگيري ماشين و الگوريتمها.
- ميتوانيد روش آموزش يكي از كارهاي معمولي را به روبات كيوري در آزمايشگاه توضيح دهيد؟
ما داريم به كيوري ياد ميدهيم در آشپزخانه كار كند. از باز كردن بستهي پاستا و ماكاروني و ريختن آن در قابلمه تا ريختن سس روي غذا. يك روش اين است كه خودمان نحوهي انجام اين كار را به روبات نشان دهيم؛ براي اين كار بايد بگوييم: «كيوري، بگذار به تو، ريختن ماكاروني را ياد بدهم.» و بعد بازوي روبات را براي انجام حركت ميكشيم تا متوجه چگونگي حركت لازم براي انجام اين كار شود.
بعد از اينكه انجام كار را نشانش داديم، بايد بگوييم: «آيا ميتواني نشانم دهي چه چيزي ياد گرفتي؟» اينجا روبات سعي ميكند آن چيزي را كه ياد گرفته، نشانمان دهد. شايد هم بپرسد: «در اين مرحله، مهم است كه دستم را در اين وضعيت قرار دهم؟» به اين ترتيب ميتوان انجامدادن يك كار خاص را به كيوري آموزش داد.
- آيا شما نحوهي كاركردن مردم را با روباتها بررسي ميكنيد؟
حتماً! معمولاً كاربران با كمي تمرين، ياد ميگيرند كه چگونه به روباتها آموزش بدهند. در پايان هم از آنها ميپرسيم دوست داشتند چگونه با روباتها در تعامل باشند. بيشتر آنها ميگويند دوست داريم بعد از ديدن اينكه روباتمان كاري را انجام ميدهد، بتوانيم به آن بازخورد دهيم و احساسمان را به آنها نشان دهيم. مثلاً بگوييم: «آفرين!» يا بگوييم «نه، كارت را درست انجام ندادي.»
دانستن نياز و خواستهي كاربران، به ما كمك ميكند كه در طراحي و ساخت الگوريتمها به آنچه مردم ميخواهند، توجه بيشتري كنيم.
- درستكردن ماكاروني هم يكي از چيزهايي است كه پيشبيني ميكنيد روباتها بايد ياد بگيرند؟
من فكر ميكنم ما ميتوانيم روباتها را به همهي بخشهاي زندگيمان وارد كنيم. بيشترين چيزهايي كه در كنفرانسهاي روباتيك دنيا از روباتها انتظار ميرود، امدادرساني، كمك به بخش آموزش و علوم پزشكي است. اما مردم عادي، بيشتر انتظار دارند روباتها بتوانند خانه را جارو يا جمع و جور كنند!
- در فيلم «روبات و فرانك»* ما روباتي را ميبينيم كه ميتواند از يك مرد مسن پرستاري كند، اين فيلم چهقدر علمي،تخيلي است؟
اين همان چيزي است كه ميخواهيم به آن برسيم. تعامل بيشتر با دنياي روباتها نيازمند آن است كه قبل از هرچيز، كاربران از عهدهي خريد روباتها بربيايند؛ يعني پول كافي براي خريدشان داشته باشند. البته در اين ميان، نگرانيهايي هم وجود دارد؛ مثل اين كه كسي به روباتها نحوهي سرقت جواهرات را ياد بدهد! ما بايد از همهي زاويهها راهيابي روباتها را به زندگي روزمره بررسي كنيم و اين چيزي است كه به مرور اتفاق خواهد افتاد.
-------------------------------------------------
* فيلمي علمي، تخيلي محصول سال 2102 آمريكا
نظر شما