مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همایش روز جهانی دیابت با شعار «تغذیه سالم با صبحانه» همراه با پیاده‌روی ۳هزار نفر از شهروندان تهرانی و اعضای کانون‌های پیشگیری از دیابت محلات شهرداری تهران، روز گذشته با حضور وزیر بهداشت، دکتر ایازی قائم‌مقام وزیر و تعدادی دیگر از مسئولان وزارت بهداشت و شهرداری تهران در بوستان ولایت برگزار شد.

پیاده‌روی‌ در بوستان ولایت ‌علیه دیابت


ديابت كه از چند روز گذشته همچنان خبر اول حوزه سلامت است و مورد توجه كارشناسان و رسانه‌ها قرار دارد در اين برنامه هم مورد توجه وزير بهداشت بود. او از شهردار تهران و ساير مسئولان شهرداري به‌دليل برگزاري چنين مراسمي تشكر كرد و گفت: بايد در زمينه تغيير رفتارها فرهنگ‌سازي‌ كنيم زيرا بهداشت چيزي جز اين نيست و اينگونه برنامه‌ها بهترين نمونه‌ها براي تغيير رفتار و فرهنگ‌سازي است. نقش مردم هم در اين زمينه مهم است به‌ويژه درتهران كه شهرداري تهران براي ايجاد خانه‌هاي سلامت بسيار تلاش كرده و چيزي حدود 350خانه سلامت در نقاط مختلف ايجاد كرده. بنابراين اگر از خود شهرداري‌ها و مردم و به‌ويژه پزشكان عمومي كمك بگيريم مي‌توانيم در زمينه‌هاي پيشگيري و درمان بيماري‌هايي مثل ديابت موفق شويم.

دكتر هاشمي با اين هشدار كه ديابت درصورت عدم‌پيشگيري و ملاحظات لازم مي‌تواند منجر به مرگ زودرس و بدتر از آن معلوليت شود، ضمن اشاره به سفره صبحانه‌اي كه در اين مراسم پهن شده بود گفت: با ديدن اين سفره‌ها متوجه مي‌شويم كه غذاي مصرفي ديابتي‌ها مي‌تواند حتي متنوع‌تر از افراد سالم باشد. بنابراين مي‌توانيم از اين برنامه‌ها الگوگيري كنيم. همچنين توجه به ورزش براي پيشگيري از ديابت مهم است. ورزش 20درصد ابتلا به ديابت را كاهش مي‌دهد. بنابراين توجه به ورزش‌هايي مثل پياده‌روي را توصيه مي‌كنيم.‌

برنامه‌هاي شهرداري تهران

دكتر محمد مهدي گلمكاني مديركل سلامت شهرداري تهران نيز از راه‌اندازي ايستگاه غربالگري ديابت با محوريت كانون‌هاي پيشگيري از ديابت محلات شهر تهران در ساختمان‌هاي شهرداري، خانه‌هاي سلامت، اماكن عمومي نظير بوستان‌ها، فرهنگسراها، مساجد، ميادين ميوه و تره‌بار، ايستگاه‌هاي مترو و پايانه‌هاي اتوبوسراني خبر داد. به گفته وي استقرار ايستگاه سلامت در نقاط مختلف شهر تهران به‌منظور آموزش و پيشگيري از ديابت، ويزيت و مشاوره رايگان در خانه‌هاي سلامت، بوستان‌ها و اماكن عمومي وابسته به شهرداري تهران، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي تنها بخشي از برنامه‌هاي شهرداري تهران به اين مناسبت است.‌

هشدار مي‌دهم؛ 5 ميليون ديابتي داريم

موضوع ديابت آنقدر مهم هست كه وزير بهداشت نه‌تنها در مراسم پياده‌روي بوستان ولايت و هر مراسم ديگري كه اين چند روز حضور داشت به آن اشاره كرد بلكه با انتشار پيامي خواستار توجه جدي تري مردم به اين موضوع شد. وي در بخشي از اين پيام نوشت: امروز 4گروه بيماري غيرواگير شامل بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي، سرطان‌ها، بيماري‌هاي مزمن تنفسي و ديابت مهم‌ترين علل مرگ‌ومير و ناتواني بشر هستند. از بين اينها اما ديابت به‌عنوان بزرگ‌ترين اپيدمي قرن، بيشترين افزايش را در كل جهان داشته است. سالانه 5ميليون نفر به‌علت ابتلا به ديابت جان خود را از دست مي‎‌دهند؛ به‌عبارت ديگر هر 6ثانيه يك نفر. 11درصد كل هزينه‌هاي بهداشت و درمان جهاني هم صرف درمان ديابت يا عوارض آن مي‌شود و در برخي كشورها اين عدد تا 20درصد از اعتبارات بهداشتي - درماني را در برمي‌گيرد.

تزريق انسولين پايان زندگي نيست

روز پنجشنبه‌ همايش روز جهاني ديابت در مركز طبي كودكان تهران برگزار شد. معاون مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت‌ تأكيد كرد: متأسفانه اكثر بيماران ديابتي و مردم تصورمي كنند تزريق انسولين پايان زندگي است درحالي‌كه اين تصور صددرصد غلط است.دكتر عليرضا مهدوي گفت: فشارخون، چاقي و افزايش وزن، استعمال دخانيات و مصرف كم ميوه را ازعوامل خطرساز درشيوع ديابت دانست و خاطرنشان كرد: متأسفانه در ساليان اخير آمار تعداد بيماران و افراد دچار ابتلا به عوامل خطرسازهم افزايش يافته است. بررسي‌هاي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد 14درصد افراد بالاي 25سال دچار قند خون، 28درصد دچار كلسترول بالا و 20درصد نيز به فشار خون مبتلا هستند.او گفت: درجريان يك تحقيق كشوري، از 360هزار نفري كه مورد غربالگري قرار گرفتند 55هزار نفر دچار ديابت و 185هزار نفر چاق تشخيص داده شدند. براساس مطالعات صورت گرفته؛ با مداخله و تغيير در سبك زندگي مي‌توان ابتلا به ديابت را تا 11سال به تعويق انداخت و حتي 20درصد هم منتفي مي‌شود.

 

کد خبر 277824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha