یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

اصغر اصغری: تقریبا همه آنهایی که سابقه رانندگی چند ساله دارند با مشکل روشن نشدن خودرویشان مواجه شده‌اند؛ مسئله‌ای که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و شما را در تنگنا قرار دهد.

وقتی ماشینت خاموش شد

اما روشن نشدن ماشين شما الزاما به‌دليل بروز مشكلات پيچيده و فني نيست. ‌گاه ممكن است با يك بررسي ساده و رفع يك مشكل كوچك، بتوانيد دوباره ماشينتان را روشن كنيد و به راهتان ادامه دهيد. نكته ديگر اينكه خيلي از همين مسائل را شخصا مي‌توانيد برطرف كنيد و ديگر نيازي هم به نيروهاي امدادخودرو نخواهيد داشت. مطالعه اين گزارش كه به كمك محمود جعفري، مكانيك جوان و باتجربه تهيه شده باعث مي‌شود تا با برخي از روش‌هاي صحيح و ارزان روشن كردن خودرو در كوتاه‌ترين زمان ممكن آشنا شويد.

اتومبيل برق دارد، استارت نمي‌زند

ممكن است اين اتفاق چند باري براي شما افتاده باشد. اينكه پشت رل ماشين مي‌نشينيد، سوئيچ را مي‌چرخانيد و مي‌بينيد جريان برق پشت آمپر و چراغ‌ها آمده اما استارت كه مي‌زنيد ماشين روشن نمي‌شود. . وقتي چنين حالتي برايتان پيش آمد بايد احتمال بدهيد كه سرباتري‌هايتان اصطلاحا سولفاته كرده يا شل شده است. در اين شرايط كافي است نگاهي به باتري بيندازيد و از محكم و سالم بودن سرباتري مطمئن شويد. احتمال ديگر اين است كه باتري شما فاسد و خراب شده باشد. اگر خودروي پژو ۲۰۶ داريد و مي‌بينيد برق پشت آمپر و فرمان شما مي‌آيد اما استارت نمي‌خورد احتمال ريست شدن رايانه‌ خودروي‌تان زياد است. براي ريست كردن كافي است ابتدا سوئيچ را كاملا از محفظه خودرو دربياوريد و چند دقيقه‌اي صبر كنيد تا مشكل برطرف شود يا اينكه سراغ باتري برويد و سرباتري سمت مثبت را از محلش خارج كنيد. چند دقيقه بعد سرباتري را محكم سرجايش ببنديد و دوباره استارت بزنيد.

وقتي كه اتومبيل اصلا برق ندارد

گاهي اوقات وقتي سوئيچ را براي روشن كردن مي‌چرخانيد متوجه مي‌شويد هيچ جريان برقي پشت آمپر شما نمي‌آيد و به همين دليل هم ماشين روشن نمي‌شود. اگر با اين مشكل روبه‌رو مي‌شويد بايد اول احتمال بدهيد كه سيم فيوزتان سوخته است. يك وقت‌هايي ممكن است اين سيم‌هاي سه‌گانه نيم دايره‌اي از جاي خودشان خارج شده باشند يا قطع شوند. اين 3 سيم هر يك براي چراغ، انژكتور و باتري است. اگر سيم‌هاي نيم دايره‌اي كه در سمت راننده و راست موتور قرار دارند مشكلي نداشته باشند بايد احتمال خراب شدن باتري را بدهيد. وقوع چنين مشكلي در برخي از خودروها مثل ۲۰۶ به‌احتمال فراوان تنها يك علت دارد و آن هم فاسد شدن باتري است. اگر خودروي‌تان اصلا برق ندارد، از باتري كمكي كمك بگيريد.

خودرو را چه وقتي هل بدهيم؟

خيلي وقت‌ها پيش مي‌آيد كه خودروي شما به‌دليل كاهش ولتاژ باتري روشن نمي‌شود. يعني برق پشت آمپر مي‌آيد اما باتري قدرت لازم را براي روشن كردن موتور خودرو ندارد. در اين شرايط بهترين كار باتري به باتري كردن و امداد گرفتن از باتري كمكي است اما خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي اين كار ماشين را هل بدهند تا روشن شود. اين روش براي روشن كردن خودروهاي فرانسوي مثل پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ مي‌تواند صدماتي را به همراه داشته باشد. اگر شما به هر دليلي مجبور شديد از روش هل دادن خودرو براي روشن كردن آن بهره ببريد حتما خودرو را روي دنده ۲ بگذاريد. روشن كردن خودرو به واسطه دنده عقب فشار زيادتري را به موتور وارد مي‌كند و مي‌تواند مضر هم باشد.

ماشينتان اصطلاحا برق دزدي دارد

حالا ممكن است ماشينتان چند روزي توي پاركينگ مانده و اصلا مورد استفاده قرار نگرفته باشد. بعد از چند روز سراغ ماشينتان مي‌رويد و مي‌بينيد برق پشت آمپر مي‌آيد اما ماشين روشن نمي‌شود. حتي ممكن است باتري‌تان هم كاملا نو باشد اما با اين مشكل مواجه شويد. در اين شرايط بهترين كار استفاده از روش باتري به باتري است تا خودرو روشن شود. البته از آنجايي كه احتمال برق دزدي در خودروي شما در اين شرايط وجود دارد بايد پس از شارژ شدن باتري، خودرو را خاموش كنيد و سرباتري‌ها را دربياوريد. اگر بعد از يك روز دوباره سراغ ماشين بياييد و ببينيد كه خودروي‌تان روشن نمي‌شود، احتمال برق دزدي در خودروي شما وجود دارد.

خاموشي پس از تصادف يا دست انداز!

شايد اين اتفاق هم براي شما هم افتاده باشد اينكه پس از يك تصادف نه چندان جدي يا رد شدن از يك دست‌انداز موتور خودروي‌تان خاموش شود و ديگر روشن نشود. خيلي‌ها در چنين شرايطي سريع به امدادخودرو زنگ مي‌زنند تا خودشان را به يك تعميرگاه برسانند و دست آخر كلي هزينه براي خودشان مي‌تراشند. تنها كافي است نگاهي به سوئيچ ثقلي كه به آن اصطلاحا سوئيچ «قطع كن» هم مي‌گويند بيندازيد. جاي اين سوئيچ كه دكمه‌اي سياه رنگ با سري سرخ است معمولا در كنار موتور قرار دارد و روي بدنه خودرو نصب مي‌شود. سوئيچ ثقلي براي اين طراحي شده تا سيستم برق و بنزين خودرو هنگام تصادف كاملا قطع شده و مانع بروز خطرهايي مثل آتش‌سوزي شود. دوباره سوئيچ ثقلي را روشن كنيد.

وقتي ماشين اصطلاحاً خفه مي‌كند

اين هم از مشكلاتي است كه‌گاه ممكن است گريبان شما را بگيرد. البته ماشين‌هايي كه سيستم انژكتوري دارند كمتر با اين مسئله مواجه مي‌شوند. بعضي وقت‌ها مي‌بينيد كه ماشين دور بالايي هم دارد اما درست حركت نمي‌كند و خوب گاز نمي‌خورد. حتي ممكن است در ‌‌نهايت باعث خاموش شدن موتور شود كه در اين شرايط به آن اصطلاحا خفه كردن ماشين مي‌گويند. چنين مشكلي بيشتر هنگامي رخ مي‌دهد كه شما سوخت كافي در باك نداشته باشيد. وقتي سوخت كم شود، پمپ بنزين كه وسيله‌اي برقي است و با‌‌ همان بنزين داخل باك خنك مي‌شود داغ مي‌كند و از كار مي‌افتد. اگر پس از روشن شدن ماشين يك دفعه ديديد دور ماشينتان كاهش پيدا كرد و نهايتا خاموش شد بايد به عقربه بنزين توجه كنيد. در چنين شرايطي كافي است ۱۵ دقيقه‌اي موتور خودرو را خاموش كنيد تا پمپ برقي بنزين خنك شود. حالا تا خاموش شدن بعدي حدود ۲۰ دقيقه‌اي فرصت داريد تا خودتان را به پمپ بنزين برسانيد و سوخت‌تان را تأمين كنيد.

چكار كنيم خاموش نشود؟

براي اينكه هميشه از سلامت خودروي‌تان مطمئن باشيد و هيچ‌گاه توي راه نمانيد كافي است يك سري دستورات مربوط به‌خودرو را همواره به‌خاطر داشته باشيد. رعايت اين اصول علاوه بر سلامت موتور خودرو، روشن شدن آن را تضمين مي‌كند.

باتري سالم: هميشه مطمئن باشيد كه از يك باتري سالم براي تأمين برق خودروي‌تان استفاده مي‌كنيد چرا كه بخش قابل توجهي از مشكلات مربوط به روشن نشدن موتور به تأمين برق برمي‌گردد. اگر از سالم بودن باتري‌تان اطمينان نداريد، پيش از رفتن به سفر مي‌توانيد با استفاده از دستگاه دياگ از صحت آن مطمئن شويد. باتري سالم بايد ولتاژي بين ۱۲ تا ۱۵ داشته باشد.

تسمه تايم: مهم‌ترين چيزي كه بايد پيش از سفر يا در ديگر شرايط به آن توجه داشته باشيد سالم بودن تسمه تايم است. خودروي شما اگر هر مشكلي داشته باشد مي‌توانيد با رفع عيب خودتان را به جايي برسانيد اما با تسمه تايم خراب يك متر هم نمي‌توانيد جلو برويد. بهترين حالت اين است كه تسمه‌تايم را در هر ۶۰ هزار كيلومتر عوض كنيد تا خيالتان از اين بابت راحت شود.

تسمه دينام: اگر تسمه دينامتان پاره شود، مي‌توانيد با شارژ باتري به روش‌هاي مختلف خودتان را به جايي برسانيد و مشكل را حل كنيد. درخودروهايي مثل پرايد پس از پاره‌شدن تسمه دينام تا چند ساعت مي‌توان بدون نياز به آن هم روي روشن ماندن موتور حساب كرد. اما تا به نخستين مكانيكي رسيديد اين مشكل را رفع كنيد چرا كه پس از آن و براي روشن كردن مجدد خودرو دوباره به مشكل برمي‌خوريد.

صافي بنزين و شمع‌ها: يادتان باشد خودروي‌تان را هر ۳۰ هزار كيلومتر يك‌بار به يك مكانيك مجرب نشان دهيد تا سرويس‌هاي دوره‌اي روي آن انجام شود. اين سرويس‌ها مي‌تواند شامل تعويض شمع‌‌ها و صافي بنزين باشد تا ماشينتان با خطر خاموش شدن مواجه نشود. البته شمع‌ها مي‌توانند تا ۱۰۰ هزار كيلومتر موتورتان را همراهي كنند.

کد خبر 278011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha