شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

مینا مولایی: پکیج‌ها ارمغان استفاده از گازطبیعی به جای دیگر سوخت‌ها هستند؛ وسیله‌هایی که همزمان، هم آب‌گرم مورد نیاز برای گرمایش محیط خانه را فراهم می‌کنند و هم آب گرم بهداشتی برای مصارف روزانه.

موتورخانه مینیاتوری!

 راندمان بالا و مصرف بهينه سوخت گاز هم يكي از مزاياي اصلي استفاده از آنهاست كه باعث شده به‌عنوان متداول‌ترين وسيله ايجاد گرمايش رادياتورهاي شوفاژ در گوشه و كنار دنيا استفاده شوند؛‌وسيله‌هايي كه با ابعاد كوچكشان جايگزين موتورخانه مركزي و بزرگ آپارتمان‌ها شده و خيلي زود جاي خود را در ساختمان‌ها باز كرده‌اند؛ ديگر از سروصدايي كه موقع روشن شدن موتورخانه به اوج مي‌رسد و در ساعات ديگر مثل يك صداي پس‌زمينه در تمام روز با ساكنين طبقه اول آپارتمان همراه است،‌خبري نيست. نكته اينكه كماكان در ساختمان‌هايي با تعداد واحد زياد، داشتن سيستم گرمايشي مركزي انتخاب بهينه‌تري است. با وجود اين، اينجا قرار است در مورد ساختمان‌هايي با كمتر از 8واحد صحبت كنيم و البته نكته‌هاي خريد و قيمت‌هاي پكيچ ديواري.

چرا و چه پكيجي را انتخاب كنيم؟

يكي از مشكلات هميشگي ساكنان آپارتمان‌هاي چند واحدي كه از سيستم موتورخانه مركزي براي گرمايش آب و فضاي ساختمان‌هايشان استفاده مي‌كنند بحث صرفه‌جويي در مصرف آب و گاز است؛ عاملي كه خيلي وقت‌ها به اختلاف بين همسايه‌ها و بالارفتن قبض آب و گاز مشترك ساختمان مي‌انجامد. پكيج‌ها دقيقا براي رفع اين مشكل پا به ميدان گذاشته‌اند. به اين ترتيب كه با استفاده از پكيج، واحد‌هاي يك آپارتمان مي‌توانند، داراي كنتور آب و گاز جداگانه ‌شوند و به اين ترتيب مستقل شده و صرفه‌جويي بيشتري در هزينه انرژي‌هاي مصرفي نصيبشان مي‌شود. جداي از اين، راندمان احتراق پكيج‌هاي گرمايشي نسبت به موتورخانه‌هاي مركزي بين 2تا 3برابر بيشتر است؛ يعني براي توليد مقدار ثابت انرژي گرمايشي، مقدار مصرف گاز در سيستم موتورخانه‌هاي مركزي 2تا 3برابر بيشتر از پكيج‌هاي گازي است و در عين حال، آب‌گرم فوري در تمام ساعات شبانه‌روز خواهيد داشت. ضمن اينكه ابعاد كوچك آن مناسب استفاده در فضاي داخلي ساختمان‌هاست.

اگر تصميم به استفاده از پكيج ديواري براي تهيه آب گرم و گرماي فضاي ساختمان‌تان گرفته‌ايد بهتر است يك كاغذ و قلم مقابلتان بگذاريد و قبل از خريد به اين سؤال‌ها پاسخ دهيد و وسيله‌اي مناسب با فضاي ساختمان‌تان تهيه كنيد: «وضعيت دودكش ساختمان چطور است؟ متراژ ساختمان چقدر است؟ مقدار آب گرم مصرفي چه اندازه است؟ تأمين اكسيژن مورد نياز دستگاه از چه طريقي انجام خواهد شد؟» طبق يك قانون كلي به ازاي هر كيلووات توان دستگاه به يك مترمكعب فضا نيازهست. با درنظر گرفتن اين قانون بايد به اين نكته مهم كه ساختمان محل سكونت يا كار شما از نظر معماري در چه وضعيتي قرار دارد دقت كنيد و جواب اين سؤال را هم زير سؤال‌هاي قبلي بنويسيد؛ بر اين اساس ساختمان‌ها به 3دسته كلي تقسيم مي‌شوند:
دسته اول: ساختمان‌هايي كه به‌خاطر استفاده از پنجره‌هاي دوجداره و عايق‌بندي ديوارها اتلاف انرژي در آنها بسيار كم است.
دسته دوم: ساختمان‌هايي با پنجره‌هاي فلزي معمولي كه اتلاف گرما و انرژي در آنها معمولي است.
دسته سوم: ساختمان‌هايي با اتلاف انرژي زياد كه معمولا قديمي‌ساز هستند و درو پنجره‌ها در آنها چفت درست و حسابي ندارند.

حالا كه نوع ساختمان‌تان را مشخص كرده‌ايد، به اين نكته هم توجه كنيد كه از نظر جغرافيايي در كدام منطقه آب و هوايي كشورمان زندگي مي‌كنيد؛ قاعدتا اگر در هوايي گرم و مرطوب ساكن باشيد توان دستگاهي كه قصد خريدش را داريد با توان دستگاه كسي كه در منطقه گرم و خشك زندگي مي‌كند متفاوت است. بر اين اساس:

اگر در شهرهايي با آب و هواي معتدل و مرطوب زندگي مي‌كنيد
در ساختمان‌هاي دسته اول: براي هر مترمربع 80تا 100وات توان
در ساختمان‌هاي دسته دوم: براي هر مترمربع 100تا 120وات توان
در ساختمان‌هاي دسته سوم: براي هر مترمربع 120تا 140وات توان

‌اگر در شهرهايي با آب و هواي سرد و خشك زندگي مي‌كنيد
در ساختمان‌هاي دسته اول: براي هر مترمربع 100تا 120وات توان
در ساختمان‌هاي دسته دوم: براي هر مترمربع 120تا 140وات توان
در ساختمان‌هاي دسته سوم: براي هر مترمربع 140تا 160وات توان

اگر در شهرهايي با آب و هواي گرم و مرطوب زندگي مي‌كنيد
در ساختمان‌هاي دسته اول: براي هر مترمربع 60تا 80وات توان
در ساختمان‌هاي دسته دوم: براي هر مترمربع 80تا 100وات توان
در ساختمان‌هاي دسته سوم: براي هر مترمربع 100تا 120وات

انتخاب براساس زيربناي ساختمان

براي پاسخ به اين سؤال و انتخاب پكيج مناسب با فضاي ساختمانتان به اين نكته‌ها دقت كنيد:
‌تا زيربناي 240مترمربع: ميزان آبدهي يك پكيج ديواري 24هزار وات 7ليتر در دقيقه است كه براي منزل مسكوني معمولي با يك حمام يا يك سرويس بهداشتي و آشپزخانه مناسب است.

تا زيربناي 280مترمربع: ميزان آبدهي يك پكيج ديواري 28هزاروات 8ليتر در دقيقه است كه براي منزل مسكوني با يك حمام و يك سرويس بهداشتي و آشپزخانه مناسب است ولي براي منزل مسكوني كه داراي 2حمام و يك سرويس بهداشتي و آشپزخانه است، مناسب نيست.

تا زيربناي 300مترمربع: ميزان آبدهي پكيج ديواري 35هزاروات 10ليتر در دقيقه آب است كه براي واحدي كه داراي 2حمام و سرويس بهداشتي و آشپزخانه است مناسب است.

هر كه بامش بيش...

اگر در بازار فروش و عرضه محصولات گرمايشي مثل پكيج و رادياتور قدم بزنيد خيلي زود متوجه مي‌شويد كه اين منابع توليد آب گرم در حالت كلي به 2گروه زميني و ديواري تقسيم مي‌شوند و از آنجا كه استفاده از كوچك‌ترين فضاها در آپارتمان‌ها اهميت دارد نوع ديواري پكيج، بالاترين آمار نصب و فروش را به‌خود اختصاص داده است. با اين حال نكته مهم در انتخاب پكيج ديواري توجه به وضعيت دودكش ساختمان است كه براي برطرف شدن مشكل دودكش، در ساختمان‌هايي كه دودكش مناسب ندارند، اين دستگاه‌ها در 2نوع دودكش دار و فن دار طراحي شده‌اند كه در اين بين پكيج‌هاي دودكش دار پرطرفدارترند. همچنين پكيج‌هاي ديواري به 2دسته 2مبدله و تك‌مبدله تقسيم مي‌شوند؛ دقت كنيد كه پكيج‌هاي 2مبدله در شرايطي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه يا آب ورودي داراي سختي (املاح) زياد باشد يا زيربناي آپارتمان بيش از 120متر باشد.

براي خريد كجا برويم؟

براي خريد انواع مختلف پكيج مي‌توانيد به خيابان كارگرجنوبي حدفاصل شهداي ژاندارمري تا خيابان لبافي‌نژاد و خيابان آيت‌الله طالقاني حدفاصل بهارشمالي تا سه‌راه طالقاني مراجعه كنيد. در مغازه‌هاي اين دو خيابان علاوه بر پكيج، انواع مختلف رادياتورهاي شوفاژ هم به فروش مي‌رسد و مي‌توانيد با يك تير 2نشان بزنيد و هر دو كالا را درصورت نياز از يك مغازه تهيه كنيد.

 

کد خبر 278663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha