همشهری آنلاین: در جلسه علنی امروز مجلس-۲۶آبان- گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در دستور کار قرار داشت و این گزارش از سوی قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی قرائت شد.

تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد

متن گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی که در تاریخ 16 آبان 91 به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود پس از انجام کار کارشناسی از سوی هیات تحقیق و تفحص و تصویب کمیسیون آموزش و تحقیقات جمع بندی و نهایی شد.

بررسي وضعيت دانشگاه آزاد از منظر اساسنامه‌ها، حوزه آموزش، هرم هیات علمی ، واحدهای برون مرزی و بین الملل ، پژوهش و... از جمله محورهايي بودند كه در اين تحقيق و تفحص مورد توجه قرار گرفت.

در مقدمه اين تحقيق و تفحص آمده است:

با در نظر گرفتن جمعیت جوان کشور و تقاضاهای رو به رشدی که برای ورود به دانشگاه‌ها وجود دارد، دانشگاه‌های دولتی به تنهایی نمی توانست به پاسخگوی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها باشند. از سوی دیگر، وابستگی نظام آموزش عالی دولتی به بودجه دولتی (نفت محور) مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه گذاری آموزش عالی، را اجتناب ناپذیر نموده بود. لذا اصل تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در اوایل انقلاب، آنهم به صورت مردمی و بدون وابستگی به بودجه عمومی دولت از مهمترین اقدامات به شمار می رود. از طرف دیگر، ورود بخش غیردولتی به فعالیت در آموزش عالی می‌تواسنت به تنوع، پویایی، رقابت و افزایش کیفیت کمک موثری نماید.

زحمات طاقت فرسای مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه در سطوح مختلف و اقصی نقاط کشور در طول سی و سه سال گذشته در تاسیس و راه اندازی واحدها و شعبات، فراهم سازی امکانات و نیازمندی‌ها و اداره مجموعه‌های تازه تاسیس با کمترین مشکلات اجتماعی قابل تقدیر و تحسین می‌باشد. فلذا تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در اوایل انقلاب فرصت مغتنمی برای تکمیل ساختار نظام آموزش عالی به شمار می‌رفت و بیان نقاط ضعف دانشگاه موجب غفلت از این اهمیت و تلاش نمی‌باشد.

نارسائی‌ها و نقاط ضعف دانشگاه آزاد اسلامی طی دو دهه در فضای عمومی کشور مطرح بوده، و موجب ورود نهادهای نظارتی و ارائه گزارشاتی از عملکرد دانشگاه به مناسبتهای مختلف شده است. در ابتدای مجلس نهم موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی مجددا مطرح و در تاریخ 16/8/91 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این گزارش عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی از منظر عمل به اساسنامه (ها)، امور آموزشی (تاسیس واحدها، رشته‌ها، هیات علمی و واحدهای خارج از کشور و بین الملل)، عملکرد پژوهشی، مسائل اداری و مالی و عمرانی و فعالیت های فرهنگی و سیاسی، به صورت فشرده تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌نماید و مستندات لازم به عنوان پشتوانه گزارش در پیوست‌ها ارائه شده است.

مي‌توانيد متن كامل تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامي را در اينجا  مطالعه كنيد.

کد خبر 278149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha