چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

رضا کربلایی: سند بودجه سال آینده روی میز هیأت دولت قرار می‌گیرد، بودجه‌ای که قرار است رشدی۲.۵ تا ۳درصدی را به ارمغان آورد و تورم را در کمتر از ۱۸درصد نگه دارد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت تصريح كرد: از روز يكشنبه آينده كليات لايحه بودجه را در هيأت وزيران رسيدگي كرده و به رأي مي‌گذاريم. او درباره پيش‌بيني قيمت نفت در بودجه سال آينده نيز خاطرنشان كرد: پيش‌بيني ما براي بودجه سال آينده 70تا 80دلار است. به گزارش همشهري، پيش از اين معاون وزير نفت گفته بود كه اين وزارتخانه به دولت پيشنهاد داده تا بودجه 94را روي نفت 70تا 75دلاري ببندد. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه دولت امسال كسري بودجه ندارد، تأكيد كرد، براي بودجه سال آينده 8سناريو درنظر گرفته شده، اما جزئياتي از اين سناريوها را اعلام نكرد.

به گزارش همشهري، 3ابهام جدي پيش روي دولت براي بستن پرونده بودجه سال آينده و ارسال آن به مجلس وجود دارد؛ ابهام در قيمت جهاني نفت، ابهام در سرنوشت مذاكرات هسته‌اي و ابهام در فرجام يارانه‌هاي نقدي. دومين لايحه بودجه‌اي دولت يازدهم 16روز ديگر طبق وعده معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور به مجلس شوراي اسلامي داده خواهد شد.

سند دخل و خرج سال آينده دولت در شرايطي اين روزها در حال تدوين و بالا و پايين كردن ارقام و جداول است كه دست‌كم سقوط قيمت جهاني نفت از يك سو و بيم و اميدها نسبت به فرجام مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5باعث شده تا سرنوشت بودجه 94به روزهاي آخر كشيده شود. از يك سو بودجه‌نويسان در دولت در انتظار آشكار شدن سرنوشت مذاكرات هسته‌اي هستند و از سوي ديگر چشم به راه توافق اعضاي كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) دوخته‌اند كه بودجه94 را بر مبناي هر بشكه نفت چند دلاري ببندند.

سقوط قيمت نفت در بازارهاي جهاني باعث شده تا حسن روحاني، رئيس‌جمهور از كاهش 30درصدي درآمدهاي نفتي ايران خبر دهد؛ خبري كه نشان مي‌دهد بودجه سال آينده ايران با احتساب قيمت هر بشكه نفت بين 70تا 80دلار بسته خواهد شد. تصميمي لرزان كه افزون بر ميزان درآمد ريالي و ارزي حاصل از فروش نفت خام ايران، تنگناهاي دسترسي به دلارهاي نفتي با فرض تداوم تحريم‌ها باعث خواهد شد تا بودجه94 با كمبود شديد منابع مواجه شود.

اما اين يك روي سكه است، چه اينكه اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به سبك دولت سابق و حذف نشدن يارانه نقدي اقشار پردرآمد باعث مي‌شود تا دولت براي پرداخت يارانه نقدي به بيش از 75ميليون نفر به ناچار بخشي از منابع محدود ريالي بودجه را به اين مسئله اختصاص دهد. برخي خبرها حكايت از عزم احتمالي دولت براي حذف تدريجي و آرام يارانه نقدي برخي شهروندان دارد.

کد خبر 278501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha