سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه قراردادهای تسلیحاتی عظیم آمریکا با کشورهای عربی خاورمیانه با هدف مقابله با ایران و سوریه صورت می‌گیرد

و ایران مهم ترین چالش استراتژیک برای آمریکا در منطقه است، گفت: تلاش آمریکا برای فروش میلیاردها دلار سلاح و نشر سناریوهای وهمی‌در منطقه که با هدف ممانعت از ورشکستگی کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکا انجام می‌شود، اقدامی‌بی‌ثمر و سوداگرایانه است.

منوچهر متکی افزود: دولتمردان کاخ سفید که برخی از آنها از سهامداران عمده شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی هستند درصددند در اواخر دوره صدارت با سوءاستفاده از موقعیت خود و ایجاد جو روانی و واهی،‌ سود و منافع سرشاری را از این طریق به دست آورده و پیامدهای آن را برای ثبات و امنیت منطقه به ارمغان آورند.

متکی با اشاره به سابقه و هوشیاری کشورها و ملت‌های منطقه تصریح کرد: کشورها و ملت‌های منطقه در پرتو اشتراکات تاریخی و پیوندهای ناگسستنی فرهنگی و دینی سال‌هاست در کنار هم در تفاهم و همزیستی به‌سر برده و سیاست‌های تشنج‌زا و وارداتی از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای هرگز نمی‌تواند پیوندهای مستحکم مردم منطقه را تضعیف سازد.

تأیید گمانه‌زنی‌ها

به گزارش مهر، کاندولیزا رایس، دوشنبه شب پیش از آغاز سفر مشترکش با رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه مدعی شد که ایران تنها و مهمترین چالش استراتژیک آمریکا و متحدانش در خاورمیانه است.

رایس پیش از دیدار با مقام‌های بلندپایه مصر و عربستان، از فروش‌های تسلیحاتی و کمک‌های نظامی‌اخیر به رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی منطقه شامل عربستان، امارات و مصر دفاع کرد و مدعی شد: این قراردادها برای اطمینان بخشی به دوستان آمریکا در جهت مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما بسیار مصمم هستیم که به متحدان و دوستانمان اطمینان دهیم آمریکا با نگرانی‌های امنیتی آنها شریک است.

قراردادهای نظامی‌آمریکا که چندی پیش توسط رایس اعلام شد، شامل 30 میلیارد دلار کمک نظامی‌به رژیم صهیونیستی و 13 میلیارد دلار کمک به مصر طی 10 سال آینده و بیش از 20 میلیارد دلار فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

رایس اعلام کرد که نیکلاس برنز، معاون وی ماه آینده برای نهایی کردن قراردادها به خاورمیانه سفر خواهد کرد.

اظهار شگفتی

ابوالغیط نیز در موضعی شبیه رایس گفت: ‌من امروز بیانیه‌ وزارت امور خارجه‌ ایران را در این زمینه خواندم و صادقانه باید بگویم که متعجب شدم، چرا که کمک‌های آمریکا به مصر موضوع جدیدی نیست و این موضوع طی دو دهه‌ گذشته یعنی از زمان برقراری روابط دوستانه میان مصر و آمریکا در 25 سال پیش مطرح بوده است.

ستایش از نقش ایران

اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود درباره اوضاع لبنان و پرونده هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخت و نقش مثبت ایران در افغانستان را نیز قابل تقدیر خواند.

منوچهر متکی هم در این گفتگو با محکوم کردن گروگان‌گیری در افغانستان و قتل تبعه آلمانی گفت: افراطی گری در افغانستان هزینه امنیت را بالا برده و ایده  بومی کردن امنیت ناشی از این پدیده می باشد.

وی افزود: تروریسم در افغانستان از ایران و آلمان قربانی گرفته و مذاکره بعضی از کشورها با گروه‌های تروریستی در این کشور قابل تأمل است.

وزیر خارجه آلمان  نیز با قدردانی از نقش مثبت ایران در افغانستان گفت: ایران و آلمان به طور مشترک معتقدند باید اوضاع افغانستان بهبود یابد.

کد خبر 27920

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز