همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: موج نوی سینمای دانمارک از ۱۹۹۶؛ هر ۵ سال یک کارگردان طراز اول به سینمای جهان معرفی کرده است. وسترن رستگاری the salvation ساخته کریستین لورینگ یکی از فیلمسازان نسل اول موج نوی سینمای دانمارک است.

رستگاری the salvation ساخته کریستین لورینگ محصول ۲۰۱۴ دانمارک

سینمای در حال رشد دانمارک؛ طی ۲ دهه اخیر به نوعی پیشتاز سینمای اروپا شده است. در مقام مقایسه سینمای دانمارک در اروپا در مسیری قدم گذاشته؛ که سینمای متحول شده کره جنوبی در آسیا می پیماید.

ساختن وسترن دانمارکی رستگاری the salvation اوج اعتماد به نفس و پوپایی بدنه سینمایی این کشور را جلوه‌گری می‌کند. کریستین لورینگ فیلمساز ۵۷ ساله  متعلق به بدنه موج نو سینمای دانمارک است.

در "رستگاری" یک وسترن مدرن اما با انگاره‌های کلاسیک را شاهد هستیم. قواعد ژانر در این گونه‌ی پرطرفدار و اصیل سینمایی ساده عنوان شده است. با افراد خوب و شهروندان دیندار باید به لطافت برخورد کرد و با افراد بی‌خدا و یاغی و ستمگر باید ستیزه جویی پیشه ساخت. اینگونه است که عناصر مهر و محبت در مقابل انتقام و زدو خورد در ژانر وسترن اجزایی جداناشدنی به حساب می‌آیند.

رستگاری نیز عمده انگاره‌های فوق را در خود دارد. "آندرس توماس جنسن" نویسنده ۴۲ ساله و پرکار دانمارکی در حد یک فیلم وسترن اروپایی فیلمنامه‌ی پرو پیمانی دارد.

همسر و پسر ده ساله یک مهاجر دانمارکی به شوهر می‌پیوندند. جان ۷ سال پیش به همراه برادرش پیتر پس از خاتمه جنگ دانمارک و آلمان در سالهای ۱۸۶۰ به غرب آمریکا مهاجرت کرده بود.

در مسیر رفتن به خانه؛ دلیجان آنها توسط برادر گانگستر منطقه( دلارو) تسخیر شده و همسرو کودک خردسال و بی‌گناه جان کشته می‌شوند. از اینجا به بعد است که جان همه همت خود را مصروف انتقام از قاتلان خانواده‌اش می‌کند...

سینمای نوین دانمارک همواره مورد حمایت انستیوی فیلم این کشور بوده است. تهیه کننده رستگاری نیز همین انستیو می‌باشد. کارگردانی لورینگ دقیق و حساب شده است و فرد اضافی و داستانک غیرمرتبط در رستگاری وجود ندارد. نقش آفرینی‌ها نیز بسیار قابل توجه از کار درآمده است. بازیگر نقش اصلی یعنی مس نیکلسن به عنوان افتخار سینمای دانمارک به بهترین شکلی؛ نقش یک پدر دردمند را ایفا می‌کند.

اوا گرین و همچنین مایکل پرسبرانت و جاناتان پریس نیز نقش مکل خود را قابل قبول ارائه کرده‌اند؛ از اینرو این فیلم تماما متعلق به میکلسن از کار در نیامده است. موسیقی "کاسپر ویندینگ" نیز حقیقتا حال و هوای غرب میانه آمریکا را تداعی می‌کند.

سال گذشته در اسکار ۸۶ فیلم خوش ساخت شکار (Hunt) ساخته توماس وینتربرگ جزو نامزدهای دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بود. در شکار مد میکلسن نیز بسیار خوش درخشیده بود. شاید امسال نیز این رستگاری نامزد دریافت چنین جایزه‌ای گردد.

The Salvation

کارگردان: کریستین لورینگ؛ فیلمنامه: آندرس توماس جنسن و کریستین لورینگ؛ موسیقی: کاسپار ویندینگ؛ مدیر فیلمبرداری: جنز شلوسر؛ زمان فیلم:۹۲ دقیقه؛ بودجه: ۱۰ میلیون یورو؛ محصول دانمارک، انگلستان و آفریقای جنوبی ۲۰۱۴

بازیگران: مس میکلسن(جان)؛ اوا گرین( مدلاین)؛ جفری دین مورگان(دلارو)؛ مایکل پرسبرانت(پیتر) و جاناتان پریس(شهردار کین)

کد خبر 279834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha