چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: 1. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه برای به اصطلاح تحقق صلح خاورمیانه عازم شرم‌الشیخ در مصر شدند.

اما روز دوشنبه اعلام کردند آمریکا جمعاً 63 میلیارد دلار در چارچوب کمک نظامی و فروش اسلحه به خاورمیانه اختصاص داده است.

2. مثل همیشه سهم اسرائیل دراین مجموعه نظامی قابل‌توجه است. اسرائیل 30 میلیارد دلار در مدت 10 سال و مصر در همین مدت 13 میلیارد دلار سلاح و مهمات دریافت خواهند کرد و کشورهای عمان، عربستان، کویت، امارات، قطر و بحرین نیز جمعاً 20 میلیارد دلار اسلحه باید بخرند.

3. براساس قرارداد کمپ دیوید که در سال 1979 به امضا رسید، آمریکا تعهد کرد به مصر و اسرائیل کمک نظامی و غیرنظامی اعطا کند.

براساس آخرین آمارها سهم مصر از کمک نظامی 3/1 میلیارد دلار و از کمک اختصاصی 535 میلیون دلار بوده است. اما در همین مدت اسرائیل حداقل 2/2 میلیارد دلار کمک نظامی دریافت کرده است.

4. اینکه قرار است در 10 سال آینده مصر جمعاً 13 میلیارد دلار کمک نظامی دریافت کند، نشان از آن دارد که سهم مصر افزایش نیافته است. مضافاً این که همین مقدار کمک نظامی به مصر نیز با چالش طرفداران اسرائیل در کنگره مواجه خواهد شد.

5. اما در مقابل آشکار است که سهم اسرائیل از دریافت کمک نظامی از آمریکا حداقل 25 درصد افزایش یافته است. پس از شکست سال گذشته رژیم صهیونیستی از حزب‌الله لبنان، ایهود اولمرت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزایش کمک‌های آمریکا را درخواست کرد.

در واقع خبر روز دوشنبه تصویب افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل است که اینگونه تنظیم و اعلان شد.

6. دوم آگوست (11 مرداد ماه) مصادف با سالروز حمله صدام‌حسین به کویت است. در سال 1369 پس از این که نظامیان آمریکا نیروهای صدام را از کویت راندند، کویت، قطر، بحرین، امارات، عمان و عربستان با هم و جداگانه با آمریکا، فرانسه و انگلیس قرارداد دفاعی امضا کردند.

آمریکا در همه این کشورها پایگاه نظامی (دریایی، هوایی و زمینی) دارد و این غیر از انبارهای سلاح‌های آمریکایی است که در این کشورها مستقر است.

7 .  از سال 1369، نکته جالب در فروش تسلیحات به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آن است که آمریکا سلاح‌هایی به این کشورها می‌فروشد که فقط در قالب نیازهای نظامی آمریکا معنا دارد.

به این معنا که این سلاح‌ها فقط پرچم کشورهای عربی را بر روی خود حک کرده‌اند، اهداف و مأموریت‌ها در جای دیگری تعیین می‌شود.

بهمن ماه گذشته امارات 3 فروند هواپیمای سوخت‌رسان از اروپا خرید در حالی که وسعت خاک امارات اساساً به اندازه‌ای نیست که به چنین هواپیمایی نیاز داشته باشد. یا این که چندی پیش خبر فروش 80 فروند هواپیمای اف.16 به امارات منتشر شد.

8. آمریکا علناً اعلان کرده است در چارچوب مهار ایران و سوریه به کشورهای عربی اسلحه می‌فروشد. آمریکا در 60 سال اخیر همیشه به کشورهای عربی اسلحه فروخته است و این ربطی به ایران و سوریه ندارد.

مشکل آمریکا در خاورمیانه مشکل نظامی نیست و آمریکا بهتر می‌داند که هیچ مناقشه‌ای در خاورمیانه راه‌حل نظامی ندارد.

کد خبر 28000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز