جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در سال 82 قرارداد ساخت 13 قطار با 91 دستگاه واگن با شرکتهای واگن سازی تهران و پارس منعقد شد که تا 3 قطار تحویل گرفته شده و 10 قطار دیگر تا پایان پاییز وارد ناوگان خواهد شد.
وی تصریح کرد: قطارهای جدید جایگزین قطارهایی میشوند که نیاز به تعمیرات اساسی دارند و باید تا زمان انجام تعمیرات از رده خارج شوند.
وی ضمن بیان آنکه تعمیرات قطارهای مترو در سه رده اپراتوری( بازدید و تعمیرات روزانه)، میانی و دپو صورت میگیرد، گفت: برخی از قطارها در سطح تعمیرات دپو قرار گرفتهاند که پر حجم ترین سطح تعمیرات است و باید تک تک اجزای آنها مورد بازدید قرار گیرد به همین دلیل تعمیر آنها معمولا حدود 6 ماه زمان میبرد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو افزود: در واقع با ورود قطارهای جدید حداقل تا بازگشت قطارهایی که باید به علت تعمیرات از رده خارج شوند افزایش ظرفیتی در مترو نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: برای کاهش ازدحام و شلوغی و زمان حرکت مترو تعداد قطارها باید به 131 قطار افزایش یابد و در صورت تامین تعداد قطارهای مورد نیاز فاصله حرکت قطارهای مترو به دو دقیقه در تهران و پنج دقیقه در مسیر تهران ـ گلشهر کاهش خواهد یافت و ظرفیت مسافربری مترو از یک میلیون و 300 هزار نفر فعلی به دو میلیون و پانصد هزار نفر افزایش مییابد.