شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه تروریستی داعش با بهره‌بردن از قدرت رسانه و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از قساوت‌ها و سربریدن‌هایش، در جهان برای خود آوازه‌ای به‌دست آورد.

داعش هند

اين بهره‌برداري رسانه‌اي و استفاده از تبليغات بسيار بيشتر از توانايي‌هاي رزمي اين گروه در ميدان جنگ باعث پيشبرد اهدافش شد. اما با شناسايي شگردهاي كاري اين گروه، رفته‌رفته اين توانايي داعش هم سلب مي‌شود. در 2روز گذشته پليس هند با كمك اطلاعاتي كه از رسانه‌هاي انگليسي به‌دست آورد جواني را در شهر بنگلور هند دستگير كرد كه يكي از حساب‌هاي كاربري گروه تروريستي داعش را در شبكه اجتماعي توييتر اداره مي‌كرد.

اين حساب كاربري كه اكنون مسدود شده، با هزاران عضو و مشاهده كننده، يكي از فعال‌ترين عاملان انتشار تصاوير و فيلم‌هاي سربريدن‌ها و كشتارهاي وحشيانه اين گروه تروريستي ازجمله سربريدن گروگان‌هاي غربي‌اش بوده‌است. مهدي مسرور بيسواز، از مديران يكي از شركت‌هاي فناوري اطلاعات هند در شهر بنگلور است كه از كانون‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات آسياست.

3دستگاه اطلاعاتي هند اكنون كار بازجويي از اين فرد را آغاز كرده‌اند تا ارتباطات او را با داعش بيابند. اين فرد چند روز پيش با كانال 4تلويزيون انگليس تلفني مصاحبه كرده‌بود و اين شبكه اطلاعات او را در اختيار پليس هند قرار داده و پليس هم موفق به دستگيري او شده‌ است. مقامات پليس بنگلور بعد از نخستين بازجويي از او گفته‌‌اند، او اطمينان داشته كه هيچگاه شناسايي نمي‌شود. به همين‌خاطر مدت‌ها با نامي جعلي در شبكه‌هاي اجتماعي فعال بوده‌است.

به گفته پليس، انگيزه اوليه او از اين كار، نوعي مقابله با دشمنان هند در آسيا بوده‌است. جزئياتي بيشتر از اين منتشر نشده و معلوم نيست منظور از دشمنان هند چيست. بعد از دستگيري اين جوان هندي، ده‌ها حساب كاربري متعلق به اعضا و هواداران داعش در 2روز گذشته مسدود شده‌است.

اين در حالي است كه در گذشته سرويس‌‌هاي اطلاعاتي آمريكا درخواست كرده بودند حساب‌هاي كاربري اعضا و هواداران داعش در شبكه‌هاي اجتماعي مسدود نشود چون اين حساب‌ها منبعي براي جمع‌آوري اطلاعات از گروه‌هاي تروريستي است. سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا در شبكه‌هاي اجتماعي حساب‌هاي كاربري ايجاد كرده‌اند و با اين افراد وارد تعامل مي‌شوند. افشاشدن اينكه يكي از اداره‌كنندگان تبليغاتي و اطلاعاتي داعش به جاي جهان عرب و اروپا در هند مستقر است و از آنجا فعاليت مي‌كند، بسياري را شگفت‌زده كرده‌است. اما اين خبر نشان مي‌دهد كه بسياري از ابعاد اقدامات داعش با بزرگ‌نمايي رسانه‌اي و تبليغاتي همراه شده و اين گروه تروريستي كوچك‌تر و كم‌دامنه‌تر از آني است كه مي‌نمايد.

کد خبر 280915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha