جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رؤسای عشایر عراقی و سیاستمداران ارشد این کشور طی روزهای آینده با شرکت در نشستی درباره آینده دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش روزنامه بحرینی اخبارالخلیج منابع پارلمانی عراق فاش کردند با توجه به این که تعداد وزرای مستعفی  کابینه مالکی با انصراف وزرای جبهه التوافق العراقیه از ادامه همکاری با دولت به 12 نفر افزایش یافته است به‌زودی نشستی با حضور عشایر و سیاستمداران عراقی برای بررسی احتمال انحلال دولت تشکیل خواهد شد.

این در حالی است که نجواهایی هم پیرامون احتمال کناره‌گیری وزرای نزدیک به فهرست العراقیه از دولت به گوش می‌رسد که در صورت عینیت یافتن این شایعه، کابینه مالکی عملاً دچار فروپاشی شده و در معرض انحلال قرار خواهد گرفت.

اسامه نجیفی، از اعضای ارشد فهرست العراقیه روز گذشته با تأکید بر نارضایتی این تشکل سیاسی از عملکرد مالکی خواستار اصلاح عملکرد دولت و تغییر ساختار کابینه شد. او اگرچه احتمال خروج وزرای این فهرست از دولت را تأیید نکرد اما حاضر به تکذیب این خبر هم نشده است.

جنگ سیاسی یا اختلاف واقعی؟

این اولین باری است که احزاب سیاسی عراق از احتمال تلاش برای ساقط کردن دولت مالکی سخن می‌گویند و تا پیش از این بحران در کابینه مالکی هیچگاه به چنین سطحی نرسیده بود.

به‌رغم تشدید بحران سیاسی در عراق که بسیاری آن را به بی‌توجهی مالکی به مطالبات احزاب نسبت می‌دهند هیچکس در ساختار سیاسی این کشور بروز بحران تمام‌عیار را پیش‌بینی نمی‌کند.

جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق در دیدار با دومینیک اسکویت، سفیر انگلیس در بغداد از تصمیم خود برای انجام دور جدید مذاکرات فراگیر بین احزاب با هدف گذر از بحران کنونی خبر داد.

احزابی که از دولت کناره‌گیری کرده‌اند احزاب سنی هستند که مدعی در تنگنا گرفتن اقلیت سنی عراق هستند.

مهم‌ترین خواسته احزاب کناره‌گیری کرده‌ از دولت تأمین امنیت در این کشور و توقف فعالیت جوخه‌های اعدام است در حالی که بسیاری از صاحبنظران این جوخه‌ها را به القاعده و افراطیون وهابی نسبت می‌دهند.

افزایش تنش‌ها

با وجود آن که نیروهای عراقی با حمایت واحدهای نظامی آمریکا در حال اجرای عملیات پاکسازی هسته‌های تروریستی در سامرا هستند افراد مسلح ناشناس شامگاه پنج‌شنبه شیخ فاضل عقل، از نمایندگان حضرت آیت‌الله سیستانی را در نجف هدف قرار دادند.[در همین ارتباط]

هدف از اجرای عملیات مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی در سامرا جلوگیری از حمله مجدد تروریست‌ها به حرمین عسکریین و ایجاد وقفه در عملیات مرمت آن عنوان شده است.

کد خبر 28098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز