محمد قائم پناه در گفتوگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، اظهار كرد: انسان از زمان اوليه تا چند دهه پيش مزرعه يا محيط طبيعي در اختيار داشته و ميتوانسته با عناصر طبيعي ارتباط داشته باشد اما در دنياي امروز اين فرصت از كودكان گرفته شده است.
وي افزود: نبود فرصت ارتباط با عناصر طبيعي ميتواند اثر منفي بر رشد شناختي، هيجانی، عاطفي و ارزشي كودك داشته باشد همچنين ميتواند در شكلگيري علايق ارتباطي با محيط طبيعي نيز اثر منفي در محيط زيست بگذارد.
مدير مدرسه طبيعت «كاويكنج» با اشاره به اينكه در چرخه زندگي امروز طبيعت جايي است كه فاصله میان شهرها را پر ميكند، ادامه داد: اولين مدرسه طبيعت ايران در مشهد با حمايت مركز رشد فناوري كشاورزي خراسان رضوي واقع در حاشيه بولوار كلانتري، حدفاصل ميدان تلويزيون و ميدان جهاد شكل گرفته است.
وي تصريح كرد: اين مدرسه طبيعت از بخشهاي رشد گياهان خود رو و وحشي، بوم مزرعه و فضاي كارگاهي سرپوشيده براي شرايط آبوهوايي نامناسب تشكيل شده است.
قائم پناه خاطرنشان كرد: مركز رشد فناوري كشاورزي استان زميني را در اختیار بخش خصوصي براي تشكيل اين مدرسه قرار داده و مابقي آمادهسازيها توسط بخش خصوصي صورت گرفته است.
مدير مدرسه طبيعت «كاويكنج» با بيان اينكه اصالت مدرسه طبيعت تسهيل ارتباط كودك با طبيعت است، اضافه كرد: ورودي مدرسه طبيعت كودكان تنهاي آپارتماننشين دور از طبيعت و خروجي آن باشگاههاي طبيعت محور كودكان است.
وي اظهار كرد: علاوه بر اقدامات آموزشي در اين مدرسه كودكان با سفرهاي ميان شهري با اكوتوريسم شهري ارتباط برقرار میکنند.
قائم پناه با اشاره به اينكه اين مدرسه براي گروه سني پنج تا 11 سال در نظر گرفته شده است، افزود: اين مدرسه ظرفيت 50 كودك را به طور همزمان داشته و به دليل اينكه داراي حمايت مالي از طرف دولت نيست هزينههاي خود را از طريق ورودي كودكان تامين ميكند.
مدير مدرسه طبيعت «كاويكنج» به تفاهمنامه سازمان محيطزيست و آموزش و پرورش اشاره و عنوان كرد: براي شكلگيري مدارس جامع محيطزيست بايد مدارس معمولي موجود در شهر دوستدار محيطزيست شوند.
نظر شما