مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان انگلیسی قصد دارند روی مریخ کاهو کشت دهند، برنامه‌ای که قرار است بخشی از سفر آینده اولین‌انسان‌ها به سیاره سرخ باشد.

کاهو

براساس گزارش تلگراف، اين پروژه توسط محققان دانشگاه ساوث‌همپتون اجرا مي‌شود و هدف آن كشت گياهان زنده در گلخانه‌هايي در مريخ است. اين برنامه يكي از 10 برنامه دانشگاه است كه احتمال اجرا شدن آن در ماموريت به مريخ در سال 2018 بسيار بالا است.

سوزانا لوكاروتي رهبر اين پروژه مي‌گويد ما براي زندگي روي سياره‌اي ديگر به غذا نياز داريم. تاكنون هيچكس اين‌كار را انجام نداده و تلاش ما اين است كه اولين باشيم. به گفته وي اين برنامه از نظر تكنيكي بسيار عملي و در عين حال بلند‌پروازانه‌است، زيرا قرار است ما اولين گونه حيات پيچيده را به مريخ ببرم.

اين پروژه كاهو در مريخ نام دارد و گلخانه‌اي كه قرار است كاهو‌ها در آن رشد كنند به همراه بذر كاهو، كود، سيستم‌هاي پردازش اتمسفري و سيستم‌هاي الكترونيكي كنترل كننده به فضا فرستاده خواهد‌شد. در طول سفر به مريخ، گلخانه خاموش بوده و بذرهاي كاهو نيز در حالت منجمد باقي خواهند‌ماند. پس از فرود اما گلخانه فعال خواهد‌شد و حرارت آن بين 21 تا 24 درجه سلسيوس ثابت مي‌شود.

دي‌اكسيد‌كربن كه براي رشد گياه الزامي‌است، از اتمسفر مريخ استخراج شده و پيش از ورود به گلخانه فرآوري مي‌شود. سپس كاهو‌ها بدون نياز به خاك رشد كرده و آب به صورت مداوم روي آنها اسپري خواهد شد.

تصاوير تمامي مراحل رشد گياه به زمين ارسال خواهند‌شد، به اين شكل عموم مردم و دانشمندان مي‌توانند مراحل رشد و تكامل كاهو را از حالت بذر به يك گياه كامل مشاهده كنند. پس از پايان اين ماموريت، گرم‌كن‌هاي گلخانه در بالاترين حرارت ممكن آغاز به‌كار كرده و تمامي مواد و حيات درون گلخانه را نابود خواهند‌كرد.

کد خبر 282696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha