گروه شهری: خبرها حاکی ازآن است درست هنگامی‌که تأسیس بانک شهرداری مراحل نهایی شکل‌گیری خود راطی می‌کرد، بانک مرکزی مانع تأسیس بانک خصوصی برای شهرداری تهران شد.

بنابراین گزارش، از مدت‌ها قبل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌باهدف استفاده بهینه از حجم نقدینگی و گردش وجوه شهرداری‌ها در طرح‌های شهری و تأمین منابع مالی مناسب، پیشنهاد صدور مجوز تشکیل بانک شهرداری‌ها را مطرح کرده بود.

این گزارش می‌افزاید با این وجود وپس از یک سال که از خرید 40 درصد سهام بانک سرمایه(41 درصد متعلق به فرهنگیان است) معادل 150 میلیارد تومان توسط صندوق بازنشستگی شهرداری تهران می‌گذرد ودرحال حاضربا 30 شعبه درکشور درحال فعالیت است بانک مرکزی از ادامه فعالیت بانک شهرداری ممانعت کرد.

به نظرمی‌رسد تشکیل بانکی برای شهرداری ازنظرحقوقی مورد تایید کارشناسان فن باشد.

از دیدگاه آنان کار خرید سهام بانک سرمایه توسط صندوق سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به عنوان یک نهاد غیرعمومی‌کاملاً قانونی بوده است ضمن اینکه هیچ مبلغی از سوی شهرداری تهران دراین باره پرداخت نشده است.

این درحالی است که به گفته حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی‌شهر تهران، موضوع تأسیس بانکی برای شهرداری دردوره مسئولیت دکتر احمدی‌نژاد به عنوان  شهردار تهران نیزمطرح بود وایشان مصرانه پیگیرتأسیس چنین بانکی برای اداره امورمالی شهرداری تهران بود.

بیادی معتقد است ممانعت بانک مرکزی برای فعالیت بانک شهرداری تهران بر خلاف اصل 44 و در راستای تقویت بانک‌های دولتی است.  وی تأکید کرد: شورای شهر تهران حتماً این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

به اعتقاد بیادی بانک مرکزی به واسطه آن که دارای دید دولتی است به اصل 44 هیچ توجهی ندارد و همچنان به دنبال تقویت بانک‌های دولتی است.

به گزارش همشهری شهرداری تهران دلایل بانک مرکزی را برای تشکیل نشدن بانک شهرداری نپذیرفته ودراین باره ادعای حقوقی کرده است.

حسین محمد پورزرندی معاون مالی اداری شهردار تهران درباره دلایل مخالفت بانک مرکزی با تأسیس بانک شهردرای معتقد است: مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که رئیس مجمع صندوق بازنشستگی شهرداری، شهردار تهران است؛ بنابراین نهاد عمومی‌بوده و حتی اگر صندوق بازنشستگی هم نهاد عمومی‌نباشد، نحوه مدیریت نهاد عمومی‌است این در حالی است که مشابه صندوق بازنشستگی شهرداری تهران، صندوق فرهنگیان است که رئیس مجمع آن وزیر آموزش و پرورش است.

ایران خودرو و تعدادی دیگر از شرکت‌ها و سازمان‌ها با چنین شرایطی نیز بانک خصوصی تشکیل داده‌اند.

پورزرندی اظهار کرد: دلیل دیگر مسئولان بانک مرکزی در تشکیل نشدن بانک شهرداری این است که اعلام می‌کنند چرا قبل از خریداری سهام و اتخاذ تصمیم تشکیل بانک شهرداری از آنها اجازه نگرفتیم.

کد خبر 28281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز