مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: غار زیردریایی مشهور حفره آبی برای غواصان و توریست‌ها کشور بلیز، یکی از شگفتی‌های جهان و یکی از ۱۰ منطقه خارق‌العاده سیاره زمین به‌شمار می‌رود؛ اما برای دانشمندان، این حفره سندی است که نظاره‌گر نابودی یک تمدن بوده‌است.

مایاها

براساس گزارش CNN، حفره آبي براي دانشمندان فراتر از يك شگفتي طبيعي است، اين حفره از نظر آنها مدركي بر وجود خشكسالي است كه گفته مي‌شود منجر به نابودي تمدن ماياها شده‌است.

حفره آبی

مطالعات جديد محققان دانشگاه رايس اين نظريه‌ را تقويت كرده‌است. محققان دانشكده علوم زميني دانشگاه رايس با حفاري و نمونه‌برداري از مركز اين حفره و اطراف آن دريافتند نسبت تيتانيوم به آلومينيوم در قرن‌هاي نهم و دهم تغيير كرده‌است، يعني همان دوراني كه نابودي تمدن ماياها در شبه‌جزيره يوكاتان آغاز شده‌است. بالا بودن ميزان تيتانيوم به اين معني است كه اين منطقه تحت تاثير باران‌هاي سنگين بوده‌است زيرا جويبارهاي روان از صخره‌هاي آتشفشاني اين منطقه مملو از تيتانيوم بوده‌اند.

اما از سال‌هاي 800 تا هزار پس از ميلاد نسبت ميان دو عنصر بسيار كم مي‌شود و به اين به معني كاهش ميزان بارش باران است و به گفته دانشمندان، آغاز خشكسالي گسترده به معني آغاز اغتشاش و قحطي است.

تمدن ماياها به‌خاطر پيشرفت‌هايي كه در علم نجوم و كشاورزي داشت، بسيار مشهور بود و در نيمه اول اولين هزاره  پس از ميلاد در يوكاتان سلطه داشت. اما در سال 900 بيشتر شهر‌هاي اين تمدن كه در مكان كنوني گواتمالا، السالوادور، هندوراس و مكزيك جنوبي قرار داشتند، خالي از سكنه شدند.

دليل اين رويداد براي چندين دهه دانشمندان و تاريخدانان را سردرگم ساخته‌بود. نظريه خشكسالي توضيح جديدي براي اين اين رويداد نيست اما يافته جديد محققان از اين نظريه و تحقيقاتي كه تاكنون در اين راستا انجام شده پشتيباني مي‌كند. در سال 2012 نمونه‌هاي به دست آمده از يك استالاگميت (ستوني از مواد معدني كه از كف غار بالا مي‌آيد) دوهزار ساله نيز نشان داد اين منطقه در نيمه دوم هزاره اول پس از ميلاد دچار خشكسالي شده‌است.

کد خبر 282927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha