یونسکو خواستار توضیح ایران برای ساخت یک شهرک در حریم جهانی بیستون شد.

بیستون پس از گذشت یک ماه از ثبت در فهرست آثار جهانی با چالش جدیدی اقتصادی _عمرانی روبرو شده‌‌است. ساخت شهرک صنعتی هرسین در کنار روستای بزن آباد و فعالیت‌های عمرانی شرکت پتروشیمی پلیمر از جمله مشکلاتی است که ثبت جهانی بیستون را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ساخت شهرک صنعتی "هرسین" به مساحت 90 هکتار در سال 84 به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان و هیات دولت رسید. این شهرک در سه کیلومتری آثار باستانی بیستون قرار دارد.

شهرک صنعتی هرسین در دو کیلومتری سایت پتروشیمی کرمانشاه و در روستای "بزن‌آباد"بیستون ساخته می‌شود.

 این شهرک از محل اعتبارات عمرانی سال 84 احداث می شود و تاکنون 30 هکتار از زمین‌های منطقه مورد نظر خریداری شده‌است.

مرکز میراث جهانی هفته گذشته در نامه ای به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور براساس پاراگراف 172 راهنمای علمی اجرای مفاد کنوانسیون حفظ میراث فرهنگی جهانی (972) در مورد ساخت شهرک جدید صنعتی در روستای "بزن‌آباد" استان کرمانشاه در محدوده بیستون توضیحاتی را درخواست کرده‌است.

در این نامه آمده است که بیستون در سی‌امین کمیته بین دولتی جهانی در ژوئن 2006 در لیتوانی در فهرست جهانی ثبت شده است. طبق مقررات کنوانسیون، هرگونه ساخت وساز جدید و یا تغییر اساسی در محدوده محوطه ثبت شده که به چشم‌انداز محوطه آسیب برساند، باید هماهنگی و موافقت مرکز جهانی را داشته باشد.

ساخت وسازها و احداث جاده از جمله مشکلاتی بود که مسئله جهانی شدن بیستون را تهدید می‌‌کرد. بنابراین جلساتی بین مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولانی استانی کرمانشاه انجام گرفت. در این جلسات تصمیم گرفته شد که هیچ ساخت و سازی در این محدوده انجام نگیرد و به تدریج شرکت‌های موجود در دشت بیستون به خارج از دشت بیستون انتقال یابد اما تنها با گذشت تنها یک ماه از ثبت جهانی بیستون، زمزمه ساخت  و سازها در این دشت باستانی آغاز شد.

کد خبر 2831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز