دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

تولید مشهورترین مدل فولکس واگن در مکزیک ادامه می‌یابد.

دوباره شروع شد. تولید و راه‌اندازی خودرویی که برای خودش یک فصل است. فصلی در صنعت خودروسازی جهان، فصلی توام با هزاران خاطره و آدم‌هایی که راقم آن خاطرات بودند.

 وقتی آمد، می‌گفتند یادآور روزهای خوش و پرفروش کمپانی فولکس‌واگن - که گفته می‌شد، هیچ یک از محصولاتش در این عرصه، بدون مشتری نمی‌ماند- است. این همان تصویری است که فولکس‌سواران در ذهن دارند. آنهایی که «بیتل» سوار حرفه‌ای بودند و باکشان نبود از سرما و گرما چرا؟ چون این خودرو اصولا رادیاتور نداشت که کسی بخواهد نگران این مسائل باشد.

 فولکس در جنگ جهانی دوم حسابی به درد آلمان‌ها خورد. آن هم به‌دلیل همان خصوصیتی که گفته شد. بعد ناگهان این خودرو در سراسر جهان معروف شد و پایش به سینما باز. «شلبی» اسم فولکسی بود که در آمریکا کلی هوادار پیدا کرد. خلاصه محبوبیت روزافزون فولکس تا آنجا پیش رفت که در اروپا دیگر حتی پیش‌فروش آن هم جواب نمی‌داد.

تا اینکه رنسانسی در این عرصه روی داد و به‌یکباره گویی که صنعت خودروسازی تحول عظیمی را پشت سر گذاشت. دیگر کسی به این خودرو روی خوش نشان نداد و تا آنجا پیش رفت که به مرز فراموشی رسید. اما سران این گروه خودروسازی با طراحی مدل‌های جدید، بار دیگر آن را زنده کردند.

 «بیتل» دوباره راه افتاد توی خیابان و دوباره محبوب شد اما باز هم تولید آن به مشکل برخورد چون کارخانه فولکس واگن تصمیم گرفت آن را در برزیل تولید نکند. این‌گونه شد که تولید آن در کشورهای دیگر پیگیری شد و رسید به امروز. امروز که دوباره قرار است تولید آن از سر گرفته شود و این بار مکزیک، میزبان تولید این خودروی قدیمی خواهد بود.

 تولیدی نامطمئن

مدیر طراحی گروه خودروسازی فولکس بیتل درباره آن می‌گوید: «برای رسیدن به سود قطعی، تولید آن را به صورت نامنظم از سال 2006 شروع کردیم. این تولید مرهون یک برنامه‌ریزی 4 ساله بود که از سال 2002 شروع و به سال 2006 ختم شد.»

 اتولیندر این جملات را در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی در ماه جاری میلادی عنوان کرد و افزود: «امسال و سال آینده به سود خوبی در این زمینه می‌رسیم.» آنچه لیندر از آن به‌عنوان برنامه‌ریزی چهارساله یاد می‌کند، بودجه‌ای دو میلیون دلاری است که به بدنه این گروه خودروسازی تزریق شد اما کلید اصلی این پروژه کدام است؟ لیندر در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «ارتقای همه‌جانبه نیازمند تفکر است.»

شاید همین تفکر است که سبب شده فولکس تولید را در مکزیک جدی‌تر بررسی کند. با این پیش‌شرط که محصولات تولید شده در سال 2008 به میزان 30 درصد کمتر از تعداد محصولات سال 2005 خواهند بود. این کاهش به دلیل بالا رفتن نرخ یورو نسبت به دلار است و با این حساب کاهش مقدار تولید در سال‌های 2005 و 2006 کاملا قابل توجیه است. یعنی از 400 به 348 هزار دستگاه (در سال 2005) و رسیدن به مرز 301 هزار دستگاه در سال 2006.


از سوی دیگر فولکس واگن طی چند سال اخیر بیشتر توجه خود را معطوف به تولید انواع خودروهای سنگین تراک و سواری‌هایی چون گلف، جتا و بورا کرد و دیگر کسی نشنید که از تولید دوباره فولکس حرفی به میان آورده شود.

اما با این اوصاف پیش‌بینی می‌شد این کارخانه که بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در اروپا به شمار می‌رود، سود چندانی نکرده باشد اما آمار نشان داد در پایان سال 2006 میلادی، مبلغ 5/806 میلیون دلار شاخص فروش این کارخانه در آمریکای شمالی- فقط- است. رقمی رویایی اما واقعی.

 ایده مکزیک از کجا آمد؟

بهتر است برویم سراغ اتو لیندر. کسی که فکر تولید مجدد فولکس را به واقعیت نزدیک کرد. این مدیر 58 ساله که اصلیتی اتریشی دارد، قبل از اینکه از 3 سال پیش کارش را در این عرصه شروع کند، مدیر مونتاژ آئودی بود. او معتقد است ناحیه پوئبلا که کارخانه فولکس در آن قرار دارد در حال حاضر می‌تواند روزانه 1600 خودرو در روز تولید کند که این رقم در یک سال به 400 هزار دستگاه می‌رسد. ما در هفته‌هایی که پیش‌رو داریم می‌خواهیم تولید را به مرز 1800 دستگاه در روز برسانیم.

 یعنی ظرفیت سالانه 450 هزار دستگاه در سال  اما بد نیست بدانید همین کارخانه که در پوئبلای مکزیک ساخته شده، تا چند ماه پیش به صورت متمرکز به تولید جتا می‌پرداخت. البته تعدادی از این تولید سالانه- هزار دستگاه در سال- در آفریقای جنوبی و چین مونتاژ می‌شد و فقط برای عرضه در بازار آمریکا در نظر گرفته شده بود.

 لیندر معتقد است آنچه در آفریقای جنوبی و چین مونتاژ می‌شود، از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌توان روی کمک کارخانه‌های این دو کشور برای تولید انبوه نیز حساب کرد. قرار است 30 درصد از تولید فولکس «بیتل» راهی بازار اروپا شود.

لیندر در پاسخ به این سوال که چرا هزینه‌های در نظر گرفته شده برای گلف بیش از فولکس است می‌گوید: «دلیل خاصی وجود ندارد جز اینکه گلف اکنون اصلی‌ترین خودرو اروپا به شمار می‌رود». او می‌گوید: «ما نقشه‌ای برای تولید انبوه فولکس بیتل در کوتاه‌مدت نداریم (منظور تولید میلیونی است) ما در حال بررسی پروژه‌ای هستیم که نخستین هدف آن استفاده راحت و امکانات مناسب است. چنانچه در مدت زمان در نظر گرفته شده به خواسته‌هایمان برسیم، تولید را به‌صورت صددرصد افزایش می‌دهیم.»

 آیا فولکس می‌خواهد کارخانه بخرد؟

این سوال هم مطرح است که آیا سران فولکس قصد سرمایه‌گذاری روی کارخانه تولیدخودروهای کوچک در آمریکا دارند؟ لیندر می‌گوید: «فعلا نقشه‌ای برای آینده چنین خریدی نداریم. تلاش می‌کنیم در بازار رقابتی موفق باشیم. نه‌تنها در آمریکا که در مکزیک هم این هدف نهایی ما است. ما به دنبال نقشه‌های جدیدی هستیم. مثلا تولید در شرق اروپا و هند».

با این اوصاف گام اول تولید فولکس بیتل، همان مکزیک است کیک تولد دوباره این کوچولوی محبوب در سرزمین زاپاتا بریده می‌شود.

منبع: همشهری امارات

کد خبر 28312

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز