«اگر دوست دارید زندگی مناسب همراه با کار و حقوق بالا در ترکیه داشته باشید، با ما تماس بگیرید.»

متهم

اين بخشي از متن آگهي يك شركت كاغذي است كه 900جوان جوياي كار را در تركيه سرگردان كرد.رسيدگي به اين پرونده از ششم دي‌ماه سال‌جاري همزمان با شكايت چند جوان در دادسراي ناحيه 30تهران (دادسراي امور بين‌الملل) شروع شد. بررسي‌ها نشان مي‌داد كه تعدادي از جويندگان كار در دام كلاهبرداري يك شركت كاغذي گرفتار شده‌اند.

اعضاي اين شركت تحت عنوان «توسعه بنياد پايدار» در روزنامه‌هاي ورزشي اقدام به تبليغات كرده و به بهانه زندگي مناسب و اعزام نيروي كار به شهرهاي استانبول و آنكاراي تركيه با حقوق مناسب طعمه‌هاي خود را شناسايي مي‌كردند. جواناني كه رؤياي زندگي در تركيه را داشتند با ديدن آگهي راهي محل شركت در محدوده ميدان فردوسي مي‌شدند و اقدام به پر كردن فرم‌هاي مربوطه مي‌كردند. به گفته شاكيان، مديرعامل شركت عنوان مي‌كرد كه پس از اعزام به تركيه، پيش‌بيني‌هاي لازم درخصوص محل مناسب زندگي و ديگر اقدامات رفاهي آنها از سوي كارفرمايان انجام خواهد شد اما همه وعده هايشان دروغ بود.

يكي از افرادي كه در دام كلاهبرداري اين شركت گرفتار شده بود، گفت: مديرعامل شركت وعده داد كه برايم ويزاي كار در تركيه را مي‌گيرد و من مي‌توانم بدون هيچ مشكلي در يك كارگاه كار كنم. همچنين مدعي شد كه در آنجا خانه‌اي مناسب در اختيارم قرار مي‌دهند و در كمتر از 2سال با كار‌كردن در كارگاه و پس‌انداز حقوق بالايي كه در آنجا به من پرداخت خواهند كرد مي‌توانم خانه‌اي در تركيه بخرم و يك زندگي ايده‌آل داشته باشم. آنهابه من گفتند كه حقوق را به دلار مي‌پردازند و من خيلي زود به همه آرزوهاي بزرگم خواهم رسيد. من هم فريب چرب زباني‌هاي آنها را خوردم. وي ادامه داد:

مديرشركت از من و چند جوان ديگر كه متقاضي رفتن به تركيه بودند يك ميليون و 200 هزارتومان تحت عنوان هزينه كارگزيني (هزينه استخدام قانوني در كشور تركيه) گرفت. وي عنوان كرد كه همه ما به‌صورت كاملا قانوني و با ويزاي كاري به كشور تركيه اعزام مي‌شويم اما وقتي به آنجا رفتيم متوجه شديم كه هيچ‌گونه اقدامي درخصوص اخذ ويزا براي ما انجام نشده است. وي ادامه داد: در آنجا شرايط بسيار نامناسبي داشتيم و همه وقتمان را كارگري مي‌كرديم و حقوقمان خيلي ناچيز بود. همچنين امكانات رفاهي (غذا و...) فراهم نبود و مجبور بوديم شب‌ها را در كارگاه با شرايط بسيار سخت بخوابيم.

جاي استراحت و زندگيمان بيشتر شبيه سلول انفرادي بود و همه وعده‌هايي كه مديرعامل شركت داده بود دروغي بيش نبود. از طرفي چون ويزاي كارنداشتيم، ‌وقتي به شرايط سختي كه داشتيم اعتراض كرديم كارفرمايان اخراجمان كردند. اين درحالي بود كه تعداد زيادي بيش از 2‌ماه دركارگاه كاركرده و هيچ حقوقي دريافت نكرده بودند. آنها برخي را هم به پليس معرفي كردند كه بعد از بازداشت و اقدامات قانوني از آنجا اخراج شدند و به ايران برگشتند. وي افزود: پس از بازگشت به ايران همه ما به دفتر شركت رفتيم اما آنجا پاسخ مناسبي به ما ندادند.

  • دستگيري

به‌دنبال اين شكايت‌هاي سريالي، كارآگاهان اداره چهاردهم پليس آگاهي پايتخت راهي محل شركت شدند و به تحقيق از مديرعامل 31ساله شركت پرداختند. وي در ابتدا مدعي شد كه مجوز اعزام نيرو به خارج از كشور را از وزارت كار دريافت كرده و با مجوز قانوني افراد جوياي كار را به تركيه فرستاده است اما در بررسي‌هاي بعدي مشخص شد كه وي دروغ گفته و هيچ‌گونه مجوزي از سوي وزارت كار يا ساير وزارتخانه‌هاي دولتي درخصوص فعاليت شركت توسعه بنياد پايدار ارائه نشده است.

مديرعامل شركت اين بار مدعي شد كه نماينده شركت خارجي است اما اين ادعاي او هم دروغ بود؛ به همين‌خاطر نهم دي‌ماه وي با دستور قضايي بازداشت شد.متهم پس از انتقال به اداره چهاردهم پليس آگاهي تهران، به جرم خود اعتراف كرد و مدعي شد كه در مدت يك سال فعاليت خود، از هرفرد مبلغ يك ميليون و 200هزارتومان تحت عنوان هزينه كارگزيني دريافت كرده است. اين در حالي است كه در حدود 900 نفر تاكنون به طرح شكايت از مديرعامل شركت كاغذي پرداخته‌اند.سرهنگ كارآگاه محمدرضا ذاكر استقامتي، معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي تهران، با اعلام اين خبر گفت: شاكيان احتمالي مي‌توانند براي شكايت به اداره چهاردهم مبارزه با كلاهبرداري پليس آگاهي تهران مراجعه كنند.

کد خبر 283354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha