پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

تهران - ایرنا: «خیز اصلاح طلبان» و «رای مشترک: همه پرسی» عنوان‌های مهمی که در صفحه نخست روزنامه شرق در شماره روز پنجشنبه هجدهم دی مشاهده می‌شود.

 شرق

این روزنامه تیتر یک را به موضوع خیز اصلاح طلبان، اختصاص داد و عنوان کرد: اصلاح طلبان ٢٥دی ماه گرد هم می‌آیند. طبق برنامه مصوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیش بینی شده است که «خاتمی» سخنران مراسم باشد و «هاشمی» هم پیام بدهد. فراگیری جمع اصلاح طلبانه ٢٥دی تا حدی است که برخی معتقدند حتی در دوران اصلاحات هم شاید چنین جمع کثیری از جریان اصلاحات و طیف های مختلف، این گونه گرد هم جمع نشده بودند. همایش های اصلاح طلبان جسته گریخته در این سال ها در استان ها برگزار شده اما تهران مدت‌هاست که جمع رسمی اصلاح طلبان را در این حد، اجماع به خود ندیده است. اعلام حضور عمومی اصلاح طلبان بعد از مدت ها درحالی است که اصولگرایان از ناکامی انتخابات٩٢ به این سو، به بهانه های مختلف همایش برگزار کرده اند. از جمع دلواپسان، تا همایش وحدت و اجماع و اخیرا کنگره جمعیت ایثارگران با حضور چهره های شاخص اصولگرا. امروز هم پنجمین همایش بزرگ اصولگرایان با سخنرانی آیت الله «علم الهدی»، «حداد عادل» و حجت الاسلام «تقوی» در مصلای تهران برگزار می‌شود.

رای مشترک: همه پرسی، تیتر دیگر روزنامه شرق است. هاشمی رفسنجانی و سخنگوی دولت هم به حامیان همه پرسی پیوستند و هریک به سبک خود از ایده رفراندوم دفاع کردند. اگرچه مقصود رییس جمهور و دولت از همه پرسی، جهت گیری سیاست های اقتصادی کلان است ولی هاشمی از منظری بالاتر درباره اصلاح قانون اساسی صحبت کرده است. با این حال هردو در یک چیز مشترک هستند و آن رجوع به آرای عمومی برای اصلاح، تغییر یا تعیین خط مشی آ ینده کشور است. پیشنهاد روحانی نه مقابله با قانون مصوب و نه تغییر قوانین مادر و نه تغییر در ساختارهای کشور است. او می خواهد در مورد یک اختلاف برداشت از مفهومی به نام «منافع ملی»، مردم بین او و مخالفانش قضاوت کنند. اما «هاشمی رفسنجانی» در گفت وگویی با فصلنامه «شهر قانون» که پایگاه اطلاع رسانی هاشمی دیروز روی خروجی خود قرار داد، تاکید کرده است: «قانون اساسی همانطور که در گذشته اصلاح شده و به رای مردم گذاشته شد باز هم می تواند اصلاح شود چون هر قانونی که براساس احکام اسلامی نوشته می شود، برای مردم است.» او گفته است: «اگر روزی تصمیم گرفته شود و همه بپذیریم که باید ساختار حقوقی کشور اصلاح شود، آن وقت حقوقدان های اهل مطالعه و آشنا به رموز مسایل حقوقی در کشور زیاد هستند و می توانند خیلی از این مسایل را اصلاح کنند.»

این روزنامه با انعکاس موضوع شلیک به قلب اروپا، نوشت: اروپا روزهای دشواری را سپری می کند؛ درست یک روز بعد از آنکه عده ای در مخالفت با جنبش «پگیدا» (اروپاییان میهن پرست مخالف اسلامی شدن غرب) در آلمان دست به اعتراض می زنند و با دردست داشتن پلاکاردهایی مانند «پناهنده، خوش آمدی» با سیاست های این گروه تندرو مخالفت می کنند، افراد مسلح با فریاد «الله اکبر» به قلب فرانسه شلیک می کنند که به اروپایی ها ثابت کنند که آنان نیز همواره در خطرند. تنها یک اتفاق کافی بود که فرانسوی ها چندهفته بعد از حادثه گروگانگیری در سیدنی استرالیا، روز خود را با شنیدن خبر تیراندازی به پایان ببرند؛ حادثه ای که تنها چندساعت پس از وقوع آن، «فرانسوا اولاند»، رییس جمهوری این کشور را مجبور کرد جلسه ای ویژه را تشکیل دهد و پس از آن در محل حادثه حاضر شود. داستان از این قرار بود که چندنفر با لباس سیاه در حالی که صورت خود را پوشانده بودند، پس از ورود به دفتر هفته نامه طنز فرانسوی «شارلی ابدو»، با اسلحه کلاشنیکف و راکت افراد حاضر را هدف قرار دادند. شاهدان عینی می گویند که صدای شلیک حداقل ٣٠گلوله را شنیده اند. به گفته کارکنان این روزنامه که برخی از آنان به پشت بام روزنامه فرار کردند، این حادثه تنها یک «قتل عام» است. برخی نیز می گویند، مهاجمان که بدون لهجه فرانسوی حرف می زدند، قبل از شلیک نام افراد را می پرسیدند یا اسم کسانی که قصد کشتن آنان را داشتند، صدا می زدند. به گفته آنان، یکی از افراد مسلح در حین حمله، فریاد «الله اکبر» سر داده و مهاجمان گفته اند که ما شارلی را کشتیم و «انتقام پیامبر» را گرفتیم. مهاجمان پس از درگیری با پلیس فرانسه و شلیک مستقیم به آنان، فرار کرده اند. به گفته منابع آگاه در پلیس فرانسه، این حمله ١٢قربانی برجا گذاشت که ١٠نفر از آنان روزنامه نگار و کاریکاتوریست و سه نفر پلیس بودند.

روزنامه شرق با بازتاب سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه من با مذاکره مخالف نیستم، نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای، صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم قم عنوان کردند: باید حربه تحریم را از دست دشمن بگیرید چراکه اگر چشم به دست دشمن بدوزید تحریم ها همچنان باقی خواهد ماند همانگونه که آمریکایی ها، امروز با کمال وقاحت می گویند اگر در قضیه هسته ای، ایران کوتاه هم بیاید تحریم ها، یکجا و همه برداشته نمی شود.» ایشان پرسیدند با این واقعیات آیا می شود به چنین دشمنی اعتماد کرد؟ من با مذاکره مخالف نیستم، اما معتقدم باید دل را به نقطه های امیدبخش حقیقی سپرد نه به نقطه های خیالی. مسوولان، به لطف خدا مشغول کار هستند و همه باید به دولت کمک کنند اما دولتی ها هم مراقب باشند حاشیه سازی نکنند و ضمن خودداری از بیان حرف های غیرلازم، دودستگی به وجود نیاورند و تلاش کنند وحدت و ایمان و همت ملت را مورد استفاده صحیح قرار دهند.

کد خبر 283523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha