اسدالله افلاکی: سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، روز گذشته با اعلام اینکه نظر این فراکسیون درباره ساخت جاده درجنگل ابر فصل‌الخطاب است، گفت: پرونده احداث جاده در جنگل ابر برای همیشه مختومه اعلام می‌شود.

كمال الدين پير موذن با اعلام اين خبر افزود: اين نظر فراكسيون محيط‌زيست و گروهي از نمايندگان مجلس است كه پنجشنبه گذشته از محل احداث جاده در جنگل ابر بازديد كردند و پس از بررسي 3محور مواصلاتي موجود در محدوده مورد نظر(جاده توسكستان، راميان و خوش ييلاق) كه استان گلستان را به استان سمنان وصل مي‌كند ساخت جاده در جنگل ابر را غيرضروري دانستند.

عليه جنگل ابر

كشمكش 10ساله موافقان و مخالفان ساخت جاده در جنگل ابر، اخيرا با نامه‌اي كه به امضاي 151نماينده مجلس رسيد وارد مرحله جديدي شد. اين نامه كه با واكنش فعالان، كارشناسان و نخبگان محيط‌زيست مواجه شد نشان داد كه هنوز محيط‌زيست براي بسياري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اولويت ندارد. هرچندكمال الدين پيرموذن، سخنگوي فراكسيون محيط‌زيست پس از رسانه‌اي شدن اين نامه با اعلام اينكه امضاي خود را پس گرفته است در توجيه اين كار نمايندگان، گفت كه بسياري از نمايندگان مجلس نامه را نخوانده امضا كرده‌اند. با وجود اين امضاي 151نماينده ذيل نامه‌اي كه بر احداث جاده در جنگل ابر تأكيد مي‌كرد سبب شد تا بسياري از تشكل‌هاي زيست‌محيطي با تهيه طومار و بيانيه براي مقامات مختلف نسبت به نابودي جنگل ابر هشدار دهند. اين هشدارها همراه با پيگيري‌هاي مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست، به انتخاب 2نماينده مجلس براي داوري ميان مخالفان و موافقان احداث جاده در جنگل ابر منتهي شد و بدين‌ترتيب رئيس فراكسيون محيط‌زيست و نماينده مردم علي آباد كتول كه براي داوري در مورد ايجاد يا عدم‌ايجاد جاده جنگل ابر به‌عنوان داور انتخاب شده بودند توافق كردند تا به همراه شماري از نمايندگان مجلس براي تعيين تكليف جاده در جنگل ابر از منطقه بازديد كنند.

حضور فعالان محيط‌زيست براي حمايت از جنگل ابر

گزارش‌هاي دريافتي همشهري نشان مي‌دهد، محمدرضا تابش، رئيس فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي كه به همراه شماري از نمايندگان ازجمله عباس رجايي، رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، پنجشنبه گذشته براي بازديداز جنگل ابر به استان گلستان سفر كردند پس از بازديد از محور‌هاي مواصلاتي موجود در منطقه و ارزيابي جاده مورد مناقشه، در جلسه‌اي نفسگير كه در محل استانداري گلستان تشكيل شده بود، موضوع احداث جاده در جنگل ابر را با توجه به ديدگاه‌هاي موافقان ومخالفان از زواياي مختلف بررسي مي‌كنند و در پي اين بررسي‌ها به ممنوعيت ساخت اين جاده رأي مي‌دهند.

يكي از فعالان محيط‌زيست به همشهري گفت: در تمام مدتي كه اعضاي فراكسيون محيط‌زيست و سايرنمايندگان به همراه مسئولان محلي در محل استانداري گلستان، مشغول بررسي احداث جاده در جنگل ابر بودند با وجود بارش باران، شماري از دوستداران محيط‌زيست با تجمع جلوي ساختمان استانداري با شعاردادن از جنگل ابر حمايت كردند و بدين‌ترتيب با مخالفت اكثريت كارگروهي كه براي حكميت به جنگل ابر رفته بودند ساخت جاده در اين جنگل منتفي شد تا يكي از بكرترين و درعين حال با ارزش‌ترين لكه‌هاي جنگلي كشور كه ارزش جهاني دارد از دخالت‌هاي غيرمسئولانه مصون بماند.

جنگل ابر با 35هزار هكتار وسعت در 50كيلومتري شمال شرق شاهرود و در مسير جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستاي ابر قرار دارد و از آنجا كه فضاي اين جنگل را پوششي از ابر فرا مي‌گيرد به جنگل ابر شهرت دارد.

اين لكه جنگلي، قسمتي از جنگل‌هاي باستاني هيركاني است و رويشگاه شماري از گياهان دارويي كم‌نظير است. اين جنگل در ميان2 اكوسيستم منطقه نيمه‌بياباني و جنگلي واقع شده است به‌طوري‌كه مي‌توان در جنگل‌هاي اين ناحيه درختان سوزني برگ را در كنار درختان پهن برگ مشاهده كرد اين امر در گونه‌هاي جانوري هم تأثيرگذار بوده است.

سازمان حفاظت محيط‌زيست تعلل نكند

سهل انگاري و بي‌تفاوتي سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌آبخيزداري در ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده سرانجام كار را به حكميت كشاند تا فراكسيون مجلس شوراي اسلامي وارد گود شود و براي بخشي از جنگل‌هاي بي‌نظير كشور كه اهميت جهاني دارد تعيين تكليف كند. گرچه بنا به اعلام سخنگوي فراكسيون محيط‌زيست مجلس، كارگروهي كه از جنگل ابر بازديد كرده‌اند به ممنوعيت ساخت جاده در جنگل ابر رأي داده‌اند اما سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور مي‌توانستند با ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده مانع از دخالت‌هاي غيرمسئولانه در اين منطقه ارزشمند جنگلي شوند كما‌اينكه درحال حاضر هم تبديل جنگل ابر به منطقه حفاظت شده اولويتي است كه بايد در دستور كار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار بگيرد.

 

کد خبر 283608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha