همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دو دهه گذشته رشته‌های علوم انسانی در کشور با یک رشد جهشی و غیرهدفمند گسترش یافته‌اند به گونه‌ای که هم اکنون حدود دو میلیون دانشجو در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش فارس، محمد فرهادی در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شورای ارتقا و تحول علوم انسانی به عنوان یکی از شوراهای تخصصی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی عهده‌دار مسئولیت مهم تحول و ارتقاء و بازنگری در مبانی و مبادی این علوم است و به همین اعتبار از اهمیت وافری برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدفمندی در آموزش عالی در همه رشته‌ها و گرایش‌ها ضرورت دارد و در علوم انسانی ضرورت آن بیشتر است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: علوم انسانی چون به انسان می‌پردازد و مستقیما بر فرهنگ اثر می‌گذارد باید بر طبق جهان‌بینی اسلام بازنگری شود.

وی افزود: در جهان‌بینی اسلام که در قرآن کریم تبلور یافته است، انسان ذیل خداوند متعال و وابسته به او تعریف می‌شود و به همین دلیل باید علوم انسانی اسلامی با توجه به این نگاه و رویکرد بازنگری و تدوین شود.

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اینکه قرآن کریم بارها انسان را مخاطب قرار می‌دهد و از او می‌خواهد نگاه خود را به آفرینش سامان دهد، بزرگترین دلیل بر امکان و لزوم علوم انسانی اسلامی است.

  • علوم انسانی غربی، ناتوان از حل مشکلات جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: خروجی و ماحصل علوم انسانی باید در حل مشکلات کشور مفید باشد و علوم انسانی متعارف که ریشه در جهان بینی غرب دارد، صرف‌نظر از آنکه با مبانی ارزشی اسلام متعارض است در حل مشکلات جامعه نیز ناتوان بوده است.

وی افزود: در موضوع «تحول و ارتقاء در علوم انسانی» باید ابتدا بدانیم کجا هستیم و باید به کجا برویم و به این منظور مدل ارزیابی نتیجه کار باید تدوین شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: موضوع علوم انسانی نباید وابسته به ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار علم باشد بلکه در بسیاری از موارد باید صرف‌نظر از جریان حاکم بر بازار عرصه و تقاضای علمی، کار شود.

فرهادی گفت: آمایش آموزش عالی و ساماندهی این بخش و توجه به توان کیفی اعضاي هیئت‌‌ علمی و اساتید دانشگاه‌ها باید حرف اول را در گسترش آموزش عالی بزند.

وی افزود: علوم انسانی وابسته، محمل اصلی تسلط استعمار نوین است و همه کشورهایی که توانسته‌اند خود را از تحت سیطره استعمارگران خارج کنند، ابتدا در بخش علوم انسانی خود را از سیطره خارج کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه به مطالعات بین رشته‌ای و تأثیر علوم انسانی بر سایر بخش‌های مانند پزشکی، مهندسی در این زمینه لازم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به عنوان مثال در زمینه پزشکی، اگر پزشک از مطالعات علوم انسانی برخوردار باشد، حتما می‌تواند بهتر به فعالیت درمانی خود بپردازد و با بیمار تحت درمان خود ارتباط برقرار کند.

فرهادي ادامه داد: خود را موظف به اجرای مصوبات شورای تحول و ارتقا علوم انسانی می‌دانیم و ساماندهی رشته‌ها و تسریع در بررسی سایر رشته‌های باقی مانده را از این شورا خواستاریم.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري همچنين گفت: در موضوع مقابله با سرقت ادبی و پایان‌نامه‌های سفارشی، در دانشگاه‌ها نظارت را تشدید کرده‌ایم و در بیرون دانشگاه هم پیش‌نویس یک لایحه به منظور جرم‌انگاری این سرقت ادبی، به زودی تقدیم دولت خواهد شد.

کد خبر 283680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha