همشهری آنلاین: وزیر خارجه قبرس همچنین با اشاره به تحولات در منطقه گفت: تحولات در سوریه و عراق چالش امنیتی برای لبنان ایجاد کرده و معتقدیم ایران می‌تواند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را تسهیل کند.

وزیر خارجه قبرس

به گزارش ایسنا، یانی کاسولی دی، وزیر خارجه قبرس در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: سفر من به ایران در زمان بسیار مهمی انجام شده و فرصت خوبی است که علاوه بر مسائل دوجانبه درباره موضوعات منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کنیم.

وی با اشاره به پایبندی دو کشور به یک ارزش، اظهار کرد: ما به خوبی یکدیگر را درک می‌کنیم و فرصتی خوبی فراهم شده تا درباره ثبات و امنیت منطقه که مورد علاقه دو طرف است صحبت کنیم.

وزیر خارجه قبرس ادامه داد: تجارت، توریسم، فرهنگ، آموزش و نهادهای مالی و اجرایی کردن توافقنامه‌های فیمابین از جمله مسائلی است که ما درباره آن صحبت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما در قبرس منطقه اختصاصی تجاری داریم که متاسفانه نیروهای ترکیه در آن هستند و به نوعی به آن تهاجم کرده‌اند. ما همچنین از روند تشکیل دولت فراگیر در عراق و مقابله با داعش حمایت می‌کنیم و معتقدیم سرنوشت سیاسی سوریه بسیار مهم است و باید در مسیر حل و فصل بحران سوریه، تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور حفظ شود.

وزیر خارجه قبرس همچنین درباره تحولات در منطقه به لبنان اشاره کرد و گفت: تحولات در سوریه و عراق چالش امنیتی حتی برای لبنان ایجاد کرده و معتقدیم ایران می‌تواند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را تسهیل کند. ما معتقدیم تروریسم تهدیدی است که از منطقه فراتر می‌رود و باید مانع آن شویم.

وی نقش ایران را در مقابله با تروریسم کلیدی دانست و گفت: ایران می‌تواند در این زمینه به طور موثر وارد شود و ما از ایران می‌خواهیم از سیاست حسن همجواری با تمام همسایه‌ها استفاده کند. وی هم چنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نتیجه مثبت برسد.

وزیر خارجه قبرس خاطرنشان کرد: قبرس در زمینه مبارزه با تروریسم بسیار جدی وارد شده است و از اولویت‌های سیاسی خارجی‌اش است. ما می‌خواهیم به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا متوجه ضروریات و نیاز منطقه باشیم. مدیترانه شرقی و فراتر از آن باید به مساله مقابله با تروریسم توجه ویژه داشته باشیم. برخی از همسایگان ما از جمله لبنان در خطر هستند و اگر تروریسم به سواحل مدیترانه برسد برای بقیه اروپا و دنیا پیچیدگی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: ما با وجود اینکه کشور کوچکی هستیم و مشکلات خاص خود به ویژه با ترکیه داریم اما در ارسال تجهیزات برای ارتش لبنان در مقابله با تروریسم و یا برای اقلیم کردستان تردید نداشتیم. امروز صدای ما در اتحادیه اروپا به وضوح شنیده می‌شود و سعی می‌کنیم در تصمیمات عمده آن شرکت کنیم و نگرانی‌های دوستان‌مان از جمله ایران را در آنجا نیز مطرح سازیم.

وزیر خارجه قبرس همچنین از سفر وزیر انرژی، توریسم و تجارت قبرس در راس هیاتی در ماه آینده به ایران خبر داد و گفت: رفت و آمد بین دو کشور گسترش خواهد یافت و سعی می‌کنیم برخی زمینه‌های همکاری را تسریع و توافقنامه‌های قبلی را اجرا و توافقنامه‌های جدیدی را به امضا برسانیم. ما همچنین آماده‌ایم نسبت به جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و احیای فرهنگ، توریسم و باستان‌شناسی با ایران همکاری کنیم.

کد خبر 283798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha