همشهری آنلاین: آثار کمال‌الملک و ١٤ نقاش کلاسیک ایرانی در کنار ١٨ نقاشی کلاسیک غربی در گالری شکوه روی دیوار رفته است.

گالری نقاشی

به گزارش ایسنا، «شکوه هنر» عنوان این نمایشگاه است که بهنوش فروتن - مدیر گالری شکوه - نمایشگاه‌گردانی آن را برعهده دارد.

او درباره‌ی برپایی این نمایشگاه گفت: یافتن خاستگاه‌ها و ریشه‌های هنری، زمینه‌ساز خودشناسی و پیشرفت است. از این رو است که ما هر سال بخشی از هنر کلاسیک ایران را مرور می کنیم. این‌بار اما در کنار آثار بزرگان کشور، برخی آثار کلاسیک غربی راکه هم دوره با ایرانی‌ها در فرانسه، ایتالیا، اتریش و ... زندگی می‌کردند، به تماشا گذاشتیم تا مخاطب کم و بیش با فضای هنری آن روزگاران آشنایی بیشتری یابد.

فروتن با بیان این‌که این نمایشگاه شامل ٤٠ اثر شامل ٢٢ اثر از هنرمندان ایران و ١٨ تابلو از هنرمندان اروپایی است و در میان شان نام‌های بزرگی مانند کمال‌الملک، علی رخساز، حیدریان، علی اکبر صنعتی، دوستعلی، پی جم، عباس کاتوزیان، حسین همدانی، محسن سهیلی و ... دیده می‌شود، گفت: کمال‌الملک برای فراگیری نقاشی روز دنیا عازم اروپا شد و رهاوردش نوعی نقاشی رئالیستی بود که سال‌ها بعد توسط شاگردانش رواج بسیار یافت.

 

او افزود: اتفاقا هدف ما از ارائه‌ی آثار اروپایی همان دوره در کنار آثار ایرانی، این است که مخاطبان بتوانند بین آثار ایرانی و اروپایی مقایسه داشته باشند و این تفاوت را در رنگ‌ها، سوژه‌ها و مدل‌هایی که هنرمندان ایرانی و اروپایی به تصویر کشیده‌اند، از نزدیک ببینند.

فروتن همچنین بیان کرد: این آثار با تلاش فراوان از افراد مختلف جمع‌آوری شده و از بین تعداد زیادی کار انتخاب شده است. امیدوارم این‌گونه آثار از انبار خانه‌ها بیرون آیند و روی دیوار گالری‌ها به تماشا گذاشته شوند تا ریشه‌های نقاشی مدرن و معاصر ایرانی بیشتر معرفی شود.

 

جلیل رسولی - هنرمند خوشنویسی و نقاشی‌خط - یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه «شکوه هنر» بود. او در سخنان کوتاهی درباره‌ی این نمایشگاه، گفت: در این نمایشگاه شاهد آثار بسیار باارزش از هنرمندان ایرانی و اروپایی هستیم. پیش از این، کار کلاسیک مطرح‌تر از امروز بوده است، اما اکنون به‌خاطر ورود آثار مدرن تمایل به آثار کلاسیک کمتر شده است. حال آن‌که آثار کلاسیک همیشه ماندگار است. در این نمایشگاه کارهای بسیار خوبی از رئال تا قهوه‌خانه‌ای و حتی امپرسیونیسم به تماشا گذاشته شده است که نوعی بازخوانی تاریخ هنر هم محسوب می‌شود.

او ادامه داد: مردم باید به بازدید از این آثار بیایند، زیرا کارهای کلاسیک به‌عنوان ریشه‌ای برای آثار مدرن امروزی محسوب می‌شود و ارزش و اعتبار آثار مدرن به‌خاطر وجود این آثار است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا اول بهمن از نمایشگاه «شکوه هنر» واقع در فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ١٩ دیدن کنند.

کد خبر 284431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha