همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی «شما» برای هفته پایانی دی ماه مستندهای متنوعی را در نظر گرفته است.

شبکه شما

به گزارش فارس؛ مستندهای شبکه «شما» برای هفته پایانی دی ماه به شرح زیر است:

  • مستند میراث گذشتگان

مستند فرهنگی و اجتماعی میراث گذشتگان معماری و شیوه ساخت خانه‌های استان زنجان را بررسی می‌کند و به بیان  تاریخچه بنا، نوع معماری، کاربرد و قدمت و معرفی مالکان اصلی بنا  می‌پردازد.

این برنامه با کمک منابع آرشیوی و همچنین طرح‌های گرافیکی، بناهای مختلف را تصویر سازی کرده و با معمارانی بومی منطقه درباره بنا به گفت‌وگو نشسته است. توجه به عوامل طبیعی، عوامل سنتی و مذهبی در پیدایش و تکامل خانه ها از جذابیت‌های مستند میراث گذشتگان است.

مستند میراث گذشتگان با نگاه به شاخصه‌های مهم فرهنگی مانند مذهب، آداب و آیین‌ها و روش زندگانی نسل‌های گذشته به معرفی بناهای تاریخی استان زنجان مانند کاروانسراها، بازار، حمام، خانه‌های قدیمی و تاریخی، مساجد و عمارت‌های حکومتی پرداخته است.

عوامل تولید عبارتند از تهیه‌کننده :معصومه شیخی، نویسنده و کارگردان: میر عباس سعادتمند، تحقیق: معصومه شیخی و علی رجبی، تصویربردار: علی رجبی و گوینده متن: علیرضا جهادی.

مستند میراث گذشتگان یکشنبه 27دی ساعت 13 از شبکه شما پخش میشود و علاقمندان میتوانند بازپخش آن را دوشنبه ساعت 14 ملاحظه کنند.

  • مستند دالامپر

مستند محیط زیستی دالامپر که توسط نادر پاکروان کارگردانی شده است یکشنبه 28 دی ساعت 18 از شبکه شما پخش می‌شود.

این مستند در نظر دارد به اکوسیستم این منطقه بپردازد و اطلاعات دقیقی از محیط پیرامون برکه و منطقه به بینندگان عرضه کند و زیبایی های پنهان را به تصویر بکشد. در جنوب غربی ارومیه در دامنه کوه دالامپر برکه‌های زیادی وجود دارد که از ذوب شدن برف‌های این کوه به وجود آمده‌اند. در این مستند به معرفی برکه های کوه دالامپر در استان آذربایجان غربی پرداخته می‌شود.

دریاچه دالامپر در استان آذربایجان غربی و در دامنه‌های کوه دالامپر قرار دارد. کوه دالامپر با ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر در۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار گرفته است. این کوه در نقطهٔ صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع است و از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده‌ است. این کوه دارای یخچال‌های چندین هزار ساله است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این کوه وجود دریاچه‌های طبیعی در دامنه‌هاست که از جمله این دریاچه‌ها می‌توان به دالامپر، مامه شیخ، بنچول، دیمهک و... اشاره کرد.

از گونه‌های جانوری این کوهستان می‌توان به خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی، عقاب و... اشاره کرد. همچنین پوشش گیاهی ویژهٔ زاگرس معتدل از جمله گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و... در دالامپر به وفور یافت می‌شود.

  • مستند یاسه چاه

مستند یاسه چاه با بررسی پیشینه روستای تاریخی با همین نام دوشنبه 29 آذر ساعت 13 روی آنتن شبکه شما می‌رود.

در مستند یاسه چاه مبتنی بر پژوهش‌های علمی و همچنین نظرات کارشناسی، پیشینه این روستای تاریخی که بر اساس شواهد و مدارک موجود به چهارصد سال پیش باز می‌گردد و با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، دالان‌های تو در تو و سبک معماری خاص در فهرست آثار ملی ایران با عنوان روستای هدف گردشگری ثبت و بررسی شده و زیبایی‌های آن به تصویر کشیده شده است.

در مستند یاسه چاه ضرورت نگهداری و احیای بافت قدیمی این روستا که در سال های اخیر در معرض تند باد و تغییرات ناگهانی قرارگرفته و همچنین بازسازی چهره روستا که با ویلا سازی و ساخت و سازهای بی رویه تغییر یافته و دگرگون شده است، به چشم می‌خورد.

تهیه کننده، کارگردان، تصویربردار و تدوین گراین مستند امرالله محمودی است.

  • مستند پره

مستند پره به تهیه‌کنندگی حسین جدی و کارگردانی جلال کرامتی ساخته شده است و در مورد صیادان و کار آنهاست.

این مستند داستان زندگی مشقت بار عده‌ای از اهالی روستای علی آباد خلخال است که برای کسب روزی حلال همه ساله در فصل خاصی خانواده خود را ترک می‌کنند و در استان گیلان بندر کیاشهر مشغول صید ماهی می‌شوند.

این مستند اجتماعی روز سه شنبه ساعت 18 از شبکه شما پخش می‌شود و علاقمندان می‌توانند بازپخش آن را روز بعد ساعت 14 تماشا کنند.

  • زمستان تنها نیست

مستند زمستان تنها نیست به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پرویز رستمی پنجشنبه ساعت 14 روی آنتن شبکه شما می‌رود.

استان کردستان طبیعت بکری دارد. طبیعتی که با آغاز فصل سرما و ریزش برف چهره خیره کننده‌ای به خود می‌گیرد. زمستان تنها نیست روایت زندگی و آداب و رسوم مردم یکی از روستاهای تابعه استان است و همزمان به مسایل و مشکلات موجود در فصل زمستان می‌پردازد.

این مستند در نگرشی کلی به کردستان و موقعیت جغرافیایی آن که باعث به وجود آمدن طبیعت کوهستانی و سرد سیر این منطقه شده است اشاره می‌کند، زمستانی که تأثیر آب و هوای سرد آن بر مردم منطقه به حدی غلبه می‌کند که مردم از تابستان در فکر تهیه آذوقه زمستانی خویش هستند.

در این مستند خواهید دید که چطور موقعیت جغرافیایی منطقه باعث شده کشاورزان و دامداران در فصول گرم سال به کار کشاورزی و دامداری بپردازند و در فصل زمستان که به علت سردی هوا فعالیت‌های کشاورزی عملاً غیر ممکن می‌شوند به استراحت بپردازند و فرصتی بیابند برای اجرای مراسمات سنتی خود مثل جشن‌ها و عروسی‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی، و به این ترتیب ارتباط خانوادگی و عشیره ای خود را پایدار ترسازند.

وحدت و یکپارچگی فرهنگی مردم این مناطق که از اصیل ترین اقوام ایرانی نژاد محسوب میشوند هرچند بین مراسمات و سنت های مردم مناطق یاد شده نیز تفاوت هایی دیده می شود اما این مسئله خود بر زیبایی و تنوع فرهنگ مردم این منطقه می‌افزاید.

کد خبر 284473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha