جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا، با تشریح روند دریافت معافیت پزشکی، تأکید کرد که پلیس با تمرکز روی مدارک ارائه شده از سوی متقاضیان معافیت پزشکی، راه این تخلف را سد می‌کند.

کارت معافیت از خدمت سربازی

سردار كريمي در توضيح فرايند معافيت‌هاي پزشكي گفت: مشمولان قبل از اعزام به خدمت ابتدا توسط پزشكان، معاينه اوليه مي‌شوند تا سلامت آنها تأييد شود، چرا كه براساس قانون تنها افراد سالم مي‌توانند به سربازي بروند. بخشي از بيماري‌ها به‌صورت باليني قابل تشخيص هستند مانند آنكه فردي عضوي از بدن خود را از دست داده باشد، اين افراد به شوراهاي پزشكي ما مراجعه كرده و پس از رسيدگي، رأي نهايي براي آنان صادر مي‌شود. وي با بيان اينكه تأييد ادعاي افراد براي ابتلا به برخي بيماري‌ها مانند سرطان يا ديسك كمر به آزمايش‌هاي مختلف نياز دارد، گفت: اولويت اول براي مراجعه به كليه بيمارستان‌هاي نظامي در سطح كشور و سپس بيمارستان‌هاي دولتي زيرنظر وزارت بهداشت و درمان است. البته با برخي از بيمارستان‌هاي خصوصي نيز تفاهمنامه‌هايي امضا شده تا درصورت لزوم از كمك آنها هم استفاده شود.

كريمي با اشاره به اينكه نتايج اعلامي از سوي بيمارستان‌هاي معتمد سازمان به شوراي پزشكي ارسال مي‌شود، گفت: براساس قانون، شوراي پزشكي متشكل از 3پزشك نظامي يا معتمد است كه پس از بررسي‌هاي لازم، نظر خود را اعلام مي‌كنند. اين شورا مي‌تواند با رد يا تأييد بيماري، نظر بدهد كه فرد بايد به خدمت اعزام، معاف از رزم يا معاف دائم شود. سازمان وظيفه عمومي ناجا، نظر شوراي پزشكي را با قانون تطبيق مي‌دهد و درصورت مغايرت با قانون و همچنين اگر مشمول به رأي صادره اعتراض داشته باشد، پرونده به شوراي‌عالي پزشكي ارجاع داده مي‌شود. به گفته وي، شوراي‌عالي پزشكي متشكل از 5پزشك متخصص است كه پس از بررسي مجدد، رأي قطعي را اعلام مي‌كنند كه نظريه اين شورا، قطعي و لازم الاجراست و فرد نمي‌تواند به اين راي، اعتراض داشته باشد.

جانشين سازمان وظيفه عمومي ناجا مهم‌ترين شيوه‌هاي جاعلان براي ارائه مدرك غيرواقعي را چنين توضيح داد: روش‌هاي جازني، جعل مدارك پزشكي و جعل مدارك استعلاجي از شگردهايي است كه جاعلان دنبال مي‌كنند. به‌دنبال فعال كردن سامانه‌اي هستيم كه مانع از اقدام مجرمانه جاعلان باشد و به‌زودي اين سامانه عملياتي خواهد شد. افرادي كه معلول بوده يا والدين معلول دارند، بايد از شوراي پزشكي بهزيستي نامه بگيرند و به سازمان وظيفه عمومي ارائه دهند كه ممكن است فرد، نامه جعلي به اين سازمان ارائه كند. بنابراين ضمن شناسايي اينگونه شگردها، هم‌اكنون با در اختيار گرفتن سامانه مانع اين اقدام مجرمانه شده‌ايم.

وي با اشاره به تمركز پليس بر اين حوزه، تأكيد كرد: با الكترونيك كردن كارت‌هاي پايان خدمت، امكان جعل آنها غيرممكن خواهد بود. برخي از افراد ممكن است از طريق تطميع ديگران، مدارك پزشكي جعلي بگيرند اما در نهايت جعلي بودن اين مدارك از طريق بررسي توسط شوراي پزشكي، مشخص مي‌شود بنابراين سازمان وظيفه عمومي ناجا بايد با رصد و شناسايي روزنه‌ها، اقدامات مجرمانه در اين حوزه را به‌شدت كاهش دهد.

کد خبر 285140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha