بیابان لوت و قنات‌های ایران برای ثبت در پرونده میراث جهانی به یونسکو ارسال شدند.

کویر لوت

خبرگزاري ميراث فرهنگي ارسال پرونده قنات‌هاي ايران و بيابان لوت به يونسكو را 2روز پيش اعلام كرده بود اما ديروز معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي با اعلام رسمي اين خبر در نشست پايگاه‌هاي ميراث جهاني بيستون و شهرسوخته گفت كه اين دو پرونده براي اجلاس جهاني يونسكو در سال2016 ارسال شده است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي گفت: 2‌پرونده «بيابان لوت» به‌عنوان ميراث طبيعي و پرونده زنجيره‌اي «قنات‌ها» را به‌عنوان ميراث تاريخي ايران به يونسكو فرستاديم تا پس از بررسي كارشناسان يونسكو، در اجلاس2016 مطرح شود.

او با اشاره به بحران آب و لزوم توجه وزارتخانه‌ها به بحث قنات و نوع نگاه‌هاي موجود گفت: پرونده زنجيره‌اي 11قنات زنده مانند «قصبه خراسان» با بيش از 2هزار سال قدمت، قنات‌هايي مانند «بلده»، «زارچ» يزد، «حسن‌آباد مشير» در مهريز يزد و «دوقلو» در بم به يونسكو ارسال شدند كه اين اقدام نشان‌دهنده استفاده از قنات در ايران از گذشته‌هاي بسيار دور است. آنطور كه خبرگزاري ميراث فرهنگي نيز اعلام كرده بود، طبق ضوابط كميسيون ملي يونسكو اول فوريه آخرين فرصت ارسال پرونده‌هاي ميراث‌جهاني و طبيعي كشورهاي عضو يونسكو است و ايران نيز براساس اين قانون پرونده قنات‌ها و كوير لوت را به يونسكو ارسال كرده است.

محمدحسن طالبيان كه مسئوليت تدوين پرونده‌هاي ثبت جهاني ايران در يونسكو را نيز بر عهده دارد با تأكيد بر اينكه اگر يك پرونده تاريخي به‌صورت زنجيره‌اي به يونسكو ارسال شود مي‌توان آن را در موقعيت‌هاي بعدي اضافه كرد گفت: در آينده با رسيدگي به ديگر قنات‌هاي زنده در سطح كشور، مي‌توانيم مقدمات الحاق آنها به اين پرونده زنجيره‌اي را انجام دهيم. آنطور كه خبرگزاري ميراث فرهنگي اعلام كرده است، پرونده بافت روستايي منطقه اورامانات كه محدوده وسيعي از شهرهاي كردستان، كرمانشاه و كردستان عراق را در برمي‌گيرد نيز درحال آماده‌سازي براي ثبت جهاني است.پرونده ثبت‌جهاني بافت روستايي اورامانات محدوده بسيار وسيعي از شهرهاي مريوان، اورامان‌تخت، پاوه، نوچه، ژارود، حلبچه، طيوله و بياره را دربرمي‌گيرد.

کد خبر 286164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha