شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۲
۰ نفر

میان فیلم‌هایی که در دهه ۶۰ در ارتباط با انقلاب ساخته شد، «ترن» جایگاهی ویژه دارد؛ فیلمی که اولین بار در ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و خوش درخشید.

فیلم دهه ۶۰ ترن

فيلم برنده چند لوح زرين شد كه مهم‌ترينش لوح زرين بهترين بازيگر نقش اول مرد براي فرامرز قريبيان بود. ترن يكي از فيلم‌هاي عظيم و خوش‌ساخت دهه60 به شمار مي‌آيد؛ فيلمي كه منتقدان تكنيك آن را ستودند و هنوز هم خيلي‌ها آن را بهترين فيلم سازنده‌اش، زنده‌ياد امير قويدل مي‌دانند. ترن به لحاظ ژانر در رده فيلم‌هاي حادثه‌اي قرار مي‌گيرد و به لحاظ مضمون به روايت انقلاب در بستري نمادين مي‌پردازد. در واقع در فيلم ترن اين حركت قطار انقلاب است كه درام اثر را شكل مي‌دهد.

بازي فرامرز قريبيان در نقش يك سوزنبان پير با چهره‌پردازي خاصي هم همراه بودكه در آن سال‌ها مورد توجه قرار گرفت. نكته‌اي كه در بازخواني فيلم جالب توجه به نظر مي‌رسد حضور زنده‌ياد خسروشكيبايي در يكي از نقش‌هاي موثر اين اثر سينمايي است. ترن ازجمله فيلم‌هايي است كه پس از اكران موفق در سال67 بارها از تلويزيون پخش شده و تقريبا پاي ثابت باكس‌هاي صداوسيما در ايام دهه فجر است. موسيقي زيباي مجيد انتظامي در ترن هم همچنان به‌يادماندني است.

روايت فرامرز قريبيان از ساخت ترن خواندني و جالب‌توجه است: «ترن يكي از مشكل‌ترين فيلم‌هايي است كه تاكنون بازي كرده‌ام. يادم هست كه هنگام فيلمبرداري وقتي چند پلان مي‌گرفتيم بايد صبر مي‌كرديم تا قطاري عبور كند. چون راه‌آهن شمال كشور تك‌خطه بود و تنها در ايستگاه‌هاي دوخطه امكان داشت قطارها از كنار هم عبور كنند. اين موضوع فيلمبرداري ترن را دشوار كرده بود. مرحوم امير قويدل كه من فيلم «بندر مه‌آلود» را هم با او كار كردم كارگرداني بااخلاق، منضبط و مسلط به ابزار بود.

براي فيلم ترن هم خيلي زحمت كشيد و حاصلش هم فيلم خوبي شد كه متأسفانه جلوه‌هاي ويژه جالب‌توجهي نداشت. من در زمان فيلمبرداري ترن به اقتضاي نقشم، هدايت قطار را ياد گرفته بودم و اينقدر بر كار مسلط شده بودم كه راهبر ترن با اعتماد به اينكه من از پس كار برمي‌آيم سر صحنه حاضر نمي‌شد. يكي ديگر از خاطرات شيرين من از اين فيلم هم همبازي شدن با زنده‌ياد خسرو شكيبايي است كه او هم مثل زنده‌ياد قويدل خيلي زود از ميان ما رفت.»

کد خبر 286463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha