جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

رضا ظریفی: شهری با وسعت و جمعیت تهران با معضلات زیست‌محیطی بسیاری روبه‌روست.

tehran

در اين شهر روزانه حدود 8هزار تن زباله جمع‌آوري مي‌شود. همچنين حدود 5 . 3 ميليون خودرو و به همين تعداد نيز موتورسيكلت در خيابان‌هاي شهر جولان مي‌دهند. نتيجه تردد اين تعداد وسيله نقليه در تهران سوزاندن روزانه 5 . 14ميليون ليتر بنزين است. اين در حالي است كه موتورسيكلت‌ها و خودروهاي فرسوده حدود 8برابر ميزان استاندارد آلايندگي توليد مي‌كنند. با توجه به همين موارد تكليف هواي اين شهر مشخص مي‌شود.

آنچه كه شهردار تهران هفته گذشته در مراسم آغاز بهره‌برداري از نيروگاه زباله‌سوز كهريزك مبني بر جان دادن مردم تهران از بابت آلودگي هوا گفت تلنگري به همه ماست تا نگاهي جدي به عملكرد خود در حوزه محيط‌زيست شهري داشته باشيم. نقش شهروندان، مديران و مسئولان شهري در شهرداري تهران و شوراي اسلامي شهر، مديران و مسئولان دولتي در سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت صنايع، وزارت نفت و حتي خودروسازان در اين ميان قابل بررسي است.

تهران، مستعد آسيب‌هاي زيست‌محيطي بسياري است، اما براي جلوگيري از بروز آسيب‌ها بايد اراده و مديريت داشت. اگر از شهروندان خواسته مي‌شود زباله را از مبدا تفكيك كرده يا حتي زباله كمتري توليد كنند در مقابل زيرساخت‌هاي جمع‌آوري مكانيزه زباله در شهر و استفاده بهينه از پسماندهاي شهر نيز ايجاد شده است. ناوگان حمل‌ونقل عمومي نيز با توجه به ظرفيت‌هاي مالي مديريت شهري تهران (بدون تكيه بر كمك‌هاي دولتي) در حد قابل‌قبولي توسعه يافته است. البته ساخت 25كيلومتر مترو براي تهران در هرسال نشان مي‌دهد كه اين توسعه همچنان ادامه دارد.

با وجود اين، اين سؤال نزد افكار عمومي مطرح است كه دولت بابت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي در كلانشهرها چه اقداماتي را در سال‌هاي اخير انجام داده است؟ اين در حالي است كه مردم اعتقاد دارند دولت مي‌تواند كمك بزرگي به حفظ محيط‌زيست شهرها كند.

طبق قانون توسعه حمل‌ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت(ابلاغي در تاريخ يكم دي‌ماه 86)، دولت بايد طوري برنامه‌ريزي مي‌كرد كه سهم حمل‌ونقل عمومي در سفرهاي درون‌شهري از ابتداي سال 91به 75درصد برسد. در اين قانون سهم مترو از سفرهاي درون‌شهري 30درصد، سهم اتوبوسراني 25درصد و سهم تاكسيراني 20درصد (براي تهران) پيش‌بيني شده بود كه اگر اين قانون اجرايي مي‌شد وضعيت آلودگي هوا در تهران و كلان‌شهرها بحراني نمي‌شد.

به‌طور حتم اجراي اين قانون و كمك به توسعه حمل‌ونقل عمومي، ارتقاي استاندارد ساخت خودروهاي وطني، حفظ كيفيت بالاي سوخت عرضه شده در شهرها، تحقق سامانه ملي معاينه فني و كاهش مدت معافيت خودروهاي نو از 5 سال به 2 سال مي‌تواند گام‌هاي اساسي در راستاي حفظ محيط‌زيست و كاهش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ باشد و شهروندان انتظار تحقق اين وعده‌ها را دارند.

کد خبر 287087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha