«یمن مقابل چشمان ما در حال فروپاشی است»؛ این جمله دبیرکل سازمان ملل متحد در ابراز نگرانی از اوضاع فقیرترین کشور عربی به خوبی نشان داد که با تلاش برخی کشورها برای مداخله و ایجاد خلأ سیاسی و امنیتی این کشور می‌تواند تبدیل به سوریه‌ای دیگر شود.

یمن

درحالي‌كه مذاكرات ميان گروه‌هاي يمني در صنعا با نظارت جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل در جريان است، روز گذشته وزراي امور خارجه شوراي همكاري خليج‌فارس در رياض نشست فوق‌العاده‌اي تشكيل دادند تا راهكارهاي خود را در يمن بررسي كنند. اين در حالي است كه برخي گزارش‌ها از نشست  نشان مي‌دهد كه كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس ازجمله عربستان با قدرت‌گرفتن شيعيان در يمن قصد دارند روندي مشابه سوريه را با اعطاي تسليحات و كمك‌هاي مالي به گروه‌هاي افراطي حاضر در يمن پيگيري كنند.

جنبش انصار‌الله بارها گروه‌هاي ديگر يمن را براي گفت‌وگوهاي ملي دعوت كرده اما با شكست اين روند اكنون به گفته جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل، يمن در آستانه جنگ تمام‌عيار داخلي قرار گرفته است. اين در حالي است كه سناريوي ايجاد خلأ سياسي در يمن از سوي كشورهاي نزديك به شوراي همكاري خليج‌فارس با تعطيلي زنجيره‌اي سفارتخانه‌ها ادامه دارد. روز گذشته امارات، تركيه و قطر در ادامه اين موج، تعطيلي سفارتخانه‌هاي خود در صنعا را اعلام كردند.

سفارتخانه هلند و بخش كنسولگري سفارتخانه ژاپن هم به بهانه «اوضاع امنيتي» يمن تعطيل شدند. عربستان، آلمان و ايتاليا هم از كشورهاي ديگري هستند كه پس از آمريكا، انگليس و فرانسه سفارتخانه‌هاي خود را تعطيل كرده‌اند. در همين حال گزارش‌ها از نشست روز گذشته وزراي امور خارجه شوراي همكاري خليج‌فارس نشان مي‌دهد كه كشورهاي عضو به رهبري عربستان سناريويي مشابه سوريه را عليه يمن درنظر دارند.

در سوريه اين كشورها تلاش گسترده‌اي داشتند تا با ارسال تسليحات و اعطاي كمك‌هاي مالي گروه‌هاي افراطي، دولت بشار اسد را سرنگون كنند. دولت بشار اسد در قدرت باقي ماند اما پول‌هاي هنگفت سرازير شده خطري مانند گروه تروريستي داعش را به‌وجود آورد كه حالا آتش آن دامن كشورهاي عربي را هم گرفته است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه درصورت شكست مذاكرات صنعا، كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس به‌دنبال تحريم‌ يمن، ادامه روند تعطيلي سفارتخانه‌ها و درخواست از شوراي امنيت براي مداخله در اين كشور هستند.

اين در حالي است كه روزنامه الجزيره عربستان روز گذشته همزمان با برگزاري نشست شوراي همكاري خليج‌فارس در رياض طي گزارشي مسئله حمايت مالي و تسليحاتي كشورهاي عربي از گروه‌هاي افراطي در يمن را براي مقابله با جنبش انصارالله مطرح كرد؛ اقدامي كه مي‌تواند آتش جنگ طولاني‌مدت داخل يمن را مانند تجربه عراق و سوريه روشن كند. چند كارشناس ضد‌تروريسم روز گذشته در گفت‌وگوي ويژه‌اي با روزنامه ديلي اكسپرس انگليس اعلام كردند درصورتي كه كشورهاي غربي به جاي تعطيلي سفارتخانه‌هاي خود به‌دنبال ثبات در يمن نباشند، القاعده با سوءاستفاده از وضعيت يمن اين كشور را پاره پاره خواهد كرد. دكتر لارنس برگر، رئيس مركز روابط بين‌الملل دانشگاه ليدز تأكيد كرده كه كشورهاي غربي با ادامه اين روند بايد منتظر روندي مانند سوريه و عراق در يمن باشند.

جنبش انصارالله يمن پس از استعفاي رئيس‌جمهور و نخست‌وزير اين كشور از گروه‌هاي سياسي اين كشور خواست تا در نشست گفت‌وگوهاي ملي حضور پيدا كنند. با اتمام مهلت تعيين شده در اين كنفرانس، جنبش انصارالله در نشستي با برخي گروه‌هاي يمني، بيانيه‌اي تحت عنوان «بيانيه قانون اساسي جديد» صادر كرد كه براساس آن، شورايي 5نفره به نام «شوراي رياستي» مسئوليت‌هاي رئيس‌جمهور را براي دوره‌ انتقالي 2ساله بر عهده گرفت.

عربستان كه از مهم‌ترين حاميان مالي گروه‌هاي افراطي در سوريه بوده است، اكنون در يمن هم در صف اول كشورهاي حامي گروه‌هاي افراطي در مقابل شيعيان انصارالله است. در واقع كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس حاضر هستند با اقدام‌هايشان القاعده در يمن قدرت بيشتري بگيرد و يمن با خاك يكسان شود اما شيعيان به‌عنوان بخش مهمي از جمعيت اين كشور سهمي از قدرت نداشته باشند.

به همين‌خاطر روز گذشته روسيه اعلام كرد كه هر نوع مداخله خارجي در يمن و اعمال تحريم عليه اين كشور نتيجه معكوس به‌دنبال خواهد داشت. وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي تأكيد كرده كه بحران يمن تنها از طريق يك گفت‌وگوي عادلانه و فراگير ميان طرف‌هاي يمني قابل حل و فصل است و روسيه تنها از اين اقدام حمايت مي‌كند. روز گذشته اما حملات جديد نيروهاي القاعده در جنوب يمن باعث كشته شدن حداقل 26نفر ديگر شد.

کد خبر 287186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha