به گزارش ایسنا، امیر سر تیپ دکتر محمدحسین دادرس رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش در این جلسه ضمن تبریک ایام سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت:در عصری زندگی می کنیم، در دنیایی زندگی میکنیم که یک مقدار قاعدهاش عوض شده یعنی قاعده جدیدی که ایجاد شده و حاکم شده بر دنیای امروز این قاعده قدرت حکومتی را کم کرده است، حکام را کم کرده است، یک انسجام بزرگی را ایجاد و این قاعده بر رفتار فردی انسانها اثر گذاشته و رفتار اجتماعی انسانها یعنی رابطه اقتصادی، رابطه سیاسی، رابطه اجتماعی و رابطه فرهنگی را تغییر داده است.
وی ادامه داد: در گذشته دور هم این مسیر باید طی میشد منتهی زمانش طولانی بود. امروزه این قاعده در کوتاهمدت اثر زیادی بر رفتار فرزندان، من و دیگر همکاران گذاشته است و این تاثیرگذاری بیش از آن مقداری است که نظام سنتی خانواده میتوانست این تاثیر را داشته باشد. یعنی فرزند من و شما پیشمان روی مبل نشسته است ولی وقتی که دستش روی موبایل میرود،این امکان برایش وجود دارد که حضورش در فرانسه باشد، در انگلستان است، در اروپاست، نظام موجود فضای مجازی با این به گونهای ارتباط برقرار کرده که جسمش در اختیار ماست، تمام هوش و حواسش و تمام گیرندگیهایش در ارتباط با نظام بیرونی فعال شده و این نظام مجازی پشتوانه خودش را یا سرعت تغییر خودش را مرهون انقلابی است که در تکنولوژی بوقوع پیوسته است، فضای مخابرات، فضای الکترونیک همه چیز را دگرگون کرده است.
وی ادامه داد: تئوریای که امروزه ارائه میشود ممکن است عمرش یک نیم ساعت باشد، به اندازهای که در فضای مجازی قرار میگیریم و به دیگر جاها با انقلاب اطلاعاتی که شده میرسد و بلافاصله علیهاش یا له اش مطلبی ارائه میشود، تثبیت میشود یا از دور خارج میشود یا قدرت خروج ندارد مثلاً ممکن است علوم انسانی که با تئوریها رابطه دارد و مبنایش تئوریهاست، قابل تغییرباشد ولی علوم تجربی اینطور نیست، گرچه برخی از فرضیهها درعلوم تجربی به تئوریها سوار شده است. پس فضای مجازی حاکمیتی ایجاد کرده که حاکمیت نظام خانواده، نظام سنتی خانواده، نظام آموزشی یک جامعه،نظام حکومتی را و حاکمیتش را کم کرده است یعنی آن حقیقت مجازی، سلطه پیدا کرده است. به عبارتی اگر بخواهیم ببینیم قدرت نظام امنیتی یک منطقه، نظام امنیتی جامعه و نظام امنیتی در فضای بزرگتر چگونه تعریف شده است باید ببینیم که این حاکمیت که درابتدا می توانسته ثبات ایجاد کند از کجا شروع میشود و به کجا میرسد، به همین دلیل است که امروزه مقداری سمت توجه دنیا از ژئوپلیتیک به ژئواکونومی و باز جلوتر به ژئوکالچرمتمایل شده است و بجای اینکه بگویند عناصری را ما به آن توجه میکنیم که آن عناصر میتواند به یک جامعه قدرت بدهد، فرهنگ را دقت می کنند. جلوتر که میآئیم امروزه در نظام رفتاری یک جامعه، فکر انسانی مورد توجه است به همین لحاظ است که دنیای امروز تشکیلاتی را به نام این تکفیریها و داعش راه انداخته است، برای اینکه تفاوت در رویکردها و دیدگاهها ایجاد شده است.
سرتیپ دادرس اظهار کرد: یک تفاوت اصلی بین این دنیای اسلام و غرب وجود دارد. غرب و ما تفاوتمان این است که ما مسلمانها میگوئیم مبنای فکری ما در چارچوب دین بسته شده است، دین حدیث برای اقتصاد دارد، برای جامعه دارد، برای روابط جامعه دارد، برای ارتباط همسایه و افراد با هم دارد،همینطور برای نوع اقتصادشان و نوع زندگیشان برنامه دارد ولی غرب این را ندارد، غرب تئوریسینهایش مینشینند و این برنامه را مینویسند. ما حتی در درون دینمان هم میگوئیم، ما شیعیان ، امامانی داشتیم که این امامان این شریعت، این راه را تعریف کردهاند، ما بینیازتریم یعنی در همه حوزهها دستور داریم، صاحب روش هستیم، حالا که غرب این را ندارد در هر زمان تئوریسینهایی هستند که تحت تأثیر پدیدههای بیرونی تجویزهایی دارند، اتفاقاً دنیای روزشان هم برابر اون تجویزها حرکت می کند، یعنی تئوری هایی که یک زمانی می¬گوید که تانک در محیط بیرونی اش هست و توانمندی در این زمینه دارد، میگوید تصرف منطقه به عنوان یک اصل مورد نظر است و زمان دیگر میگوید توجه دنیا به این باید باشد که قدرت در اثر توان دریایی ایجاد میشود، و زمانی دیگر از قدرت هوایی بواسطه ساخت هواپیماهای جنگی پیشرفته برخوردار می شود،میگوید قدرت را من در نیروی هوایی میبینم آن تعیین کننده است. جلوتر که میآئیم امروزه میگویند، موج انسانی است که ایجاد قدرت میکند، پس هر کسی که آن موقع میگفت که هر کس هواپیما دارد دنیا را میگیرد و چنین عمل میکرد، امروز میگوید هر کس بر این موج انسانی سوار شد، دنیا را میگیرد.یعنی ابزار سلطه از سختافزار به نرمافزار تغییر وضعیت داده است. به همین دلیل تلاش کردند بر فرهنگ جوامع انسانی حاکم بشوند
وی یادآور شد:بنابراین امروزه این تئوریسینها توانسته اند، دنیای غرب را به این توجه برسانند که بر این مبنای فکری "هرکس بر امواج فکری جامعه حاکم شد میتواند حاکم بر دنیا باشد"قدرت را در دست خواهد داشت. جنس این طراحیها ، نرمافزاری است و چون از عمق و نفوذ بیشتری برخوردار است خطری بیشتری را هم متوجه جوامعی که با این تهدید روبرو هستند میکند. گروهک تروریستی داعش حاصل همین تفکر نرم افزاری است. این طراحیهایی که میبینیم کاری میکنند شیعه و سنی مقابل هم، همدیگر را از بین ببرند،و سپس یک داعش هم بیاید این دو تا را از بین ببرد. دیگر نیازی نیست که دشمنان این منطقه، دشمنان دین بیایند، نیرویی بگذارند در داخل این کشورها ورود کنند،کشته بدهند و خرج کنند تا بتوانند تصرف کنند. مدلی که عوض شده از جنس تلاشهایی است که در منطقه ارزشهایش موجود است و برای از بین بردن این ارزشها باید از جنس خودش اقدام کنند، اینجا اقدام کردند، این طوری شدکه فضا مجازی شد، فضای گفتمانی شد، فضا فکری شد، فضا ادراکی شد.بنابراین آینده متعلق به آن کسی است که در این فضا بتواند مقدمات خودش را کشف کند و اتفاقاً حرکت سازمام حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برای ثبت ارزشها و مبانی که از جنس ارزشی بوده چقدر زیبا و قشنگ است. در این سو، دشمن سمتی را که نشانه رفته همین است،چون کشور ما کثیرالقومه است. فضای قومیتی ایجاد کردند، فضایی ایجاد کردند که ارزشهای قومی در تقابل با ارزشهای ملی باشند و تلاش کردند فضایی ایجاد کنند که ارزشهای ملی در تقابل با ارزشهای دینی باشند.
سرتیپ دادرس خطاب به حضار گفت: در این کار ارزشی یعنی انجام تحقیقات برای جمعآوری اطلاعات پروژههای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شما ثبت میکنید و من به شما غبطه میخورم، مثل شما هم این کار را بلد نیستم، توانایی شما را هم ندارم، غبطه میخورم که به عنوان یک امیر کبیر در موضوعتان دارید میدرخشید. واقعیت را ثبت می کنید، کار خیلی سختی است .این که عنوان میشود، به پروژهای، اطلاعات جمعآوری شده دیگری را راه نمیدهند این عمل یا با هدف است و یا کم اطلاعی مجری پروژه در آن نهاد است. گاهی هم با نیت تحریف است. شما محققین و نویسندگان تاریخ دفاع مقدس که از فرماندهان و پیشکسوتان آن دوران سراسر افتخار هستید، در این برهه وظیفه جمعآوری اسناد و مدارک را بر عهده دارید، وظیفه سنگینی بر دوش شما قرار دارد.این انگیزه که شما به عنوان برگزیدگان ارتش در یک مجموعه کارآمد و قوی به نام سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، کاری بزرگ را تحت عنوان "تدوین اسنادی تاریخ هشت سال دفاع مقدس" بدون چشمداشت مادی انجام میدهید حرکتی فراسازمانی و ملی است. مانند امیرکبیر.امیر کبیر زندگی ساده و بیآلایشی داشت و آنچه در ذهن این مرد بزرگ وجود داشت، اعتلای ایران و سرافرازی آن بود برای همین است که در تاریخ از او به بزرگی یاد میشود و تا ابدیت، زنده است،کار شما نیز از این جهت ارزشمند و ماندگار است. شما برای همیشه تاریخ، نگارنده وقایع حقیقی نظام دفاعی کشور هستید و شما را به این نام تحسین خواهند کرد.
وی افزود: ارزشهایی که به نسل جوان منتقل میشود و در این فضای مجازی ادبیاتی که میماند این حقیقت را به آینده منتقل میکند و این حقیقت مبنای فکری آیندگان خواهد شد و این سهمی است بزرگ با اجری اخروی. چشم شما چیزی تدوین کرده که نظام دفاعی ارتش را درست کرد، این همان چشمی است که شب را برای امنیت مسلمین و نگهبانی به صبح گذرانده و در روایت امام معصوم(ع) است که به آتش دوزخ نمیسوزد،این عمل آیا قابل قدر و اندازهگیری است؟ قطعا قابل قدرشناسی و اندازهگیری نیست و واقعاً من شما را به عنوان چهرههای ملی تحسین میکنم، تکریم میکنم و تمام قد مقابلتان به احترام میایستم. این قداست و احترام را با ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی خویش در صحنههای عملیاتی کسب کردهاید. این برای ارتش یک فرصت تاریخی است تا گنجینهای از معارف، ایثار و شهادت راکه در سینههای شما پیشکسوتان که جنگ را اداره کردهاید، مستند سازی نماید، این باید به گونهای ثبت شود که آیندگان این پشتوانه را در ذخیره خود داشته باشند. این موضوع موضوعی فردی و سازمانی نیست. تاریخی را که مخبری،صیاد شیرازی،بابایی و کشوری آفریدند. سرمایهای ملی و متعلق به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و باید بتوانیم از این خوب استفاده کنیم.
نظر شما