سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

«انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌های محلات تهران قطعا ۲۲ اسفند‌ماه و در یک‌مرحله برگزار می‌شود»؛ این خبر را روز گذشته مرتضی طلایی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در نشست خبری خود اعلام کرد.

انتخابات شورایاری

 اينطور كه وي گفت آمادگي لازم نيز براي برگزاري اين انتخابات به‌وجود آمده است؛ انتخاباتي كه برگزاري آن بزرگ‌ترين مشاركت شهروندان در امور شهري است.

طلايي در ابتداي نشست خبري به فعاليت شوراياري‌ها در 3دوره گذشته اشاره كرد و اصرار بر برگزاري انتخابات دوره چهارم شوراياري‌هاي محلات تهران را استفاده از ظرفيت و پتانسيل آنها در راه خدمت به نظام، كشور و مردم دانست. وي اظهار اميدواري كرد تا شوراي محلي در سطح ملي نيز مورد توجه قرار بگيرد و ديگر شهرها نيز با الگو گرفتن از پايتخت در فعال كردن شوراها و مديريت محلي تلاش كنند. رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران در ادامه گفت: «ما ادعا مي‌كنيم بزرگ‌ترين سازمان‌ مردم‌نهاد در سطح ملي را در تهران داريم». وي براي اين منظور آماري را هم ارائه داد. فعاليت 5 تا 6 هزار نيروي داوطلب در امور ورزشي، فرهنگي، اجتماعي و خدماتي در سطح محلات و ثبت‌نام 13هزارو815 نفر براي شركت در انتخابات شوراياري‌هاي تهران سند ادعايي به‌حساب مي‌آيد كه طلايي ديروز به آن اشاره كرد.

  • تشكيل مجمع ادواري شوراياران

مرتضي طلايي در بخشي از صحبت‌هاي خود گفت كه اگرچه از بين داوطلباني كه براي انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند سرانجام حدود 3500نفر عضو شوراياري مي‌شوند اما بقيه افراد ثبت‌نام‌كننده نيز پس از انتخابات و با يك فرايند پيش‌بيني شده همكاري نزديكي را با سازمان‌هاي مردمي شهرداري تهران خواهند داشت. به گفته وي ستاد هماهنگي اقدام به تشكيل مجمع ادواري شوراياران با استفاده از ظرفيت 3دوره گذشته شوراها نيز خواهد كرد. طلايي همچنين عنوان كرد كه با اجراي يكسري اقدامات و با استفاده از تجربيات گذشته، در دوره چهارم شوراياري‌ها كنترل و نظارت بيشتري مي‌شود تا ضريب خطاي آن به حداقل ممكن كاهش يابد. نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اينكه در اين دوره از انتخابات براي نخستين بار موضوع نظارت بر انتخابات سيستمي و ساختار‌مند اعمال خواهد شد گفت: «9نفر از اعضاي شوراي شهر تهران، هيأت نظارت بر انتخابات را تشكيل داده‌اند.»

وي درخصوص اعضاي تشكيل‌دهنده هيأت اجرايي چهارمين دوره انتخابات شوراياري‌ها نيز اينطور گفت‌ كه براساس آيين‌نامه از 22نفر از معتمدين 22منطقه تهران دعوت شده و درنهايت 6 نفر از اين افراد به‌عنوان هيأت اجرايي و انتخابات تعيين شده‌اند. طلايي ادامه داد: «6نفر از معتمدين مناطق به همراه نماينده ستاد هماهنگي شوراياري‌ها، 3نماينده شهرداري تهران و همچنين نماينده ثبت‌احوال، هيأت اجرايي انتخابات را تشكيل خواهند داد ضمن اينكه سازوكار اين انتخابات منطبق با ساير انتخابات كشور است.»

به گفته وي 2هزار شعبه اخذ رأي براي روز انتخابات درنظر گرفته شده است. طلايي افزود: «شوراياري‌ها يك نهاد اجتماعي و كاركرد آن نيز غيرسياسي است و اصل آن است كه متخصصين فرهنگي و اجتماعي وارد اين نهاد اجتماعي شوند.»

وي گفت كه به‌زودي زمان تبليغات و اسامي افراد صلاحيت‌دار هم اعلام مي‌شود. وي همچنين عنوان كرد: «طي روزهاي آينده از تمامي داوطلبان چهارمين دوره انتخابات شوراياري‌ها دعوت به عمل خواهد آمد و آموزش‌هاي لازم به اين افراد داده خواهد شد.» طلايي تأكيد كرد: «با هماهنگي دستگاه‌هاي مرتبط بنا داريم افراد در محلات تنها به كانديداهاي ثبت‌نام شده رأي بدهند در اين زمينه نظارت و بازرسي صورت خواهد گرفت و درصورتي كه داوطلبان اقدام به آوردن افراد از بيرون محلات پاي صندوق‌هاي رأي كنند به‌عنوان متخلف محسوب شده و حذف خواهند شد.» وي با اشاره به همكاري دولت به‌منظور برگزاري چهارمين دوره انتخابات شوراياري‌ها گفت كه ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرايي، امنيت انتخابات شوراياري‌ها ازجمله اقدامات مؤثر دولت در اين انتخابات بوده است.

  • ثبت‌نام‌كنندگان شوراياري از نگاه آمار

رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران روز گذشته آخرين آمار مربوط به داوطلبان چهارمين دوره انتخابات شوراياري‌ها را ارائه كرد. حضور افرادي با سطح تحصيلات عاليه از ويژگي‌هاي اين دوره است. اين در حالي است كه به گفته طلايي تلاش مي‌شود تا خانم‌ها نيز در اين عرصه حضور پررنگ‌تري داشته باشند.

13815نفر داوطلب ثبت‌نام و كد رهگيري دريافت كرده‌اند.

منطقه 5 با 2هزارو43 نفر، منطقه4 با 1153نفر، منطقه15 با 1176نفر، منطقه2 با 1032نفر و منطقه يك با 964نفر ازجمله مناطقي هستند كه بيشترين آمار ثبت‌نام‌كنندگان را در دوره چهارم انتخابات شوراياري‌ها به‌خود اختصاص داده‌اند.

10906نفر آقا و 2909نفر خانم هستند.

مدرك 6202 نفر كارشناسي و 2127نفر كارشناسي‌ارشد، 328نفر دكتري و 2252نفر كارداني است. 153نفر نيز تحصيلات حوزوي دارند. با اين حساب بالغ بر 80درصد ثبت‌نام‌كنندگان مدرك كارداني به بالا دارند. اين در حالي است كه كمتر از 20درصد ديپلم و زيرديپلم دارند.

کد خبر 287420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha