سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

انگلیسی‌ها هنوز از خبر فرار ۳ دختر نوجوان این کشور برای پیوستن به گروه تروریستی داعش بهت زده هستند.

خانواده دختران پیوسته به داعش

 هنوز كسي نمي‌داند چه در سر اين دختران نوجوان مي‌‌گذشته كه در سن 15و 16سالگي به جاي رفتن به مدرسه، با ترك خانواده‌شان سوار هواپيما شده و به تركيه رفته‌اند تا خود را براي بودن در ميان داعشي‌ها به سوريه برسانند. روز گذشته خانواده اين دختران درحالي‌كه عروسك‌ها و وسايل شخصي‌شان را در دست داشتند مقابل دوربين رسانه‌ها حاضر شدند تا شايد در نا‌اميدي مطلق پيام‌شان به گوش بچه‌هايشان برسد:

«نمي‌توانيم جلوي اشك‌هايمان را بگيريم. دوباره فكر كنيد و به خانه برگرديد.» دولت فرانسه هم به‌تازگي در اقدامي بي‌سابقه گذرنامه 6شهروند اين كشور كه به‌گفته مقام‌هاي امنيتي قصد پيوستن به داعش را داشته‌اند توقيف كرده تا جلوي سفر آنها به عراق يا سوريه را بگيرد. بعد از فرار 3دختر دانش‌آموز انگليسي مدرسه‌هاي اين كشور در وضعيت هشدار قرار گرفته‌اند و ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس از مراكز آموزشي خواسته براي مبارزه با تروريسم به دولت كمك كنند.

اين 3نوجوان اما مشتي نمونه خروار و نمونه‌اي از بحران كشورهاي غربي درباره پيوستن اتباع‌شان به داعش به‌حساب مي‌آيند به همين‌خاطر يكي از محورهاي اصلي نشست افراط‌گرايي واشنگتن كه به‌تازگي به ميزباني رئيس‌جمهور آمريكا برگزار شد مسئله بررسي راهكارهاي ريشه‌‌اي براي جلوگيري از پيوستن جوان‌ها و نوجوان‌هاي كشورهاي غربي به داعش بود.

در اين ميان روزنامه اينديپندنت روز گذشته گزارش داد كه گروه تروريستي داعش 2مدرسه انگليسي‌زبان را در منطقه تحت اشغال خود تاسيس كرده تا تور خود را براي كودكان و نوجوانان اروپايي و آمريكايي پهن‌تر كند. تازه‌ترين گزارش‌ها رقم نيروهاي خارجي داعش را 20هزار نفر تخمين مي‌زند كه حداقل 3هزار و 400نفر آنها از كشورهاي غربي هستند.

مقام‌هاي اسكاتلنديارد اعلام كرده‌اند كه در حال همكاري با سازمان‌هاي امنيتي تركيه هستند تا شايد بتوانند ردي از شميمه بيگم 15ساله، كديزا سلطانه و آميرا عباسه 16ساله پيدا كنند اما منابع داعش گفته‌اند اين دخترها به سوريه رسيده‌اند. رسانه‌هاي انگليس گزارش‌داده‌اند كه اين دختران در شبكه‌هاي اجتماعي پيگير افراطي‌ها ازجمله اقصي محمود بوده‌اند. اقصي محمود دختر انگليسي ديگري است كه سال 2013 از انگليس به سوريه رفت تا به داعش بپيوندد. داعش حالا در شهر رقه 2مدرسه انگليسي‌زبان دخترانه و پسرانه تشكيل داده و تبليغات گسترده‌اي براي جذب دانش‌آموز براي اين مدرسه‌ها از كشورهاي ديگر را شروع كرده است.اقدامي كه نشان مي‌دهد اين گروه تروريستي به‌دنبال جذب بيشتر نيروهاي خارجي است.

  • راهكارهاي بي‌فايده

داعش «رسانه‌اي‌ترين» گروه تروريستي جهان توصيف مي‌شود. اين گروه برنامه‌هاي مفصلي براي كشاندن نوجوان‌ها و جوان‌ها از كشورهاي مختلف جهان دارد؛ كساني كه شايد به‌دنبال ماجراجويي يا هويت، راه سوريه و عراق را در پيش مي‌گيرند. دولت فرانسه به همين‌خاطر براي نخستين‌بار گذرنامه‌هاي 6شهروند اين كشور را ضبط كرده است. اين اقدام دولت فرانسه در چارچوب قانون مبارزه با تروريسم صورت مي‌گيرد كه در ‌ماه نوامبر (آبان) گذشته تصويب شد.

وزير كشور فرانسه گفته است گذرنامه‌ها و كارت‌هاي ملي اين افراد براي مدت 6‌ماه ضبط شده است و هرگونه تجديد نظر در اين تصميم، بعد از آن صورت خواهد گرفت. در اقدامي مشابه به پليس انگليس هم اجازه داده شده كه گذرنامه‌هاي افراد مظنون در حال ترك كشور را تا ۳۰ روز توقيف كند.

آمريكا و كشورهاي غربي چندين‌ماه است كه انجام حملات در سوريه و عراق را در قالب يك ائتلاف شروع كرده‌اند اما حالا مقام‌هاي اين كشورها تازه به اين نتيجه رسيده‌اند كه بمباران و كشتن نيروهاي افراطي در هزاران كيلومتر دورتر از كشورشان نمي‌تواند آنها را پيروز كند و بايد در خانه به‌دنبال ريشه بحران باشند.

ماري هارف، يكي از سخنگوهاي وزارت امور خارجه آمريكا به همين‌خاطر به‌تازگي در يك مصاحبه تلويزيوني تأكيد كرد كه كشتن نيروهاي افراط‌گرا نمي‌تواند آمريكا را در مقابل گروهي مانند داعش پيروز كند. او گفت: ما بايد به‌دنبال ريشه‌هايي باشيم كه باعث مي‌شود افراد به اين گروه‌ها ملحق شوند؛ريشه‌هايي مانند نبود فرصت‌هاي برابر شغلي يا موارد ديگر.

روشن شدن ابعاد عضو‌گيري گروه‌هاي تروريستي مانند داعش از ميان شهروندان غربي، نه‌تنها جوامع و دولت‌هاي اروپايي را حيرت‌زده كرده ‌است بلكه دولت‌هايي مانند انگليس، آلمان و فرانسه به فكر راه‌هايي مانند سلب تابعيت و اخراج شهرونداني افتاده‌اند كه به اين گروه‌ها مي‌پيوندند. در دانمارك گروه‌هايي ايجاد شده‌‌اند كه بعد از شناسايي جوانان يا شهرونداني كه قصد عضويت در گروه‌هاي شبه‌نظامي و تروريستي را دارند، آنها را در برنامه‌هاي آموزشي شركت مي‌دهند و سعي مي‌كنند كه آنها را از اين كار منصرف كنند.

  • پهپادهاي ناشناس بر فراز مراكز حساس پاريس

پرواز چند هواپيماي بدون سرنشين بر فراز مراكز حساس پاريس باعث نگراني‌هاي امنيتي جديد در اين كشور شده است. حداقل ۵ فروند هواپيماي بدون سرنشين دوشنبه شب و ساعت 6بامداد سه‌شنبه بر فراز سفارت آمريكا و برج ايفل و ميدان كنكورد ديده شده‌اند. مقام‌هاي پليس فرانسه اعلام كرده‌اند با وجود تلاش‌هايشان نتوانستند ردي از اين هواپيماها پيدا كنند.

کد خبر 288190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha