چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

در شرایطی که اکران فیلم‌های روی پرده تا روز پایانی سال در سینماهای آزاد ادامه دارد، از صبح امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه۹۳ زنگ آغاز اکران فیلم‌های نوروزی به صدا درآمد و سالن‌های تاریک ۹روز مانده به آغاز سال۹۴ با آثار تحسین‌شده فیلم فجر۳۳ و یک فیلم پرحاشیه بازمانده از جشنواره به میزبانی دوستداران فیلم و سینما رفتند.

روباه


به‌گزارش همشهري، طبق مصوبه آخرين جلسه شوراي صنفي نمايش، اكران فيلم‌هاي سينمايي «رخ ديوانه»، «طعم شيرين خيال»، «استراحت مطلق» و «ايران‌برگر» از امروز آغاز شد و «روباه» بهروز افخمي از آخرين چهارشنبه سال در گروه فرهنگ روي پرده مي‌رود. تا 27اسفند، اكران فيلم‌هاي «تمشك» و «لامپ100» ادامه دارد و البته با وجود گلايه‌هاي متعدد تهيه‌كننده، خبري از اكران «عصر يخبندان» مصطفي كيايي در سينماهاي آزاد نخواهد بود.

رخ ديوانه كه با بردن 3سيمرغ بلورين بهترين فيلم، بهترين كارگردان و فيلم برگزيده تماشاگران فاتح مطلق جشنواره سي‌وسوم بود، از اميدداران فتح گيشه نوروزي است؛ تركيب جوانانه بازيگران، استفاده مناسب از شبكه‌هاي مجازي و ابزارهاي نوين ارتباطي و روايت پيچيده ماجراها به‌احتمال فراوان به مذاق تماشاگران جوان خوش مي‌آيد و شايد سابقه خوش «تقاطع» فيلم قبلي داوودي را در ذهن مخاطبان زنده كند. گرچه بازي بازيگران جوان از روزهاي اوج آنها فاصله دارد و به كليشه پهلو مي‌زند. طناز طباطبايي، ساعد سهيلي، نازنين بياتي و صابر ابر در رخ ديوانه بيش از اندازه معمولي به‌نظر مي‌رسند.

طعم شيرين خيال را كمال تبريزي ظاهرا در اوج بي‌خيالي و سرخوشي ناشي از توقيف سريال پرحاشيه‌اش ساخته تا اين روزهاي پرتلاطم را پشت سر بگذارد و در كمال آرامش سراغ پروژه‌هاي بعدي خود برود. فيلم تقريبا غيراز نازنين بياتي و سيدشهاب‌الدين حسيني چيزي براي جلب نظر مخاطب ندارد و گويش كرماني هم نمي‌تواند خلأهاي زياد روايت و داستان را پركند. ضمن اينكه بخش‌هاي انيميشن فيلم هم نچسب و تا حدودي دور از ذهن است.

ايران‌برگر مسعود جعفري‌جوزاني را مي‌توان ادامه منطقي مجموعه زنجيره‌اي «پايتخت» سيروس مقدم دانست؛ با اين تفاوت كه اين بار دوستداران نقي معمولي به جاي تلويزيون در سينما به تماشاي او مي‌نشينند. فيلم يك محسن تنابنده شوخ و سرخوش دارد كه لحظه لحظه حضورش روي پرده بساط خنده است. انبوه بازيگران معمولي آن هم وامدار مجموعه‌هاي تلويزيون و شبكه نمايش خانگي هستند. ايران‌برگر به لطف داشتن فضاي شاد مي‌تواند به فروش مناسب در نوروز فكر كند.

لقب پرحاشيه‌ترين و البته ناشناخته‌ترين فيلم تركيب اكران نوروز فعلا در اختيار تازه‌ترين تجربه كارگرداني عبدالرضا كاهاني است. استراحت مطلق كه شايد يادآور فضاي «بي‌خود و بي‌جهت» و «اسب حيوان نجيبي است» باشد، به هر دليل از حضور در جشنواره بازماند و حالا با يك رضا عطاران در پي فتح گيشه است. تركيب ترانه عليدوستي، بابك حميديان، مجيد صالحي و البته اميرشهاب رضويان با عطاران مي‌تواند نويدبخش خلق لحظه‌هاي كمدي باشد؛ ضمن اينكه فريده فرامرزي همسر عطاران هم در استراحت مطلق بازي مي‌كند.

  • تركيب بازيگران و طعم طنز

از نكته‌هاي جالب فيلم‌هاي نوروزي يكي هم حضور همزمان چند بازيگر در اين سبد متنوع است. در يك نگاه كلي، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه گوهر خيرانديش، نازنين بياتي، حميد گودرزي و بابك حميديان هر كدام در 2فيلم اكران نوروز94 ايفاي نقش (هرچند كوتاه) كرده‌اند. داشتن لحظه‌هاي طنز را هم بايد به اين ويژگي مشترك افزود كه در برخي لبخند به لب مخاطبان مي‌آورد و در برخي ديگر اشك از چشم‌ها جاري مي‌كند.

کد خبر 289629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha