چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

فاطمه علیزاده: سال نو دارد از راه می‌رسد. اگر دارید برای روزهای باقیمانده آخر سال برنامه‌ریزی می‌کنید، حتـما ۳-۲روز آخر را برای یک مراسم شیرینی‌‌پزان خالی کنید.

شیرینی

اصلا يكي از رسم‌هاي شيرينِ آمدن سال نو، همين پختن شيريني توي خانه است كه خستگي خانه‌تكاني را هم از تن‌تان بيرون مي‌برد. فقط مراقب باشيد زياد ريخت‌وپاش نكنيد! وقتي عطر شيريني‌ها در فضاي خانه مي‌پيچد، مست مي‌شويد و مهم‌تر از آن شايد بتوانيد باري را از روي دوش هزينه‌هاي خانواده كم كنيد. شما مي‌توانيد با هزينه خريد يك كيلو شيريني نسبتا‌ گران، مواداوليه بخريد و 5برابر حجم آن شيريني را خودتان در خانه تهيه كنيد. براي شيريني درست‌كردن بايد حال‌تان خوب باشد؛ با بي‌حوصلگي و بداخلاقي شيريني‌هاي خوبي نخواهيد پخت. پس لبخند بزنيد و پيش‌بندهايتان را ببنديد‌.

  • شيريني نان چاي قزويني

مشهور است كه قزويني‌ها به كسي كه دستپخت خوبي دارد مي‌گويند «فلاني دستش مزه داره!» اگر شما هم علاقه‌منديد كه دست‌تان مزه داشته باشد، دست به‌كار شويد و سفره عيدتان را به شيريني نان‌چاي قزويني مزين كنيد. براي درست كردن اين شيريني به 100گرم روغن جامد، 60گرم پودر شكر الك شده، نصف قاشق چايخوري پودر هل، 3عدد زرده تخم مرغ، 2قاشق ماست، يك‌چهارم قاشق بكينگ‌پودر، 250گرم آرد نول قنادي و كمي زعفران و كنجد و گل‌سرخ (براي تزئين) احتياج داريد. براي شروع، روغن جامد و پودر شكر را با همزن برقي بزنيد تا كرم رنگ شود. 2زرده تخم‌مرغ، هل و بكينگ‌پودر و نيمي از ماست را هم اضافه كنيد. در آخر آرد را به مايه‌تان بيفزاييد و با همزن هم بزنيد تا خمير يكدستي به دست آيد. خمير را يك ساعت استراحت دهيد و بعد از آن بين 2كاغذ روغني بگذاريد و با وردنه، به قطر 3تا5ميلي‌متر باز كنيد. فر را روي 180درجه بگذاريد. كاغذ روغني رويي را برداريد و خمير را قالب بزنيد. باقيمانده ماست، يك زرده تخم‌مرغ و زعفران دم كرده را با هم مخلوط كنيد و روي شيريني‌ها بماليد و روي آن كمي كنجد بپاشيد. شيريني را به‌مدت 13تا 15دقيقه بپزيد و بگذاريد خنك شود، سپس آن‌ را توي ظرف بچينيد و با گل محمدي تزئين كنيد.

  • قطاب سرخ كردني

اگر خيلي تازه‌كار هستيد يا اينكه توي خانه فر نداريد، قطاب سرخ‌كردني را انتخاب كنيد. قطاب شيريني مورد علاقه و نوستالژيك عيدانه است. براي درست كردن اين شيريني، ابتدا مواد زير را تهيه كنيد: روغن جامد 65گرم، ماست 65گرم، بكينگ‌پودر يك‌دوم قاشق چايخوري، نمك يك‌هشتم قاشق چايخوري، آرد حدود 130گرم و روغن مايع سرخ كردني به‌ميزان لازم. براي مواد مياني هم به اين موارد احتياج داريد: گردوي نيمكوب حدود 70گرم، پودرقند 35گرم، پودر هل نصف قاشق چايخوري، پودر دارچين يك‌چهارم قاشق چايخوري و گلاب 2قاشق. روغن را كمي با همزن بزنيد تا كرم رنگ شود، سپس ماست و نمك و بكينگ‌پودر را اضافه كنيد و در حد مخلوط شدن هم بزنيد. آرد را تا آنجايي اضافه كنيد كه خمير لطيفي به‌دست بيايد. اگر به آرد بيشتري احتياج داشتيد، كم‌كم و با احتياط اضافه كنيد، سپس روي خمير را بپوشانيد و نيم‌ساعت به آن استراحت دهيد. حالا مواد مياني را درست كنيد.

پودر‌قند و هل و دارچين و گردوي نيمكوب و گلاب را مخلوط كنيد. خمير را روي سطح كار به ضخامت 5تا 3ميلي‌متر باز كنيد. با كاتر گرد يا يك ليوان به قطر 6-5سانت قالب بزنيد و از مواد مياني توي آن بگذاريد. لبه‌ها را با چنگال يا با فشار دست به‌هم بچسبانيد. اگر تعداد شيريني‌ها زياد است روي آنها نايلون بكشيد تا خشك نشوند. سپس روغن را داغ كنيد و شيريني‌ها را حدود 2دقيقه سرخ كنيد. قطاب‌ها را بعد از خنك‌شدن در ظرف در بسته نگه‌داريد يا آنها را فريز كنيد. براي تزئين، كمي پودر قند و پودر پسته روي شيريني‌ها بريزيد. يادتان باشد از اين شيريني‌ها كمي براي پدر و مادرتان هم درست كنيد تا دست‌خالي به‌ديدنشان نرفته باشيد.

  • كوكي گل‌هاي بهاري

براي تهيه بيسكوئيت‌هاي لطيف بهاري مواد زير را جلوي روي‌تان آماده كنيد. كره يك پيمانه، آرد قنادي حدود 2پيمانه، نشاسته ذرت يك‌چهارم پيمانه، پودر قند دو‌سوم پيمانه، زرده تخم‌مرغ 2عدد، عصاره بادام و وانيل 4قطره. مقداري مارمالاد، شكلات ذوب‌شده، ترافل رنگي و آجيل خردشده (براي تزئين). فر را روي 175درجه سانتي‌گراد روشن كنيد. كف سيني كاغذ روغني بگذاريد. براي اينكه كاغذ به سيني بچسبد، پشت كاغذ را چرب كنيد. آرد و نمك را با هم مخلوط كنيد. در يك كاسه بزرگ، كره و پودر قند را با همزن بزنيد تا كرم رنگ شود. عصاره بادام و وانيل و زرده‌ها را اضافه كنيد و تا حد مخلوط شدن هم بزنيد. همزن را روي دور كند بگذاريد و آرد و نشاسته ذرت را اضافه كنيد. اگر خمير چسبناك بود، كمي ديگر آرد را كم‌كم اضافه كنيد. اگر دستگاه كوكي پرس (يك نوع ابزار شيريني‌زني كه با فشار خمير را به اشكال مختلف در مي‌آورد) داريد، خمير را داخل آن بريزيد و روي كاغذ روغني، با فاصله قالب بزنيد. اگر نه، خمير را بين 2كاغذ روغني بگذاريد و به ضخامت 5ميلي‌متر با وردنه باز كنيد. سپس به كمك قالب‌، گل‌ آن را قالب بزنيد و با احتياط روي كاغذ روغني بچينيد. از كنار فر تكان نخوريد! شيريني‌ها را حدود 10تا 12دقيقه فقط تا حدي كه زير آن كمي طلايي شود، بپزيد. بعد از خنك شدن، نيمي از بيسكوئيت را در شكلات آب شده فرو ببريد و روي آن را با ترافل تزيين كنيد. مي‌توانيد وسط شيريني‌ها كمي مارمالاد بگذاريد يا اينكه يك گردو را به‌وسيله چند قطره شكلات، به سطح بيسكوئيت بچسبانيد.

  • يادآوري

هنوز وقت داريد براي اينكه تصميم بگيريد در ديد و بازديد‌هاي امسال با شيريني‌هاي دستپخت خودتان، پذيرايي كنيد. ما به شما توصيه مي‌كنيم حتما اين كار را بكنيد چون هم حس خوبي دارد و هم اينكه به اقتصاد خانواده كمك كرده‌ايد. تازه اگر به بچه‌ها هم پيشنهاد بدهيد به شما در پخت شيريني‌ها كمك كنند شادي غيرقابل وصفي به آنها هديه مي‌دهيد. اما حواستان به يك نكته باشد و آن هم ايام عزاداري و شهادت حضرت زهرا(س)‌است كه امسال با عيد نوروز مصادف شده است. ويژگي اين شيريني‌ها اين است كه شما مي‌توانيد همه ‌آنها را تا 4-3روز اول نوروز در ظروف در بسته نگهداري كنيد تا حرمت عزاداري اين ايام را حفظ كرده باشيد.

  • چند فوت كوزه‌گري!

در برنامه‌ريزي براي پخت شيريني يك روز آرام و كم‌دردسر را انتخاب كنيد. از قبل چند شيريني را انتخاب و مواداوليه آن را طبق دستور خريداري كنيد. شيريني‌هاي عيد را بايد از دسته‌شيريني‌هاي كوچك و سبك انتخاب كرد. يادتان باشد كه براي پخت شيريني نكات كوچك اما ساده و البته بسيار مهمي وجود دارد كه حتما با رعايت كردن آنها مي‌توانيد شيريني‌هاي خوبي از آب در بياوريد. يكي از مهم‌ترين‌ها! اين است كه هيچ‌وقت به صلاحديد خودتان در دستور پخت يك شيريني دست نبريد. چيزي را كم و زياد نكنيد، مثلا ميزان شكري كه در يك دستور داده مي‌شود، علاوه بر شيرين يا كم‌شيرين شدن، روي نوع بافت بيسكوئيت يا شيريني‌هايتان تأثير مي‌گذارد. اگر در دستوري كه مقابل‌تان گذاشته‌ايد از كره استفاده شده،‌ آن را با روغن مايع يا ساير چربي‌ها جايگزين نكنيد. دستور پخت را جلوي رويتان بگذاريد، همه مواد را اندازه‌گيري كنيد. هرگز چشمي مواد را با هم مخلوط نكنيد. اگر توي دستورتان از پيمانه استفاده شده، حتما يك بسته پلاستيكي آن را كه مجموعه همه پيمانه‌ها و قاشق‌هاي استاندارد است، بخريد؛ قيمت آن كمتر از 3هزار تومان است و حتما در سال جديد هم به‌كارتان مي‌آيد. مواد اندازه‌زده را روي ميز كارتان بچينيد. از روي ليست‌تان بخوانيد و براي هركدام از مواد، حاضري بزنيد. در اين حالت ديگر در انتهاي پخت اين جمله را از خودتان نمي‌شنويد كه «واي يادم رفت شكر بريزم!» براي پخت شيريني‌ها بايد يك فر خوب داشته باشيد و يا قلق فرتان، دست‌تان باشد. البته منظور از فر خوب، يك فر گرانقيمت نيست. منظورمان اين است كه فر مورد نظر درست كار كند. اگر فرتان بيش از حد گرم باشد، قبل از اينكه شيريني‌ها بپزد، ته شيريني مي‌سوزد و اگر دماي فر خيلي خوب گرم نباشد، شيريني‌هايتان وا مي‌رود و روي سيني پهن مي‌شود. بهترين كار و يكي از اصولي‌ترين كارهايي كه حتي شيريني‌پزان حرفه‌اي هم آن را رعايت مي‌كنند، اين است كه بايد بعد از درست‌كردن خمير 2تا از شيريني‌ها را توي فر بگذاريد و ببينيد چه اتفاقي برايشان مي‌افتد. اگر دما بالا يا پايين بود، آن را تنظيم كنيد. اگر فاصله شيرني‌ها توي سيني كم بود، فاصله چيدن آنها را رعايت كنيد. اگر دما مناسب بود اما شيريني‌ها پهن شدند و شكل‌شان را از دست دادند، احتمالا بايد كمي آرد به خمير اضافه كنيد. مراقب باشيد كه آرد بيش از حد هم شيريني‌تان را سفت و خشك مي‌كند. بعد از اينكه كمي آرد به خمير اضافه كرديد، دوباره پختن 2عدد شيريني را آزمايش كنيد.

بيسكوئيت‌ها، شيريني‌هاي مناسبي براي پذيرايي هستند كه برخلاف ذهنيت ما از بيسكوئيت‌هاي صنعتي، شيريني‌هاي جانانه‌اي محسوب مي‌شوند. بيسكوئيت‌ها از تركيب آرد و كره و شكر و مواد انتخابي مانند انواع آجيل يا ميوه‌ها درست مي‌شوند. بعد از درست‌كردن خمير بيسكوئيت حتما بايد آن را در يخچال بگذاريد تا سرد شود؛ يعني خمير قالب زده يا بريده شده بيسكوئيت‌ها بايد سرد، داخل فر گرم بروند. حتما روي سيني فر‌ كاغذ روغني بگذاريد. معمولا در پخت بيسكوئيت‌ها و شيريني‌ها سيني فر را چرب نمي‌كنند‌ چون ميزان كره مناسبي در خمير وجود دارد براي همين هم هيچ‌وقت خمير بيسكوئيت يا شيريني را ورز نمي‌دهند، چون حتما روغن مي‌اندازد و بافت شيريني را خراب مي‌كند. اگر سيني فرتان نازك است، مراقب باشيد كه شيريني‌ها نسوزند. به‌هيچ‌وجه سيني را در طبقه‌ پايين فر قرار ندهيد. طبقه وسط يا روبه‌بالا بهترين مكان براي پخت شيريني است.

کد خبر 289663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha